Inca din anul 1998, an in care s-a facut privatizarea la SC Bere – Lichior SA Margineni, presa de la acea vreme cataloga aceasta masura ca fiind indeplinita intr-un mod scandalos. Din acel moment si pana in prezent, societatea a acumulat un debit la bugetul de stat ce insumeaza peste 600 de miliarde de lei.

Datoria de baza a acestei societati este, de fapt, de doar 248 de miliarde, restul fiind constituit din majorari si penalitati la plata. De mai bine de un an de zile, la SC Bere – Lichior Margineni s-a declansat procedura de Reorganizare Judiciara si a Falimentului.

Acest procedeu ar fi trebuit sa fie terminat pana in acest moment, numai ca, singura activitate derulata in cadrul sedintelor de judecata stabilite de catre Judecatorul Sindic au constat in desemnarea si inlocuirea administratorului judiciar.

Consiliul de administratie de la fabrica de bere bacauana considera ca alternanta la indeplinirea functiei de Administrator Judiciar pentru SC Bere – Lichior Margineni a fost determinata de catre creditorul majoritar, Directia Finantelor Bacau (DGFP) si a constituit cauza principala pentru tergiversarea implementarii procedurii de Reorganizare a activitatii pe baza de plan.

Alternanta Administratorilor Judiciari

In 14.04.2003, printr-o sentinta civila a Tribunalului Bacau a fost numit in functia de administrator judiciar avocatul Vasile Agapie. Acesta a detinut functia doar 64 de zile. El a fost inlocuit in prima sedinta a Adunarii Creditorilor din 16.06.2003, ca urmare a deciziei creditorului majoritar DGFP Bacau.

Aceasta hotarare a fost luata in conditiile legii 64/1995, care prevedea faptul ca se poate schimba administratorul judiciar, numai o singura data, la cererea creditorului majoritar. Incepand cu data de 17.06.2003, a fost numita in functia de administrator judiciar societatea comerciala Mira Consulting SRL Bucuresti. Si soarta acesteia a fost asemanatoare cu a primului administrator.

In data de 21.10.2003, a redevenit administrator Vasile Agapie, in baza deciziei definitive si irevocabile pronuntata de Curtea de Apel Bacau asupra contestatiei formulate de catre acesta, cu privire la inlocuirea sa din functie.

Consiliul de administratie al societatii bacauane acuza faptul ca, prin schimbarea frecventa a administratorului judiciar, s-a obturat intocmirea planului de reorganizare. In acest moment, planul respectiv este constituit in proportie de 80%. Prin implementarea unui astfel de plan s-ar da posibiliatea societatii de a achita o buna parte din datoriile pe care le are catre bugetul de stat.

Stoc imens

Bere – Lichior are in acest moment in stoc o cantitate considerabila de produs finit, cantitate care se degradeaza treptat datorita costurilor ridicate de intretinere. Astfel, 60 de vagoane de alcool (spirt medicinal) zac nestingherite in depozitul societatii, iar alte zeci de tone de lichior asteapta sa fie imbuteliate.

Pe langa aceste stocuri se adauga si cantitatea de peste 2.700 tone de malt din orz, care constituie productie neterminata la fabricarea berii.

Aceasta cantitate de malt stationeaza inca din vara anului 2002, fiind supusa riscului de depreciere, prin pierderea in mod treptat a substantelor utile, precum si atacului insectelor si rozatoarelor.

In urma unui calcul matematic, rezulta ca din aceasta cantitate de malt se pot obtine peste 173 de mii de hectolitri de bere (produs finit), iar in urma comercializarii acestui produs bugetul de stat ar fi avut de incasat suma de 99,9 miliarde de lei.

De asemenea, consiliul de administratie atrage atentia asupra faptului ca societatea detine in acest moment, pe langa stocurile materiale, active imobile care nu-i mai sunt necesare si care, prin valorificarea lor, ar fi adus unitatii resurse financiare pentru plata obligatiilor fata de creditori.

Cauzele declinului

In categoria cauzelor externe care au influentat activitatea economica si sociala a unitatii se inscrie Ordonanta de Urgenta nr.27/2000, in baza careia Bere – Lichior nu a mai putut primi autorizatie pentru producerea si comercializarea bauturilor alcoolice, incepand cu 14.04.2000. Acest lucru a fost posibil datorita datoriilor bugetare restante pe care le avea firma.

In aceasta ordonanta nu este specificat modul in care ar fi posibila o valorificare a productiei de bauturi alcoolice neterminate si stocurile de materii prime. In baza legii, unitatea a facut interventii pe langa Ministerul Finantelor Publice, prin care s-a solicitat aprobarea continuarii prelucrarii cantitatii de 1,5 milioane litri productie neterminata si materii prime aflate in stoc.

De asemenea, in cauzele externe care au determinat declinul se inscrie si lipsa unor reglementari fiscale care sa asigure capitalizarea firmelor, indiferent de forma de proprietate, pentru ca astfel sa se poata constitui fondul propriu de lucru. Lipsa fondurilor proprii conduce la decapitalizarea societatilor, precum si la accentuarea blocajelor financiare.

Dificultatile financiare au fost accentuate si de faptul ca reprezentantul actionarului majoritar a dus o politica de administrare paguboasa a patrimoniului societatii. Acesta a instrainat o parte din activele imobile catre propriile societati-satelit, create ulterior, la preturi sub valoarea contabila.

Citat din corespondenta turcilor

Din una dintre scrisorile trimise de catre proprietarul firmei Altun Maya, Mehmed Nida Garipoglu, catre imputernicitul sau din Romania, Nazmi Dogan, se poate sesiza "jocul" cu legea pe care l-au practicat turcii la Bere – Lichior.

"De fapt, daca ne temem de o lovitura din partea celorlalti sau a statului, trebuie sa pregatim cadrul juridic si sa ne luam masuri de prevedere, instituind ipoteca pe fabrici si indatorand societatea cu o suma mare de bani. Voi ruga ca imediat sa se faca ceea ce este necesar in Turcia. Numai ca nu cunosc conditiile din Romania.

Tu cauta sa afli, prin intermediul avocatilor din afara, cum as putea proteja aceasta societate de stat si de alte persoane", este specificat in scrisoarea citata.