Situatia care se inregistreaza in satul Pustiana, din comuna Parjol tinde sa devina alarmanta. In fond, lucrurile se petrec la fel ca in zicala cu „iti dau un deget si imi iei apoi mana intreaga“.

Dupa cum se stie, Inspectoratul Scolar Judetean Bacau a creat cadrul legal potrivit exigentelor Uniunii Europene, prin care elevii ceangai sa invete limba maghiara, infiintand in cursul anului scolar 2002 - 2003, grupe de predare a limbii maghiare, 3 - 4 ore saptamanal, in regim simultan, in localitatile Cleja si Pustiana.

S-a optat pentru regimul simultan de predare pentru ca, nestiind deloc limba maghiara, chiar daca o considera limba materna (!), elevii ceangai din diferite clase gimnaziale vor trebui s-o ia de la abecedar. La baza acestui demers a stat Ordinul Ministrului Educatiei Nationale Nationale nr. 3533/31.03.1999, s-au infiintat in cele doua localitati grupe cu predare in limba maghiara.

In primul an, conform unei statistici a ISJ, la Pustiana s-au inscris 23 de elevi si au frecventat 17, iar la Cleja s-au inscris 17 si au frecventat 14.

Daca Inspectoratul Scolar a jucat fair - play, si n-a facut presiuni asupra copiilor pentru a se declara ceangai romani, in schimb, Asociatia Maghiarilor Ceangailor din Moldova a recurs la tot felul de stratageme, folosind din plin stilistica ademenirii la un viitor „mai bun“, pentru a-i determina sa se declare maghiari, dupa ce, in prealabil ii „pregatesc“ pe parintii

acestora.

Invatamant paralel la Pustiana

Printre formele prin care reprezentantii AMCM ii atrag pe elevii ceangai o constituie „invatamantul“ paralel, care nu este altceva decat frecventarea unor cursuri organizate arbitrar in diverse locuinte, de catre diferite asociatii si fundatii fara controlul legal al Inspectoratului Scolar Judetean, garantul respectarii Legii invatamantului in teritoriu, si prin ignorarea

autoritatilor publice locale, contrar prevederilor Odonantei 26/2000, art. 52, al. 1, cu privire la asociatii si fundatii. Stilistica ademenirii la un viitor mai bun a fost adanc implementata la Pustiana.

Inceputul a fost „timid“, cu ajutoare constand in haine, alimente, produse casnice, becuri si uneori chiar antene parabolice, orientarea fiind spre familii nevoiase, cu multi copii, usor de convins. S-au promis locuri de munca in Ungaria, s-au dat si bani.

In acest fel au fost atrasi spre locuinta lui Matei Saros 60 de copii, in totalitate elevi si ai scolii din Pustiana! „Acolo, copiii isi pierd vremea degeaba. Sunt doua fete care predau maghiara. Dupa ce termina orele la scoala elevii inscrisi se opresc la Saros, unde stau vreo doua trei ore si de abia dupa aceea ajung acasa, obositi si fara chef de invatatura.

Vin a doua zi la ore nepregatiti si obositi“, spun cadrele didactice din scoala. Conducerea scolii din Pustiana n-a primit nici o solicitare de infiintare a inca unei grupe cu predare in limba maghiara in casa respectiva.

Fenomenul a luat amploare dupa 1 ianuarie 2004, de cand Guvernul maghiar a anuntat ca sustine invatamantul in limba maghiara, ca si cum, Pustiana s-ar afla in Ungaria! Inainte de Craciunul lui 2003, cei care aveau mai mult de un copil au primit cate trei milioane lei pentru fiecare, astfel incat intr-o familie cu trei sau patru copii s-au strans cate 10 - 12 milioane lei! Si atunci, cum sa nu te

inscrii la cursurile „invatamantului“ privat predat de surorile Saros, cand pomul de Craciun de la scoala era gol?

Conform datelor obtinute de la conducerea scolii din Pustiana, in primul an, din 24 de inscrisi la prima grupa cinci s-au retras, iar in acest an au ramas 15 de toti. La cea de a doua grupa au fost inscrisi 17, patru au renuntat. In total, la Pustiana in cele doua grupe de la scoala invata limba maghiara 28 de copii cu profesorul Eugen Biliboc.

Ca un paradox, dintre acestia, doar trei frecventeaza si cursurile din casa Saros!

A aparut Fundatia pentru Scoala!

In ultima perioada, la conducerea scolii din Pustiana s-au prezentat mai multi parinti care au solicitat eliberarea unor adeverinte din care sa reiasa activitatea scolara a copiilor lor. Iata continutul unei astfel de cereri tip: „Cerere, Catre directiunea..., Stimate D-na/D-l Director, Prin prezenta va rugam sa eliberati o adeverinta pentru elevul....cu privire la frecventa scolara.

In adeverinta va rog sa mentionati clasa/grupa si sectia la care sus numita/numitul invata, precum si limba de predare. Aceasta adeverinta serveste pentru obtinerea unei burse acordate de Fundatia pentru Scoala. Va multumesc anticipat pentru bunavointa“. Pe acest formular nu este trecuta si localitatea unde isi are sediul aceasta Fundatie, dar se pare ca este din Cluj Napoca.

La secretariatul scolii din Pustiana solicitarile vin duium, e vorba doar de burse! Pe de alta parte, numarul de locuri in tabere scolare acordate gratuit elevilor din Pustiana este ca si inexistent.

Din capul locului, balanta inclina spre „oferta“ fundatiilor si AMCM-urilor de tot felul! Daca facem o socoteala, din cei 200 de elevi ai scolii din Pustiana, 90 urmeaza cursurile in limba maghiara, ceea ce va duce in curand la inregistrarea unui fapt de neimaginat, invatamanul in limba romana va deveni facultativ, spre bucuria AMCM si UDMR! Exista o Ordonanta, exista o lege, cine se

intereseaza despre conditiile in care functioneaza „Scoala Saros“ de la Pustiana?