Dobanda de trei la suta pe luna, avans 0, rate pe sapte ani, aceasta este oferta unei firme din Iasi adresata celor care doresc sa achizitioneze o Dacie.

Pana acum, cinci persoane au primit cate un autoturism produs la Pitesti, desi sistemul tip piramida a inscris pe lista de asteptare 30 de cereri.

Aparent, totul decurge simplu. Achiti rata lunara de 73,46 euro si in maxim un an vei primi autoturismul acasa.

Clientii firmei Autosystem Plus se impart in doua categorii. Prima dintre ele include persoanele care achita un avans. Cu cat acesta este mai mare, cu atat intervalul de timp in care devii posesorul Daciei scade.

In cea de-a doua categorie intra toti cei care platesc lunar cei 73,46 euro.

Acestia din urma sunt inscrisi la o tombola organizata lunar la Bucuresti, de unde se extrage norocosul care isi va duce noua masina in garaj.

Perioada de asteptare este de maxim un an, spun reprezentantii societatii comerciale Autosystem Plus. Daca este sau nu asa nu poate fi verificat deocamdata, deoarece firma a fost infiintata la Bucuresti in 2002, iar filiala ieseana si-a inceput activitatea in luna octombrie a anului trecut.

Cu doua sedii in capitala, Autosystem Plus si-a deschis si sucursale in judetele Iasi, Suceava, Bacau, Sibiu, Constanta, Craiova si Cluj.

Ratele se achita la Reifeissen Bank, iar dobanda totala pe cei sapte ani stabiliti pentru achitarea contravalorii masinii nu va depasi 1070 de euro, dupa cum sustin angajatii Autosystem Plus.

Numele firmei nu spune nimic unora, poate nici celor care trec pe langa sediul ei. Societatea raspunde insa unui vis frumos, acela de a avea o masina, fie ea si o Dacie.

De fapt, doar gama autovehiculelor iesite pe poarta fabricii din Pitesti este pusa la bataie. Norocosii selectati in urma intrunirilor publice de la Bucuresti au de ales intre o berlina, un break sau o autoutilitara.

Unul dintre punctele de atractie il constituie faptul ca in contract nu este obligatoriu sa fie atasata adeverinta de salariat. Se mizeaza astfel pe clientii care realizeaza venituri independente sau chiar cei care muncesc la negru.

Nimeni nu garanteaza insa ca vei primi masina la timp, daca o vei primi.

In cei sapte ani cat platesti ratele constiincios, e posibil sa astepti mult si bine pana vei pune piciorul pe pedala propriului autovehicul. Daca ar fi sa luam exemplul Caritas-ului de la Cluj, e posibil ca doar primii clienti sa aiba norocul de a nu fi dat banii in vant. Firma poate da oricand faliment, metoda sigura pentru a-si proteja castigurile.

Mergand in cealalta directie, societatea nu poate fi sigura ca isi va primi ratele in continuare, dupa ce masina va ajunge in curtea noului proprietar.

Reprezentantii unitatii spun insa ca ei sunt siguri de faptul ca oamenii vor plati in continuare.

"Nu i-ar conveni nimanui sa piarda masina, pentru ca noi o vom lua daca nu-si plateste ratele. Pot exista situatii in care o persoana sa nu aiba posibilitatea sa-si achite intr-o luna suma datorata noua, dar trebuie sa ne anunte si in luna urmatoare va plati ambele rate, fara penalizari insa", afirma Mugurel Bodron, consultant vanzari la Autosystem Plus.

Dupa cum declara reprezentantul firmei, sistemul acesta colectiv de rate este destinat in primul rand celor care nu pot sa-si faca un credit la o institutie bancara. "Exista situatii in care persoane plecate in strainatate lucreaza fara carte de munca si odata intoarse in tara nu pot obtineun credit bancar.

Sigur ca oamenii care muncesc peste hotare au bani, dar nu putem exclude posibilitatea ca acestia sa nu fi adunat suficienti bani pentru a-si cumpara o masina. Noi venim in sprijinul lor si al celor are au venituri mici, dar isi doresc un autovehicul", declara Mugurel Bodron.

In cazul in care cineva doreste sa renunte la contract,i se restituie sumele achitate, mai putin 10 la suta din valoarea lor. Procentajele retinute trec in contul cheltuielilor de informare lunara a clientului.

Pana in acest moment, pe plan national au fost atribuite 39 autoturisme, Iasului revenindu-i cinci dintre ele.

Pentru a verifica declaratiile angajatilor firmei, am sunat doi dintre cei care au primit pana acum o Dacie prin acest sistem.

"Tatal meu e primul din Iasi care a primit masina si probabil cei de la firma ii dau numele mereu pentru a fi sunat de neincrezatori, pentru a le confirma ca totul este real. Tata s-a inscris in septembrie, a asteptat trei luni, a castigat la licitatie in decembrie si cred ca a cantarit greu faptul ca a platit un avans de 2200 de euro.

Nu va pot spune profesia lui, dar a pot asigura ca isi permite sa achite rata lunara pentru Dacie

, spune Ionut Baciu, fiul lui Ion Baciu, cel care si-a adus in garaj o masina dupa ce s-a inscris acum cinci luni la Autosystem Plus.

Taxe suplimentare de care nu ti s-a spus

Un alt iesean care a primit o masina prin sistemul piramidal este si Mihai Agae, sofer pe maxi-taxi. "Am achitat un avans de 3000 euro acum o luna si am fost anuntat ca am iesit la licitatie. Daca nu platesti avansul, poti astepta si doi ani, poate chiar mai multi. De altfel, pe acelasi contract pot lua acum o masina pentru fiica mea, achitand cate doua rate lunar.

Mai am de achitat niste taxe de care ei nu mi-au spus la inceput, pluc asigurarea Casco, de 137 euro, care e buna la urma-urmei pentru ca am doi copii cu carnet si nu se stie vreodata daca nu mi-o busesc in vreun copac.

Puteam sa iau o alta Dacie, cu imbunatatiri in interior, dar trebuia sa achit in plus 1000 euro, iar eu nu vad rostul, de vreme ce o s-o folosesc pentru taximetrie", spune Mihai Agape.

Sistemul piramidal, gen Caritas, permite primilor inscrisi sa castige, banii adunati la fiecare 31 zile ale lunii fiind utilizati pentru achizitionarea de catre firma a unui alt autoturism. Daca va trece in minte intr-o zi sa incercati pe cont propriu bucuria de a fi la volanul unei masini care aparent are doar avantaje, e mai bine sa va ganditi serios inainte, luand in calcul riscurile.

S-ar putea ca dincolo de ambalajul frumos sa aveti parte doar de asteptare si de bani aruncati in vant. In ziarul de luni vom prezenta opiniile unor persoane din domeniul financiar despre acest sistem de obtinere a unei masini.

Adriana STANCIU