Coridorul internațional de transport nord-sud (INSTC), un vis imposibil de realizat timp de ani de zile, oferă o cale de scăpare economică vitală pentru Moscova, care se luptă cu sancțiunile, scrie Al Jazeera.

Vladimir Putin si Narendra ModiFoto: Sanjeev Verma/Hindustan Times / Shutterstock Editorial / Profimedia

În timp ce lumea era îngrijorată de blocarea de către Rusia a exporturilor de cereale ucrainene în Marea Neagră la sfârșitul lunii iunie, Vladimir Putin avea în minte o altă rută comercială.

Adresându-se liderilor națiunilor riverane Mării Caspice, președintele rus a vorbit despre un "proiect cu adevărat ambițios" ca fiind piesa centrală a eforturilor Moscovei de a "îmbunătăți arhitectura de transport și logistică a regiunii".

Timp de mai bine de două decenii, Coridorul internațional de transport nord-sud (INSTC) - o rețea de 7 200 de kilometri de căi ferate, autostrăzi și rute maritime care leagă Rusia și India prin Iran - a fost puțin mai mult decât un vis fără speranță.

Dar acest vis vechi este în sfârșit gata să fie deblocat de Moscova, Teheran și New Delhi, potrivit analiștilor.

O confluență rară de stimulente geopolitice și economice transformă această rută într-o cale de scăpare economică potențial vitală pentru Moscova, în condițiile în care sancțiunile occidentale dure îi refuză Kremlinului accesul la piețele europene.

În iunie, Iranul a anunțat primul tranzit pilot de mărfuri din Rusia către India folosind INSTC, prin portul Bandar Abbas din Strâmtoarea Ormuz.

De atunci, cele două containere de lemn laminat au fost urmate de expedierea a cel puțin alte 39 de containere care se îndreptau din Rusia către portul indian Nhava Sheva din Marea Arabiei, în luna iulie.

Acesta este doar începutul, a declarat Vaishali Basu Sharma, fost consultant la Secretariatul Consiliului Național de Securitate al Indiei.

La începutul acestei luni, RZD Logistics, cel mai mare operator de transport multimodal din fostele națiuni sovietice și din țările baltice, a lansat un nou serviciu de cale ferată de containere de-a lungul INSTC.

Iar până în 2030, se preconizează că coridorul INSTC va avea capacitatea de a transporta până la aproape 25 de milioane de tone de marfă în fiecare an - 75 % din traficul total de containere între Eurasia, Asia de Sud și Golf.

"Acestea sunt noile rute spre est, iar Moscova este foarte hotărâtă în ceea ce privește punerea lor în funcțiune, mai ales că se așteaptă ca sancțiunile UE să rămână - chiar și după ce conflictul cu Ucraina se va încheia", a declarat pentru Al Jazeera Chris Devonshire-Ellis, fondator al Dezan Shira & Associates, o firmă de consultanță panasiatică pentru afaceri și investiții.

Coridorul INSTC (captură youtube)

Logica din spatele INSTC este simplă

Din punct de vedere istoric, absența unei rute terestre dezvoltate a însemnat că mărfurile din India către Rusia au trebuit să traverseze Marea Arabiei, Marea Roșie și Marea Mediterană, apoi să ocolească Europa de Vest și, în cele din urmă, să treacă prin Marea Baltică pentru a ajunge la Sankt Petersburg.

Testele efectuate de Federația Asociațiilor de Transportatori de Mărfuri din India au arătat că INSTC, cu o lungime de 7 200 km - care traversează Asia Centrală, Marea Caspică, Iranul și, în final, Marea Arabiei - reduce timpul de călătorie de la 40-60 de zile la 25-30 de zile și reduce costurile cu 30 %.

Pentru India, ruta este, de asemenea, strategică: oferă acces la Asia Centrală și Afganistan, ocolind inamicul de moarte Pakistan.

În 2016, în timpul vizitei prim-ministrului Narendra Modi la Teheran, India s-a angajat să facă o investiție de 85 de milioane de dolari și un împrumut preferențial de 150 de milioane de dolari pentru a dezvolta dane în portul Chabahar din Iran. New Delhi dorește ca INSTC să includă Chabahar, un fapt probabil.

De ce coridorul INSTC a devenit o prioritate

Timp de ani de zile, nivelurile aproape stagnante ale comerțului bilateral dintre India și Rusia - care au oscilat între 8 și 11 miliarde de dolari pe an - au servit, de asemenea, ca un control asupra ambițiilor potențialilor investitori din INSTC, a spus Sachdeva.

"Întrebarea a fost: Dacă aceasta este limita volumului de comerț, merită investițiile masive în coridor?".

Ultimele luni au întărit dramatic argumentele în favoarea coridorului. În lunile aprilie și mai, importurile Indiei din Rusia au crescut cu aproape 272% - depășind 5 miliarde de dolari în doar două luni - în comparație cu aceeași perioadă din 2021.

Vladimir Putin si Narendra Modi (foto: Mikhail Klimentyev / Sputnik / Profimedia)

Cea mai mare parte din această sumă provine dintr-o creștere a achizițiilor de țiței rusesc de la începutul războiului: 4,2 miliarde de dolari în lunile aprilie și mai. Dar India și-a accelerat, de asemenea, importurile de îngrășăminte rusești cu aproape 800% în acele două luni.

Această creștere abruptă a schimburilor comerciale servește drept dovadă de concept pentru INSTC, a declarat Sachdeva. "Atât din punct de vedere politic, cât și economic, stelele s-au aliniat în sfârșit pentru INSTC", a spus el.

Presiunea SUA

Această aliniere s-ar putea confrunta în continuare cu perturbări. New Delhi, care se află deja în dezacord cu Washingtonul și Bruxelles-ul din cauza creșterii importurilor sale de petrol rusesc, va fi probabil martor la noi presiuni din partea Occidentului dacă va renunța la INSTC, au declarat experții.

Dar există o oboseală tot mai mare în India în ceea ce privește respectarea cererilor occidentale, a sugerat Sharma, analist de securitate națională.

Cu toate acestea, a spus Devonshire-Ellis, alte evoluții sugerează că INSTC este acum o prioritate nu doar pentru Rusia, India și Iran, ci și pentru alte națiuni: Un exemplu este "Coridorul Mijlociu" pentru care Georgia, Azerbaidjan, Kazahstan și Turcia au semnat anul acesta. "Există acum dorința regională de a-l face să funcționeze", a spus el. "Se întâmplă deja". (analiză Al Jazeera)

Urmărește ultimele evoluții din a 154-a zi a războiului din Ucraina LIVETEXT pe HOTNEWS.RO.