Retea de site-uri anonime ale propagandei ruse, devoalata intr-o ancheta bazata pe informatii din surse deschise

de Red. Stiri     HotNews.ro
Joi, 16 iulie 2015, 17:55 Actualitate | Russia Report

Harta site-urilor identificate in ancheta Global Voices
Foto: Captura GlobalVoices.org
​O investigatie realizata de un student britanic, folosind exclusiv informatii din surse deschise, ofera detalii despre modul cum functioneaza propaganda online a Kremlinului, prin site-uri neasumate ce ridiculizeaza lumea occidentala si liderii din SUA si UE, ridicandu-l, totodata, in slavi pe Vladimir Putin. Investigatia, publicata saptamana aceasta pe portalul de jurnalism cetatenesc Globalvoices.org, porneste de la un astfel de site rusesc si ajunge la persoane reale, asociate cu "armata de troli" a Moscovei.

  • Autorul investigatiei, studentul Lawrence Alexander, povesteste pas cu pas cum a ajuns de la o galerie foto online, prezentata initial in primavara de The Guardian si Radio Europa Libera in materiale despre modul cum sunt organizate structurile de propaganda online ale puterii ruse, la numele unor persoane care, potrivit unor scurgeri de informatii confidentiale, fac sau faceau parte din asa-numita "ferma de troli" a Kremlinului.

Autorul a ales ca punct de pornire un site neasumat de nimeni, вштабе.рф, mentionat initial, in aprilie, de The Guardian si care contine o ampla galerie foto cu imagini in care liderii occidentali sunt ridiculizati, iar Putin e prezentat ca lider puternic si neinfricat.

Autorul a folosit un software accesibil oricui si, cu ajutorul acestuia, a aflat un numar unic de identificare inclus in codul de Google Analytics folosit de site-ul analizat. Apoi aflat ca acelasi numar este asociat cu alte sapte site-uri folosite fie spre discreditarea unor oficialitati ucrainene sau din opozitia rusa, fie pentru propagarea de imagini similare celor de pe вштабе.рф, fie pentru promovarea unor mesaje anti-SUA si pro-Assad in legatura cu situatia din Siria.

Continuand, autorul a aflat ca unul dintre aceste site-uri este asociat cu un alt cont de Google Analytics, printr-un numar unic folosit in cazul unui grup de 19 site-uri pro-Kremlin. Analiza datelor a dus la identificarea altor trei conturi de Google Analytics, fie care cu alte site-uri asociate.

  • Toate acestea aveau alte elemente comune, precum folosirea in comun a unor instrumente rusesti de analiza a traficului - Yandex Metrika si Yandex Verification (Yandex este echivalentul rusesc al Google si este lider pe segmentul motoarelor de cautare in Rusia).

Autorul a ajuns, astfel, la concluzia ca are de-a face cu o campanie extinsa si bine organizata de comunicare online. Continuand in incercarea de a afla cine se afla in spatele acesteia, el a ajuns la un alt element comun intr-o serie de date de inregistrare a domeniilor web - o adresa de e-mail asociata atat cu majoritatea site-urilor identificate deja, cat si cu altele, aparent in constructie.

O scurta cautare a dus la asocierea intre aceasta adresa de e-mail si o identitate reala - un grup pe reteaua sociala rusa VKontakte, detnut de un anume Nikita Podgorny. Profilul public de Facebook al acestuia arata ca el e membru si al unui grup care are acelasi nume cu unul dintre site-urile analizate pe baza Google Analytics.

Acelasi Podgorny avea si un cont de Pinterest care includea o singura imagine, luata de pe un site care continea metadate provenite de la acelasi program Adobe ca imagini de pe alte doua site-uri identificate a fi in retea, inclusiv вштабе.рф. In plus, Podgorny a fost identificat pe o lista a angajatilor de la "ferma de troli" Agentia de Cercetare a Internetului din Sankt Petersburg, despre care presa a scris pe larg. Documentul confidential respectiv a ajuns de domeniul public in urma unei scurgeri de informatii. Lista il include si pe un anume Igor Osadchy, prezentat de presa occidentala drept lider de proiect la "ferma de troli", dar care a dezmintit ca ar avea vreo legatura cu aceasta. In momentul realizarii investigatiei, Podgorny era prieten in reteaua VKontakte cu Igor Osadchy.

  • Autorul scrie ca "atunci cand a fost contactat de Global Voices, Podgorny nici nu a confirmat, nici nu a dezmintit implicarea sa in aceste site-uri si a refuzat sa faca alte comentarii".


Citeste mai multe despre   









5023 vizualizari
  • +3 (5 voturi)    
    furtuna din est, occidentul rezista (Joi, 16 iulie 2015, 20:05)

    vali [anonim]

    Armatele de troli ale kremlinului sunt descoperite de simpli civili. Putredul occident, nevolnica Europa demonstreaza lumii, printr-un tinerel istet ca regimul criminal assad si regimul putin sunt mana in mana, ca regimul putin falsifica grosolan perceptia publica asupra realitatii nu numai la el acasa dar si la noi.


Abonare la comentarii cu RSS

Top 5 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.
hosted by
powered by
developed by
mobile version
Marţi