Biroul de credit este un sistem de date in care 24 dintre bancile existente pe piata romaneasca vor stringe informatii despre clientii lor, folosind apoi datele in analiza noilor cereri de credite.

Biroul de credit a inceput sa functioneze la 16 august 2004, avind, pentru inceput, o activitate limitata. In prezent ofera numai informatii negative, adica informeaza bancile daca persoana care vine la banca si solicita un credit a avut intirzieri la imprumuturi anterioare sau nu si-a platit deloc ratele.

Incepind din acest an, Biroul de credit va oferi si informatii pozitive despre persoanele care solicita credite. Cu alte cuvinte, va fi construita o baza de date a tuturor creditelor la care nu s-a intirziat plata ratelor, fapt ce ii va ajuta clientii bun-platnici sa obtina credite mai usor si in conditii mai bune.

Intr-un viitor nu prea indepartat, sistemul va cuprinde mult mai multe informatii, privind inclusiv comportamentul tuturor clientilor bancari si chiar informatii de la celelalte societati financiare, furnizori de utilitati si companii de telefonie.

Biroul de credit va colecta – din bazele de date publice sau ale institutiilor publice – informatii relevante pentru acordarea unei finantari, informatii bancare, privind proprietatile detinute si situatia de angajare, iar, cu toate aceste date, se va realiza, pentru fiecare solicitant, un „dosar“.

„Este vorba doar de introducerea unor masuri prudentiale, deoarece bancile lucreaza in principal cu banii deponentilor, pe care trebuie sa-i protejeze.

Infiintarea Biroului de credit este o masura benefica, care aduce un plus de siguranta, fluenta, flexibilitate in operatiunile bancare si elimina in buna masura tentatia de frauda in rindul persoanelor fizice“, se spune intr-un comunicat al BCR remis redactiei.

Lista neagra

„Dosarul“ unei persoane fizice va include date „pozitive“, dar si „negative“. Vor fi trecute numele, adresa, data nasterii, perioada angajarii, date despre locul/locurile de munca, eventuale condamnari in instanta, falimente, imprumuturi nerambursate.

In prima etapa, Biroul de credit va realiza un istoric al activitatii de creditare si al comportamentului financiar doar pentru persoanele fizice, urmind ca, in citiva ani, sa isi extinda activitatea si catre agentii economici.

„Raiffeisen Bank avea o «lista neagra» a persoanelor rau-platnice inca inainte de fi infiintat acest Birou de credit.

Este mult mai bine in prezent, deoarece baza de date este mai completa si putem obtine informatiile necesare intr-un schimb extrem de scurt“, ne-a precizat Dorin Gheorghe Tudose, directorul filialei Iasi a Raiffeisen Bank, care s-a aratat convins ca si birocratia in cazul contractarii unui credit s-a micsorat datorita introducerii acestor masuri de protectie.

Ajutor pentru bun-platnici

Rolul Biroului de credit nu este numai de a semnala eventualele „delincvente“ ale solicitantilor, ci si de a-i impiedica pe cei care platesc cu regularitate ratele la un credit contractat sa se supraindatoreze cu un nou imprumut, pe care, apoi, nu l-ar mai putea returna.

Biroul de credit este de partea celor care isi platesc datoriile la timp si care vor primi „certificate de buna purtare“, ce le vor inlesni accesul la produsele bancare in conditii mai bune.

Biroul de credit mai aduce un avantaj extrem de important: simplificarea procedurilor de acordare a creditelor. Pentru fiecare persoana care solicita un credit, banca trebuie sa ia aceleasi masuri de precautie ca pentru un client nou, fapt ce se explica prin numarul mare de garantii si adeverinte de venit cerute la acordarea unui imprumut.

Biroul de credit permite verificarea imediata a unui client care solicita finantare, astfel ca nu se mai solicita atit de multe acte, nu se mai fac alte verificari, timpul si costul de obtinere a imprumutului fiind mai mici.

Biroul de credit da informatii gratis o data pe an

Toti clientii bancilor care au un istoric al imprumuturilor si vor sa afle ce a primit Biroul de credit de la unitatile bancare pot avea acces gratuit, o data pe an, la cerere, la informatiile inregistrate de „politia creditelor“. „In fiecare zi primim solicitari de la persoane fizice care vor sa afle pozitia lor pe lista noastra.

Potrivit Legii Avocatului Poporului, oricine are dreptul, o data pe an, sa primeasca gratuit aceasta informatie. Orice alta solicitare ulterioara este onorata contra unei taxe de 1,2 euro“, a precizat Serban Epure, directorul Biroului de credit.

El a mai precizat ca Biroul nu da verdicte in ce priveste oportunitatea acordarii unui imprumut, ci se limiteaza la furnizarea informatiilor primite de la banci. „Noi nu spunem ca un client al unei banci este un rau-platnic sau unul bun. Noi furnizam bancilor, la cererea acestora, informatii cu privire la suma restanta a unui credit si perioada restantei.

Asa cum este alcatuit sistemul, el inregistreaza, intr-adevar, orice credit restant de la pragul zero, insa decizia de creditare apartine bancilor“, a adaugat Epure.