Guvernul Nastase i-a lasat pe bacauani fara bani de reconversie profesionala

de Andrei Laslau     Gazeta de Bacau
Luni, 22 martie 2004, 0:00

Statul - dublu actionar la Petrom



Pana in anul 2000, SNP PETROM, sucursala Moinesti a acumulat datorii catre Agentia Judeteana de Ocupare a Fortei de Munca (AJOFM) Bacau in valoare totala de peste 3 miliarde. La aceste creante s-au adaugat majorari de intarziere la plata, astfel incat petrolistii aveau de platit 6,1 miliarde. Dar nu aveau bani.



De aceea, datoriile au fost transformate in actiuni.



Acest lucru a fost posibil in urma adoptarii de catre Guvern a Ordonantei de Urgenta nr. 205/2000. Aici se prevede "conversia in actiuni a creantelor cuvenite bugetului de stat la unele societati comerciale". Proprietarul SNP PETROM este statul, mai exact Ministerul Industriei si Resurselor (MIR), iar AJOFM este subordonata Ministerului Muncii si Solidaritatii Sociale (MMSS).



Actiunile pe care AJOFM Bacau trebuia sa si le treaca in proprietate, pentru a acoperi datoriile la fondul de somaj ale PETROM, nu puteau fi gestionate de aceasta institutie. Acesta a fost motivul pentru care actiunile au fost plasate catre MMSS. Numai ca acest minister a fost "ajutat" de un act normativ sa plaseze actiunile catre MIR.



Cu alte cuvinte, statul a scos dintr-un buzunar "bani" pentru a deconta creantele catre AJOFM, ca apoi sa-i bage in celalalt buzunar. Datorita lacunelor legislative, actiunile au fost plasate intre institutii si ministere pana cand s-au intors exact de unde au plecat, in stilul bine aplicat de Guvernul Nastase.



Proprietar de file



OG nr.205/2000 a fost contestata de AJOFM Bacau. Juristii si-au format apararea pe unul dintre actele normative in care se precizeaza ca este imposibil ca cineva sa fie declarat proprietar impotriva vointei lui. Mai mult, petrolistii nici macar nu stiau cu exactitate cati bani trebuie sa verse in contul AJOFM, chiar daca se facuse, dupa ureche, conversia datoriilor in actiuni.



Manevra a fost facuta inainte ca Guvernul sa scoata pe tapet prevederile OG nr.205. Acestea au constituit motive suficiente pentru ca instanta bacauana sa dea castig de cauza AJOFM Bacau. "Juristii institutiei noastre au analizat parghiile legale si au contestat in instanta actele normative emise pana la acea data.



Cum institutia este subordonata MMSS, juristii nostri au fost nevoiti sa se impace cu decizia luata de la centru", a explicat Claudiu Boangiu, purtator de cuvant al AJOFM Bacau. Pentru ca ajutorul de la "Centru" nu se lasa niciodata prea mult asteptat, Curtea de Apel Bucuresti, unde PETROM a facut recurs, a demontat decizia judecatorilor bacauani.



Astfel, printr-o hotarare definitiva si irevocabila, cei care gestioneaza destinele somerilor au fost nevoiti sa se multumeasca cu hartii in loc de bani. Deoarece AJOFM nu putea, legal, sa gestioneze actiunile nou dobandite, ministerul la care institutia bacauana este subordonata a preluat actele. Acum intervine statul. Prin HG nr.



550/2003, actiunile sunt plasate, pe baza de protocol, in administrarea MIR, adica a "sefului" SNP PETROM. SNP PETROM nu avea datorii numai la fondul de somaj, ci si catre Casa Judeteana de Asigurari de Sanatate (CJAS), Casa Judeteana de Pensii (CJP), Fondul Proprietatii de Stat (FPS).



Un salariat varsa, in acel moment, catre somaj un procent de 5% din venitul realizat, catre sanatate 7%, iar catre pensii un procent asemanator. Astfel, datoriile totale ale sucursalei locale sareau mult peste 10 miliarde de lei, bani din care angajatii SNP PETROM isi puteau plati serviciile sociale, sanitare si pensiile.



Problema bacauanilor este de fapt o problema nationala, pentru ca de acelasi fenomen s-au lovit si institutiile din celelalte judete ale tarii. Astfel, mentinerea pe linia de plutire a unei societati nationale s-a dovedit a fi mai presus de vectorul social.



Avand in vedere ca la PETROM exista doi gestionari ai actiunilor numite mai sus, pe care ii vom identifica drept Statul 1 si Statul 2, in momentul in care se va finaliza procesul de privatizare a societatii ne punem intrebarea catre cine se vor face platile? Catre Statul 1 sau catre Statul 2? Vor ajunge vreodata banii acolo unde trebuiau sa ajunga? Se vor cumpara, din cele multe miliarde, deja



devalorizate, seringi, truse chirurgicale, se vor face majorari la pensii sau la somaj?



Lacunele legislative



In baza OG nr.205/2000, SNP PETROM – Sucursala Moinesti, in sedinta AGA din 14.12.2000, hotaraste conversia datoriilor catre fondurile speciale si catre bugetul de stat in actiuni.



Acest lucru a fost facut cu incalcarea flagranta a dispozitiilor ordonantei, care prevede ca un debitor poate proceda la conversia in actiuni a debitelor numai dupa stabilirea acestora de catre ministerul de resort, in nici un caz mai devreme de 30 de zile de la publicarea respectivului act in Monitorul Oficial. Ordonanta a fost publicata in 22.11.



2000, deci AJOFM Bacau ii revenea obligatia de a stabili debitul pe care il avea SNP PETROM pana la data de 22.12.2000. Imediat dupa aparitia OG nr.205/15.11.2000, in luna februarie a anului urmator este publicata, in Monitorul Oficial, OG nr. 23 din 08/02/2001 pentru suspendarea aplicarii prevederilor OG nr.



205/2000 privind conversia in actiuni a creantelor cuvenite bugetului de stat, asigurarilor sociale, fondurilor speciale si Fondului Proprietatii de Stat la unele societati comerciale. La numai patru luni, apare Decretul nr.397 din 04/06/2001 privind promulgarea Legii pentru respingerea OG nr. 205/2000. In acelasi an, apare Legea nr.595 din 31/10/2001 privind respingerea OG nr.



23/2001 pentru suspendarea aplicarii prevederilor OG nr.205/2000 privind conversia in actiuni a creantelor cuvenite bugetelor aferente. Ramane certitudinea preschimbarii datoriilor in actiuni. Acest lucru nu reprezinta insa relansarea economica a beneficiarilor. Curios este faptul ca, desi au fost "sterse" la un moment dat, datoriile au inceput sa reapara.



Din cauza ca AJOFM nu are parghiile legale pentru a administra un astfel de pachet de actiuni, MMSS si-a asumat acest rol. Mai apoi, actiunile au trecut in administrarea MIR. In concluzie, datoriile unei societati cu capital de stat au fost sterse prin transformarea lor in actiuni, care mai apoi au ajuns in administrarea unui minister, adica tot la stat.




















57 vizualizari


Abonare la comentarii cu RSS

ESRI



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.
hosted by
powered by
developed by
mobile version
Sâmbătă