Monitorizare performanta a traficului pe Canalul Dunare-Marea Neagra

de Maria Moise, Decebal Dumitrascu     Impact de Constanta
Luni, 31 ianuarie 2005, 0:00

Conceput printr-o serie de subsisteme bazate pe centre locale, regionale si centrale, sistemul de monitorizare al navigatiei dunarene va beneficia de echipamente ce inglobeaza cele mai avansate elemente ale tehnologiei de varf in domeniul navigatiei prin radar si satelit.

Sistemul – Vessel Management Information Sistem (VTMIS) – a fost implementat, incepand cu anul 1999, cu ajutorul unui imprumut nerambursabil in valoare de un milion de dolari. In decembrie 2001, acest sistem a fost pus in functiune, iar exploatarea a inceput practic din ianuarie 2002.

Necesitatea alinierii la standardele impuse de Uniunea Europeana in ceea ce priveste siguranta traficului pe apele interioare impune modernizarea actualului sistem de catre Administratia Canalelor Navigabile SA. O parte din cei 600.

000 euro necesari investitiei vor fi obtinuti din finantare externa, diferenta intrand in sarcina ACN, durata implementarii fiind de un an.
Anastasie Severin, seful serviciului Siguranta Navigatiei din cadrul Administratiei Canalelor Navigabile ne-a declarat ca propunerea pentru demararea investitiei de reabilitare a vechiului sistem de urmarire a navigatiei a fost de curand inaintata ministerului de resort.
De altfel, imbunatatirea sistemului de navigatie este si principalul proiect al ACN, pentru ca din anul 2000 au intervenit modificari si imbunatatiri la standarde europene. „Avem obligatia interconectarii sistemelor pe apele interioare la aceste standarde.

Fiecare tara are anumite sisteme de urmarire a navigatiei si reglementari, iar in momentul de fata se pune problema uniformizarii acestora astfel incat o nava care pleaca de la Roterdam sa ajunga la Constanta fara sa fie obligata sa opreasca la trecerea fiecarei frontiere pentru a transmite

anumite date organelor de control si Autoritatii Navale. In felul acesta se fluidizeaza traficul si devine mai atractiv pentru toti cei care au marfuri de transportat mai ales cele de masa, transport de containere si chiar marfuri periculoase sub forma produselor petroliere si chimice.

Aceste marfuri sunt urmarite pe intreg parcursul lor si monitorizate in mod special. Sistemul care se vrea integrat in momentul de fata are in spate anumite experiente in domeniu in special urmarirea acestor marfuri periculoase“, a completat Severin.
Regula se va extinde la absolut toate marfurile si navele care circula pe apele interioare.

In felul acesta vor avea informatii atat cei care sunt responsabili de navigatie cat si beneficiarii pentru ca un armator de exemplu, este interesat de pozitia exacta a navei pentru a contacta sau contracta un alt transport de marfa dintr-un alta locatie. De aici necesitatea aderarii la aceste standarde de care, de altfel, suntem destul de aproape.

Legatura dintre transportul pe Dunare si Portul Constanta este o realitate pe care o inteleg toti cei interesati de navigatia pe Canalul Dunare-Marea Neagra. Traficul inregistrat anul trecut pe Canalul Dunare-Marea Neagra a demonstrat, fara echivoc, cresterea interesului pentru aceasta cale de transport.
Anastasie Severin, sef-serviciu Siguranta Navigatiei din cadrul ACN:
„Avem o practica de 20 de ani pe parcursul careia am instituit o serie de reguli de navigatie pentru astfel de situatii. De exemplu, in cazul in care intensitatea vantului este foarte mare, navele si convoaiele goale intampina greutati.

Datorita latimii mici a canalului de numai 90 metri fata de lungimea acestor convoaie care pot ajunge pana la 296 metri, navigatia in aceste conditii se desfasoara destul de greu si atunci luam masuri de restrictionare a traficului pentru aceste nave si convoaie.

In cazul in care timpul este nefavorabil o perioada mai indelungata si nu putem proceda la restrictionarea traficului atunci limitam numarul de barje din convoi, convoiul maxim fiind de sase barje.

In aceste conditii, avem obligatia de a anunta armatorii sa reduca numarul de barje de la sase la patru sau la un numar mai mic in cazul in care impingatoarele sunt de o capacitate mai mica. O perioada grea pentru noi este atunci cand se creeaza un pod de gheata pe un singur senal pe mijloc.

Trebuie sa organizam foarte bine punctele de intalnire a convoaielor, deoarece navigatia se desfasoara pe un singur sens.

De altfel, este un mod de a reduce cheltuielile, deoarece intretinerea acestui senal navigabil inseamna mentinerea pe canal a unu - doua impingatoare sau remorchere care au forta sa sparga gheata, evitandu-se astfel formarea unui pod compact de gheata groasa care ar provoca inchiderea canalului“.
























118 vizualizari


Abonare la comentarii cu RSS

ESRI



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.
hosted by
powered by
developed by
mobile version
Vineri