Trenul groazei
Europa a fost terorizata de crimele un timisorean care actiona in celebrul "Orient Express"

de Marian Buga     Banateanul
Marţi, 12 aprilie 2005, 0:00


Orient Express
(Foto: )

La scurt timp de la incheierea celui de-al doilea razboi mondial, celebrul tren de epoca "Orient-Express" si-a reluat intinerariul pe traseul Paris - Istanbul. Trenul facea din nou legatura intre doua continente, traversand Europa ruinata de razboi si ajungand in Orient.



Cu garnitura eleganta, de mare lux, cu multe vagoane de dormit si cu trei restaurante, calatoreau doar oameni avuti, dornici de aventura. Nu de putine ori, aventura incepea mai devreme decat se asteptau, pentru ca prin vagoane se strecurau si escroci, hoti de bagaje sau criminali.





Prima crima



Trenul traversa Romania, intrand prin Curtici, singurul punct de frontiera din judetul Arad pentru calea ferata. Nici bine nu trecea granita, ca incepeau sa curga reclamatiile privind furturile, majoritatea petrecute pe tronsonul Curtici - Craiova.



In timp ce jafurile ingrijorau autoritatile romane, pentru ca multe dintre victime erau diplomati straini, politistii feroviari nu dadeau de urmele hotilor. In august 1946, Romania urma sa fie zguduita de prima crima petrecuta in luxosul tren.



Inainte ca trenul sa ajunga la Bucuresti, unul dintre insotitorii de vagoane a descoperit un mort intr-o cuseta.





Comisar de roman



Ancheta a fost condusa de un cunoscut politist al vremii, comisarul Eugen Alimanescu. Dosarul a fost atent studiat trei decenii mai tarziu de seful serviciului judiciar din cadrul Inspectoratului General al Politiei Romane, comisarul-sef Traian Tandin, care a amintit despre macabrele intamplari intr-o carte - "Jafuri celebre in Romania".



Aflat in pensie acum, Traian Tandin a acceptat sa povesteasca pentru BANATEANUL despre crimele care au avut loc, despre ancheta si prinderea asasinului care a ingrozit Aradul, Romania si Europa, pentru ca victimele erau diplomati straini.





Diplomati ucisi



Primul cadavru descoperit in tren era al unui diplomat elevetian, ucis cu lovituri de cutit. Anchetatorii bucuresteni au stabilit ca acesta a murit cu aproximativ zece ore inainte ca trenul sa ajunga in Capitala.



Tinand cont de distanta dintre Curtici si Bucuresti si de viteza trenului, s-a stabilit ca barbatul a fost ucis undeva in judetul Arad.



"O saptamana mai tarziu, un caz similar i-a pus pe jar pe politisti. De aceasta data, victima era un diplomat sovietic. Guvernul a primit chiar o nota de protest din partea ambasadorului URSS", spune Tandin.





Al treilea mort



A doua zi dupa ce au inceput cercetarile la Curtici in cazul asasinarii diplomatului sovietic, intr-un vagon de dormit s-a descoperit un al treilea cadavru. Victima s-a dovedit a fi tot un diplomat sovietic. "Era o afacere de spionaj? Nu s-a putut stabili, pentru ca Ambasada URSS nu dadea nici un fel de relatii, ci doar proteste.



Dupa ce s-au studiat atent cele trei cazuri, s-a stabilit ca au cate ceva in comun: victimele erau barbati, functionari ai oficiilor diplomatice, si cu totii au fost jefuiti de bani, de ceasuri, inele, dar nu si de gentile diplomatice.



Se banuia ca toti au fost ucisi undeva intre Arad si Curtici, prin injunghierea in carotida, o lovitura absolut mortala", dezvaluie Traian Tandin.





Criminal stilat



Anchetatorii au banuit ca ucigasul nu era un hot de rand, ci un tip versat, care isi alegea victimele cu grija, urmarind doar jaful. Se banuia ca asasinul avea aspect distins, care nu dadea de gandit calatorilor.



Se mergea pe ipoteza ca ucigasul era roman, pentru ca toate crimele au avut loc pe teritoriul tarii noastre.



Anchetatorii au ajuns in cele din urma la un anume Fronescu, care inainte de al doilea razboi mondial a fost hot de buzunare chiar in "Orient-Express". Pentru ca actiona imbracat cu stil, era poreclit Boieru.





Sub acoperire



Precedenta lovitura a lui Boieru se soldase cu un omor, fapta pentru care a fost condamnat la munca silnica pe viata. Norocul lui a fost insa amnistierea din 1944. Pentru a-l prinde din nou, politistii umblau cu trenul imbracati in civil, in speranta ca-l vor recunoaste dupa fotografii.





Dupa o saptamana, suspectul a nimerit chiar in compartimentul comisarului Alimanescu, care era imbracat elegant, tocmai pentru a-i intinde o cursa asasinului. "A intrat in compartiment la Craiova, salutand ceremonios si scuzandu-se pentru deranj.



Imediat a inceput sa-l descoase pe Alimanescu, fara sa stie ca e politist. Comisarul a intrat in joc si s-a dat un industrias care mergea la Viena sa cumpere chimicale, avand la el multi bani. Apoi a iesit din compartiment sa-si anunte oamenii", spune Traian Tandin.





