Prin acorduri bilaterale intre tarile europene, fiecare tara are dreptul la un anumit numar de autorizatii. Acestea ar fi suficiente in cazul in care distribuirea lor ar fi echitabila.

Practic, daca firma Transport SA detine patru tiruri si are programate opt curse de Italia in luna aprilie, pana ieri, la ora 14 00, ar fi trebuit sa-si exprime optiunile pentru aceasta ruta si sa primeasca autorizatia de destinatie pentru Italia si autorizatiile de tranzit pentru Ungaria si Austria. Daca are noroc, Transport SA va primi cele opt autorizatii de Italia.

Va beneficia, insa, doar de doua autorizatii pentru Ungaria.

Asta inseamna ca tirurile firmei au voie sa intre de opt ori in Italia, trecand numai de doua ori prin Ungaria. Deci Transport SA poate face pe sosea doar doua curse de Italia!

"E o magarie!"

Asa patesc toti transportatorii mici si mijlocii. Ca sa nu stea cu camioanele in curte, ei sunt nevoiti sa apeleze la tot felul de artificii. "Cand ajungem la granita cu Ungaria, urcam tirurile in tren si le dam jos in Italia - povesteste unul dintre transportatorii bacauani.

Pretul transportului pe cale ferata este foarte mare, chiar daca ni se spune ca economisim banii de carburanti, uzura cauciucurilor si altele. Cand facem un calcul ajungem la costuri mult mai mari". Pentru ca un camion sa fie eficient, sa produca bani, trebuie sa efectueze doua curse internationale pe luna. Asta daca vorbim de cursele pe sosea.

Cum acestea sunt tot mai greu de facut din cauza lipsei autorizatiilor, transportatorii au de ales intre doua rele. Ori platesc mai mult pentru a-si duce tirurile cu trenul in tara de destinatie, ori accepta curse in tara. ~n ultimul caz, preturile pe care trebuie sa le accepte sunt extrem de mici si, in cazurile fericite, acopera doar cheltuielile.

Sistemul se blocheaza

Ei nu isi permit sa nu foloseasca deloc masinile. Circa 60 - 70 la suta din tirurile firmelor sunt cumparate in leasing, iar daca ratele nu sunt platite transportatorul ramane urgent fara masina.

Transportatorii sunt exasperati de functionarea sistemului electronic, prin www.autorizatiiauto.ro, a autorizatiilor pentru transportul international de marfuri. "Este clar ca se fac fraude - acuza unul dintre transportatori. Intai iti apare ca ti s-a acordat autorizatie pentru o anumita tara, apoi te trezesti ca nu o mai ai.

E o magarie! Sistemul se blocheaza de multe ori si atunci se opereaza smecheriile". Transportatorii nu se abtin sa foloseasca termenul "spaga" cand vorbesc de modul de distribuire a autorizatiilor, pentru ca au suficiente exemple de distribuire "pe sub mana".

Transportatorii n-au unde sa reclame

Culmea este ca, in timp ce transportatorii rutieri internationali nu mai pot face... transport rutier international pentru ca n-au autorizatii, pe site-ul cu pricina totul e roz. Comunicate pline de optimism informeaza ca, statistic, totul e OK, ca transparenta nu se simte niciunde mai acasa, ca accesul e pur si simplu nelimitat.

Transportatorii nu au nici macar la cine sa reclame situatiile in care in care au fost adusi. Nici o autoritate din Romania nu recunoaste ca opereaza acest sistem, ca si cum s-ar fi nascut din spuma marii. "Oriunde am incercat sa vorbim ni s-a trantit aceeasi replica: "E un sistem electronic, nu noi eliberam autorizatiile".

Stam pur si simplu in fata calculatorului si n-avem ce sa facem" - supune indignat unul dintre transportatorii revoltati.