GAZETA de Bistrita scoate in relief stilul dubios prin care constructorul german de drumuri Geiger GmbH intelege sa faca afaceri in Romania. Prin publicarea acestor materiale nu intentionam altceva decat sa punem in garda autoritatile din fruntea judetului Bistrita-Nasaud.

Ultima intalnire intre reprezentantii germani ai Geiger GmbH (condusi de Ewald Brandner – n.red.) si prefectul Ioan Szilagyi a avut loc la mijlocul saptamanii trecute.

S-au discutat, din informatiile noastre, detalii tehnice pentru demararea imediata a lucrarilor la tronsonul de drum castigat de nemti, cu toate ca noi stim ca nici o firma locala nu a acceptat sa semneze vreun contract de subantrepriza cu Geiger din cauza conditiilor inrobitoare pe care acestia le pun la orice negoiere.

Cum au incercat nemtii sa puna mana pe societatea Drumuri si Poduri Judetene Mures?

La realizarea acestui material am beneficiat de ajutorul colegilor de la ZIARUL de Mures, care, la vremea respectiva, au mediatizat pe larg cazul si dedesubturile acestuia. Constructorul Geiger Romania SRL a fost considerat in urma cu aproape trei ani drept societatea preferata in privatizarea societatii Drumuri si Poduri Judetene Mures.

Conform declaratiilor autoritatilor muresene, "atuurile" lui Geiger ar fi fost executarea lucrarilor de reparatii pe drumul european E60, intre Sighisoara si Targu Mures, precum si propunerea unui aport de peste 20 de miliarde de lei, din care 14 miliarde reprezenta un aport de utilaje expirate, invechite si imposibil de utilizat, dar "necesare" redotarii societatii Drumuri si Poduri.

Presa din Mures a criticat deschiderea conducerii Consiliului Judetean fata de nemti din cauza "reusitei" lucrarilor de pe E60, unde apa a baltit mult timp pe sosea si din cauza faptului ca termenul de executie al lucrarii a fost prelungit cu inca un an (Geiger avea incheiate nu mai putin de 7 contracte de subantrepriza, iar situatia nu a putut fi controlata – n.red.).

Surse apropiate afacerii au declarat ca unul dintre motivele pentru care Geiger ar fi dorit sa cumpere societatea mureseana a fost dat de o idila romantica intre directorul de santier al Geiger, Florian Lungu, si o domnita locala.

Alaturi de Geiger, pentru achizitionarea Drumurilor si Podurilor Judetene Mures, au mai depus oferta de cumparare si constructorii italieni de la Grasetto, cei care au construit in Ardeal drumuri importante. Comparatia cu Geiger nici macar nu poate fi facuta.

Cum a incercat Geiger sa insele Consiliul Judetean Mures

Nemtii de la Geiger s-au straduit, dar au esuat in incercarea de a fraieri Consiliul Judetean Mures. Pentru a reduce numarul utilajelor pe care s-au angajat sa le aduca, nemtii au incercat sa le ofere drumarilor mureseni cursuri de specializare in Germania contra actiuni.

In oferta de asociere la SC Drumuri si Poduri Judetene Mures, inaintata Consiliului Judetean, Geiger a propus ca o cota din aportul in natura sa fie reprezentat de aceste cursuri de perfectionare direct la sursa.

Includerea programului de formare a personalului la majorarea capitalului social nu a primit insa acceptul Consiliului Judetean.

"Suntem deschisi la alternative, dar evaluarea cursurilor este dificila, iar potrivit legii aportul la capitalul social poate consta doar in tehnologie si bani", si-a justificat respingerea la vremea respectiva vicepresedintele Consiliului Judetean Mures, Ioan Vasluianu. Ce noroc cu legea asta.

Consiliul Judetean intentiona sa finalizeze negocierile de asociere cu Geiger la Drumuri si Poduri Judetene Mures intr-un timp cat mai scurt. Urma sa fie structurata lista cu utilajele care se constituiau aport in natura si sa fie stabilita valoarea aportului financiar.

De asemenea, reprezentantii Geiger au venit cu pretentii de a modifica statutul societatii, fiind interesati si in implementarea unei strategii proprii de management. Fapt ce presupunea si redimensionarea organigramei.

