Compania aeriana British Airways a efectuat un zbor "de proba" intr-o zona considerata de catre Oficiul britanic de Meteorologie ca fiind contaminata cu cenusa vulcanica. Zborul BA 9271E al aeronavei A320 nu a avut la bord pasageri, echipajul fiind alcatuit din doi piloti si doi observatori ai departamentului de inginerie din cadrul companiei aeriene, potrivit The Guardian.

British AirwaysFoto: Reuters

Echipajul format din doi piloti si doi ingineri ai companiei aeriene British Airways (BA) a zburat la diverse altitudini in nordul Marii Britanii, intr-o zona considerata de catre expertii de la Met Office ca fiind afectata de catre norul de cenusa vulcanica. In afara de doua camere care au inregistrat densitatea norului de cenusa, la bord nu au existat alte echipamente speciale de monitorizare.

Directorul departamentului de inginerie al BA, Garry Copeland, a declarat ca, in timpul zborului de 45 de minute in care s-a incercat "cartografierea" spatiului aerian britanic cuprins intre Manchester, Newcastle, Glasgow, Edinburgh si Londra, nu au fost identificate dovezi de poluare vulcanica. In urma zborului, motoarele aeronavei, echipate anterior cu filtre noi, au fost inspectate cu o camera video telescopica (de felul celor folosite in chirurgia laparoscopica). Nu au fost gasite urme de cenusa vulcanica.

Inainte de decolare, expertii companiei au dat asigurari ca nu vor exista urme de cenusa, in ciuda previziunilor Oficiului de Meteorologie (Met Office).

Copeland a adaugat ca pilotii BA sunt instruiti pentru evitarea cenusei, intrucat aeronavele pe care le piloteaza zboara adesea pe rute unde eruptiile vulcanice reprezinta un potential pericol. "Atunci cand este vizibila, cenusa vulcanica apare sub forma unui nor intunecat. Pe timp de noapte, poate fi identificata dupa mirosul sulfuric sau dupa anumite indicatii de electricitate statica", a explicat Copeland.

British Airways spera ca rezultatele acestul zbor de proba vor duce la redefinirea zonelor considerate afectate de catre norul de cenusa vulcanica, permitandu-le companiilor aeriene sa zboare prin zone care sunt, de fapt, necontaminate. "Intentia este sa gasim modalitati de a continua operatiunile in conditii de siguranta", a spus Copeland.

Cel mai activ vulcan din Islanda, Grimsvotn, a inceput sa erupa din nou sambata (21 mai), iar autoritatile au luat masura de inchidere temporara a spatiului aerian pe teritoriul tarii. Ultima eruptie a vulcanului, care se afla sub ghetarul Vatnajokull in sud-estul tarii, a avut loc in 2004.

Mai multe aeroporturi din Marea Britanie au fost inchise din cauza norului de cenusa vulcanica. Marti (24 mai), autoritatile au anuntat ca cenusa a ajuns in dreptul Scotiei si ca se va extinde in Tara Galilor, nordul Angliei si Irlanda de Nord, apoi in mare parte din restul Marii Britanii.

Meteorologii islandezi sustin ca exista "semne clare care arata ca eruptia a incetat cu adevarat" si ca "nu a mai fost detectat fum care sa iasa din vulcan".

Ministrul Mediului, Laszlo Borbely, a declarat miercuri ca norul de cenusa provenit de la vulcanul islandez nu va ajunge in Romania pana joi (26 mai) dupa-amiaza.