Ultima lovitura



Fostul sef din cadrul IGP spune ca deznodamantul in cazul crimelor s-a petrecut tot in judetul Arad. "Imediat ce trenul a intrat in Arad, comisarul Alimanescu a revenit in vagon. Nu a fost foarte mirat sa-l prinda pe Fronescu cum se straduia sa sparga broastele geamantanului sau.



Speriat, asasinul a scos un cutit si a incercat sa-l loveasca pe comisar in gat. A fost oprit la timp cu un foc de revolver", povesteste Tandin.



Potrivit datelor din dosarul de cercetare, Vasile Fronescu era timisorean si actiona in aceasta zona, cu precadere in judetul Arad. Inainte de a muri la spital, din cauza ranii provocate de glont, timisoreanul Fronescu si-ar fi recunoscut faptele in fata mai multor politisti.



O data cu moartea lui, crimele din "Orient-Express" au luat sfarsit.



--------------------------------------------



CURTICENII ISI AMINTESC

Un fost ceferist, care la vremea asasinatelor lucra ca impiegat in gara din Curtici, isi aminteste de invazia de politisti. "Era un tren de boieri, dar am urcat in el de cateva ori. Cand s-a auzit de prima crima, stiu ca timp de cateva saptamani in Curtici venisera politisti din Bucuresti.

Oamenii erau curiosi si isi faceau de lucru pe la gara. Personalul din tren era insa foarte distant fata de romani, nu ne lasa nici pe noi, ceferistii, sa urcam in vagoane. Poate si de frica furturilor care se tot petreceau", spune Nicolae Mladim, in varsta de 77 de ani.

Un alt localnic, Traian Ciupuliga, 84 de ani, isi aminteste si el de ancheta. "Politistii aveau poze si le aratau oamenilor. Intrebau daca erau persoane necunoscute noua care isi faceau treaba pe la Curtici, dar noi nu stiam nimic.

Eram curiosi de crime, dar nu aflam prea multe, decat barfe, ca politistii nu ne ziceau pe cine cauta si de ce", spune Traian Ciupuliga.



CARTI POLITISTE

Traian Tandin are acum 60 de ani si a lucrat in serviciul judiciar al IGP pana in 2000, cand s-a pensionat. Si-a folosit experienta acumulata pentru a scrie 35 de carti politiste. Printre acestea se numara si "Jafuri celebre in Romania", in care politistul aminteste de cazul crimelor care au avut loc in "Orient-Express"



"SIMPLONUL" REGAL.

Trenul "Orient-Express", inaugurat in urma cu 102 ani, lega Parisul de Istanbul, trecand prin Strasbourg, Viena, Budapesta, Bucuresti. Regele Carol I al Romaniei (foto) folosea cuseta 3425 a acestui tren. Dupa inaugurarea Tunelului Simplon (1906), intre Italia si Elvetia, trenul a fost supranumit "Simplon".



UN HOTEL PE ROTI

Povestea "Orient-Express"-ului a inceput in 4 octombrie 1883, la Paris, cand garnitura formata din 14 vagoane a plecat pentru prima oara spre Istanbul, unde a ajuns peste 3 zile, 9 ore si 40 de minute. Primul tren transcontinental din lume era folosit cu precadere in scop turistic.

Compus din 14 vagoane luxoase, cusete de dormit si vagoane-restaurant, era un adevarat hotel pe roti. Avea vagoanele decorate cu lemn de trandafir si oferea un meniu mai mult decat apetisant, care se pastreaza si astazi: somon fume, caviar beluga, homar s.a.



O CALATORIE - 5.000 DE EURO

In prezent, trenul de epoca "Orient-Express" ("Simplonul") mai circula o data pe an, iar pentru 2005 este programat sa intre in Romania pe la Curtici in data de 4 septembrie. O calatorie, care trebuie rezervata din timp, costa aproximativ 5.000 de euro si nu sunt acceptati mai mult de 90 de calatori.

De confortul acestora se ocupa nu mai putin de 47 de persoane.



ROMANUL AGATHEI CHRISTIE

In 1934, cu 12 ani inainte de crimele petrecute in judetul Arad, Agatha Christie a publicat romanul "Crima din Orient-Express". Celebra scriitoare reda o aventura plina de suspans care are loc in luxosul tren de epoca, in care un magnat a fost ucis in mod bestial, fiind injunghiat de noua ori.

Agatha Christie a publicat 79 de carti, vandute in peste doua miliarde de exemplare, fiind cel mai vandut autor contemporan. Romanele ei politiste au fost traduse in 44 de limbi, iar intr-un clasament general se afla pe locul trei in lume privind numarul de cititori, fiind intrecuta doar de Biblie si Shakespeare.

Agatha Christie s-a nascut in 1890 si a murit la varsta de 86 de ani.



---------------------------------------------



"Agentii Sigurantei Statului cautau un spion misterios, crezand ca au de lucru cu o actiune a spionajului elvetian. Asa ca in timp ce contraspionajul alerga dupa himere, politistii verificau dosarele unor recidivisti criminali"



Traian Tandin, fost sef in cadrul IGP, despre ancheta






Citeste doar ceea ce merita. Urmareste-ne si pe Facebook si Instagram.

















757 vizualizari


Abonare la comentarii cu RSS

ESRI



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.

Aici puteti modifica setarile de Cookie

hosted by
powered by
developed by