Jaf la CFR

de Nicoleta Nap     Buna ziua, Ardeal
Luni, 7 februarie 2005, 0:00

Vanzarea vagoanelor din patrimoniul CFR, in conditii dubioase, a fost una din cauzele falimentului pe care il intampina astazi Societatea de Administrare a Activelor Feroviare (SAAF).



Cotidianul „Buna ziua, Ardeal" va dezvaluie mecanismele prin care Mihai Nicolaiciuc, fostul director general al SNCFR, impreuna cu acolitii lui, au cauzat Statului Roman o paguba de aproximativ 26 milioane Euro, in folosul unei societati ungare. Una dintre firmele care au profitat de afacerea fostilor sefi ai CFR-ului se afla chiar in Cluj.



General Invest SRL, patronat de Ovidiu Nicula, a transportat in Ungaria 4500 de vagoane inca functionale, pe post de fier vechi. Desi firma invartea afaceri de zeci de miliarde, in prezent se afla pe lista datornicilor la bugetul de stat si a trecut in lichidare. De altfel, in aceeasi situatie se afla si SAAF. Oricum, buzunarele au fost umplute.



In conformitate cu Ordonanta nr. 12 emisa pe 7 iulie 1998 de catre Guvernul Romaniei, Societatea Nationala a Cailor Ferate Romane (SNCFR) a fost reorganizata prin divizare in cinci societati independente din punct de vedere legal, nou create, incepand cu 1 octombrie 1998.



Principalul obiectiv al reorganizarii a fost crearea unor noi entitati, numite "societati succesoare", care pot functiona pe baze comerciale, fapt care sa permita in cele din urma privatizarea societatilor nou create.



Actionarul unic al Societatilor Succesoare este Statul Roman, prin Ministerul Transporturilor, Constructiilor si Turismului. Societatile Succesoare sunt: 1. Societatea Nationala de Transport Feroviar de Marfa – CFR Marfa SA, societate pe actiuni care are ca principal obiect de activitate efectuarea transportului feroviar de marfa. 2.



Compania Nationala de Cai Ferate – CFR SA, societate pe actiuni, care administreaza infrastructura cailor ferate. 3. Societatea Nationala de Transport Feroviar Public de Calatori – CFR Calatori SA, societate pe actiuni care are ca principal obiect de activitate efectuarea transportului feroviar public de calatori. 4.



Societatea de Servicii de Management Feroviar – SMF SA, societate pe actiuni care furnizeaza servicii de evidenta si consultanta financiar-contabila si juridica Societatilor Succesoare. 5.



Societatea de Administrare a Activelor Feroviare – SAAF SA, societate pe actiuni care administreaza excedentul de active si activele neutilizate rezultate din reorganizarea SNCFR.



Trasi pe sfoara de Mitrea



In urma diviziunii, SAAF a preluat peste 60.000 de vagoane, iesite din circuitul feroviar. Pentru valorificarea acestor active, SAAF a semnat un contract extrem de avantajos cu societatea Touax din Franta. Vagoanele aveau doua sanse: fie erau casate, fie remodernizate. Parteneriatul cu francezii ar fi adus SAAF un venit de aproape 13 milioane de dolari.



Touax se angajase sa cumpere 10.000 de vagoane vechi, pe care sa le repare si sa le modernizeze. Dupa preluarea vagoanelor, Touax le-ar fi vandut mai departe sau le-ar fi inchiriat. Dar, fostul director general al SNCFR, Mihai Nicolaiciuc, impreuna cu Miron Mitrea (ministrul PSD al Transporturilor pe atunci) si clanul acestora, au schimbat macazul.



Fiind in joc sume mari de bani, Mitrea a dat un ordin, in luna decembrie 2001, prin care vagoanele au fost transferate la infrastructura, adica in patrimoniul CFR SA. Astfel, SAAF nu a mai putut onora contractul cu francezii de la Touax, nemaiavand ce vinde. In mod normal, CFR SA ar fi trebuit sa preia si contractul respectiv si sa il respecte intocmai.



Dar, cu multa influenta pesedista, Nicolaiciuc a aranjat o alta afacere. S-a semnat, de aceasta data, un parteneriat cu o societate din Ungaria, 15.000 de vagoane urmand calea spre tara vecina. Vagoanele au fost vandute ca fier vechi, la un pret jenant, de 10 euro tona. Astfel s-au obtinut in jur de 4 milioane de dolari.



De la infiintare SAAF a taiat si a vandut 500.000 de tone de fier vechi provenit din vagoanele CFR-ului.



Cu toate acestea, SAAF a inregistrat pierderi foarte mari, astfel incat, la ora actuala apare in scriptele Ministerului Finantelor Publice cu datorii la bugetul de stat cifrate la peste 17 miliarde de lei, motiv care a dus la inceperea procedurii de executare silita.



Desi SAAF este o societate din categoria IMM-urilor, si-a permis sa plateasca o campanie publicitara de 830 milioane de lei in perioada 2002-2003. Oare cui a folosit ?