Vazut ca un colac de salvare, deoarece dotarea SC Drumuri si Poduri a fost in viziunea conducerii Consiliului Judetean nesatisfacatoare, parteneriatul cu Geiger ar fi trebuit sa produca schimbari pe piata drumarilor mureseni.

Geiger e periculos si cand vrea sa faca daruri

Firma Geiger s-a multiplicat in trei pentru a deveni actionar la SC Drumuri si Poduri Mures SA. Deoarece prevederile legii 31/1990 interzic constituirea societatilor comerciale cu mai putin de 5 actionari, nemtii au acceptat si aceasta dispozitie a legii romane numai sa se vada actionari.

Cel de-al cincilea loc vacant pe lista a fost adjudecat de PAS Drumuri si Poduri.

Noua structura a actionariatului s-a definitivat dupa mai bine de doua luni de negocieri, iar, ulterior, consilierii judeteni au votat un fapt deja stabilit: cooptarea nemtilor la drumuri judetene. Aportul noului partener era reprezentat de o serie de utilaje, evaluate la peste 590 de mii de euro, la care se adaugau 2,5 miliarde de lei numerar.

Negocierile cu Wilhelm Geiger au dus la un final asteptat. Pe langa punerea la punct a aspectelor tehnice ale parteneriatului, cooptarea Geiger ca asociat al Consiliului Judetean la SC Drumuri si Poduri Mures SA s-a mai lovit de un impediment. Unul legal.

Potrivit legislatiei romanesti, o societate pe actiuni trebuie sa aiba cel putin cinci actionari, iar in aceasta situatie, certi erau doar doi: Consiliul Judetean si Wilhelm Geiger. Restul trebuiau inventati pentru a nu strica ploile asocierii.

"Salvarea" a venit de la partea germana, care, pentru a nu scapa fraiele unei afaceri cu un buget anual de zeci de miliarde, a propus introducerea in schema, e drept cu un procent rezidual, a altor doua firme asociate in grupul Geiger.

Au fost denumite generic Geiger 1 si Geiger 2, fara a se mai preciza cine sunt in realitate investitorii care vor pompa 850 de milioane de lei in Drumurile Judetene.

Restul aportului de 1,65 miliarde de lei, respectiv utilajele in valoare de 18,3 miliarde lei, urma sa fie acoperit de Wilhelm Geiger, care ar fi urmat sa detina astfel 47 la suta din capitalul social al drumarilor. Interesanta a fost participarea cu o cota de cinci procente a PAS in calitate de actionar la privatizarea SC Drumuri si Poduri.

Renuntarea CJ la aceste actiuni a echivalat in principal cu respectarea reglementarilor in domeniu, dar si cu acceparea de drept a Geiger ca actionar majoritar.

Cat despre modul in care Geiger urma sa contribuie la imbunatatirea nivelului de competitivitate al societatii, prin echiparea cu utilaje tehnologice performante, nota de prezentare a rezultatului negocierilor era bizara.

Geiger propunea ca aport in natura 10 bucati de utilaje, valorand intre 8 si 130 de mii de euro, dar preturile au fost prezentate doar orientativ la acea vreme. Adica nici lista, nici preturile nu erau definitive si, practic, puteau suferi modificari oricand.

Inadvertente nesemnificative? Consilierii ascultatori au fost chemati sa mai aprobe reprezentantii in Consiliul de Administratie, precum si modificarile in statutul SC Drumuri si Poduri SA.

Imparteala nemteasca a Consiliului Judetean Mures

Consilierii judeteni din Mures au adoptat fara obiectiuni hotararea prin care isi trag drept asociat de principiu constructorul german Wilhelm Geiger Gmbh & Co KG la una din societatile subordonate, SC Drumuri si Poduri Mures SA.

Proiectul de hotarare a fost avizat favorabil cu mici amendamente si de Comisia de buget finante, care a cerut doar explicarea cifrelor referitoare la capitalul social, participarea in calitate de invitati a membrilor Consiliului de Administratie al SC Drumuri si Poduri la sedintele de negocieri cu partenerul german, precum si largirea listei de membri ai Comisiei de evaluare prin includerea a doi consilieri judeteni.