"Invartita" de pe Somes



4.500 de vagoane au fost transportate de catre o societate clujeana, General Invest SRL, patronata de Ovidiu Lucian Nicula. Surse neoficiale ne-au informat cu privire la existenta unor relatii stranse intre compania clujeana transportatoare si cea care a preluat, in Ungaria, vagoanele.



S-ar parea ca vanzarea la fier vechi a fost doar o acoperire a unei tranzactionari frauduloase: vagoanele nu ar fi fost casate nici in Ungaria, ci reparate si vandute, exact asa cum ar fi procedat firma Touax. Reprezentantii CFR SA sustin ca vagoanele au fost casate inainte de transportare.



Indoielnic, pentru ca acestea au luat calea Ungariei pe rotile proprii, cu o viteza de 60 km/h. Nicolaiciuc le-a ales la bucata, pe cele mai bune. Desigur ca toata tarasenia nu ar fi putut fi posibila daca directorul general al SAAF, Nicolai Cosma, nu si-ar fi dat acordul. De altfel, Cosma si Nicolaiciuc sunt prieteni.



Revansa francezilor



Redactorii nostri au luat legatura cu societatea Touax. Dupa ce firma a semnat contractul cu SAAF, parteneriatul a dat ceva roade. In jur de 150 de vagoane au fost remodernizate conform standardelor europene, incepand cu luna iunie 2001.



"In fiecare vagon s-a investit intre 15 si 20 de mii de euro, in functie de destinatia acestuia", declara reprezentantii Touax. Acestia sustin ca "toate vagoanele pe care au reusit sa le obtina au fost reconditionate exclusiv in Romania".



Dupa ce Miron Mitrea a emis ordinul prin care vagoanele au fost transferate la CFR SA, Touax si-a cerut drepturile, invocad clauzele contractuale. Deoarece nu au fost luati in seama, francezii s-au adresat Tribunalului Comercial de la Paris.



Vazand ca se ingroasa gluma, Mitrea a dat un nou ordin prin care impunea Companiei Nationale de Cai Ferate respectarea contractului cu Touax. Litigiul a fost rezolvat, dar firma franceza a fost blocata timp de doi ani. Touax sustine ca Statul Roman s-a mentinut pana acum in grafic, respectand clauzele contractului.



Nicula, "acarul Paun" al CFR-ului



SC General Invest SRL, cu sediul in Cluj-Napoca, strada Alexandru Vlahuta, nr. 6 este una dintre firmele implicate in afacerea cu vagoane. Potrivit datelor furnizate de Registrul Comertului, societatea a fost infiintata in 18 martie 1992, cu un total aport in lei de 102 milioane de lei. Singurul asociat, si singurul administrator, este Ovidiu Lucian Nicula.



Suma de start a firmei insemna la acea vreme, conform cursului BNR din martie 1992, o jumatate de milion de dolari. Ne intrebam de unde a avut Nicula o asemenea avere, la doar cei 34 de ani ai sai? Conform bilantului depus la Ministerul Finantelor Publice pe anul 2003 al agentului economic SC General Invest SRL, erau acumulate peste 500 miliarde lei datorii.



Totalul obligatiilor la bugetul de stat scadente pana la 31.12.2004 al societatii depaseste 42 de miliarde lei, din care obligatiile restante erau de peste 15 miliarde lei. Potrivit bilantului financiar, General Invest SRL a acumulat aceste datorii neplatind TVA, iar societatea a intrat in procedura de executare silita.



Ramane un singur mister: "Cine este acest Ovidiu Lucian Nicula?" Conform surselor noastre, Nicula a fost un simplu sofer, care si-a deschis o afacere in domeniul cel mai cunoscut lui: transporturile, fie ele feroviare sau de alt tip.



Se pare ca sediul real al firmei General Invest SRL este in comuna Baciu, la fosta intreprindere de stat ITSAIA pe care Nicula a cumparat-o prin APAPS in 2001. ITSAIA a fost in perioada comunista cea mai mare intreprindere de transporturi agricole.



Sursele noastre ne-au informat ca Nicula a intentionat sa cumpere si RUTRANS, cu sprijinul unui director al societatii in cauza, Gabriel Vaida. Afacerea nu a avut sorti de izbanda, pentru ca pretul pe care vroia Nicula sa-l plateasca, de 3 miliarde de lei, era mult subevaluat, aproximativ de 6 ori.



Ca urmare a acestei incercari de privatizare cu bucluc a RUTRANS-ului, Gabriel Vaida a fost arestat si cercetat, iar afacerea cu Nicula a picat. Din pacate, nu am reusit sa-l contactam pe Ovidiu Nicula pentru o declaratie privind afacerea cu cele 4.500 de vagoane.



Un fapt deloc neglijabil este ca General Invest SRL a avut si investitor strain, mai exact unul ungar. Vom reveni cu amanunte intr-o editie viitoare.























331 vizualizari


Abonare la comentarii cu RSS

ESRI



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.
hosted by
powered by
developed by
mobile version
Marţi