Geiger urma sa participe la majorarea capitalului social cu aproximativ 21 de miliarde de lei. S-a stabilit astfel privatizarea a 49 la suta din SC Drumuri si Poduri Mures SA prin majorarea capitalului social cu infuzie de capital privat.

Intentia de privatizare a fost facuta publica iar dosarul de prezentare a fost cumparat doar de doua firme Wilhelm Geiger Gmbh din Germania, respectiv Strabag-Austria.

Pana la data limita de depunere a ofertelor, 31 iulie 2002, singura societate care s-a aratat interesata de parteneriatul cu Consiliul Judetean la administrarea drumurilor judetene a fost Geiger.

Potrivit ofertei evaluata cu un punctaj aproape maxim, nemtii s-au angajat sa contribuie cu 20, 8 miliarde de lei, reprezentand bani si utilaje, pentru a asigura dezvoltarea in viitor a SC Drumuri si Poduri Mures. Cooptarea Geiger, desi aprobata, a avut caracter de principiu.

Atat Comisia de evaluare si negociere, prezidata de vicepresedintele Consiliului Judetean, Ioan Vasluianu, dar si reprezentantul nemtilor, Ion Vorovenci, au cazut de acord ca erau anumite aspecte care trebuiau clarificate in timp.

S-au adus astfel in discutie unele nelamuriri legate de problema majorarii capitalului social cu valoarea terenurilor pentru care Consiliul nu are inca titlu de proprietate, participarea firmei Geiger la capital cu know-how sau modul cum se vor lua deciziile in AGA.

Pana la sfarsitul lui septembrie 2002, Comisia de evaluare si negociere urma sa prezinte rezultatul final al negocierilor, inclusiv modificarile care se propun in actul constitutiv al societatii.

Pentru continuarea discutiilor cu partea germana, consilierii au propus si au votat includerea in comisia de evaluare si a doi reprezentanti de-ai lor, in persoana lui Teodor Giurgea, respectiv Balogh Iosif.

Intelegerea a cazut!

In 2003, nemtii s-au sucit atat de tare incat au stricat invoiala cu Consiliul Judetean Mures. Au fost voci care au spus la acea vreme ca reprezentantii Geiger GmbH au decis sa nu mai intre in afacere din cauza ca n-au putut obtine 51 la suta din capitatul social al societatii aflate in subordinea Consiliului Judetean.

Cu alte cuvinte, daca n-au reusit sa duca de nas autoritatile din Mures asa cum si-au imaginat, nemtii au iesit din schema si au trantit usa dupa ei.

Actualul vicepresedinte al Consiliului Judetean Mures, Alexandru Fratean, a declarat GAZETEI de Bistrita ca si acum se cauta o solutie pentru privatizarea societatii de Drumuri si Poduri.

Managerul de proiect pentru lucrarea castigata de Geiger in judetul Bistrita-Nasaud – Ewald Brandner – a refuzat sa vorbeasca despre modul in care societatea germana a incercat sa privatizeze firma din Mures.

In privinta faptului ca Geiger a depasit cu un an termenul de executie a lucrarii la drumul dintre Targu Mures si Sighisoara, acesta sustine ca a fost vorba de unele lucrari neprevazute si ca nu a fost vina firmei germane pentru intarziere.

Ewald Brandner stie ca firma germana si-a stabilit cartierul general in Bistrita in ograda lui Viorel Cotutiu, un om de afaceri controversat care este cercetat penal in prezent. Totusi, pe nemti nu pare sa-i deranjeze catusi de putin acest aspect.

Mai mult, Brandner ne-a declarat ca daca va fi nevoie sa-i ceara o mana de ajutor, daca vor avea nevoie de o macara sau de altceva, o vor face, ca doar sunt vecini.

Reprezentantul nemtilor a mai precizat faptul ca Geiger inentioneaza sa nu contracteze nici o firma in subantrepriza pentru reabilitarea celor 32 de kilometri de drum intre Bistrita si Tureac. "Am castigat licitatia in joint-venture cu Max Bogl si vrem sa lucram cu utilajele noastre", a incheiat Ewald Brandner.