Caldura excesiva din ultima perioada i-a gonit pe romani din casele lor incinse, inspre litoral. Invazia de turisti de la sfarsitul saptamanii trecute a fost mai mult decat o mana cereasca pentru agentii hotelieri, in special din statiunea Mamaia, care deja si-au afisat la receptie placuta care anunta categoric: „Nu mai avem camere libere!”.

Cum agentia de turism s-a ocupat de tot greul, turistului insetat de mare nu ii mai ramane decat sa stea pe plaja (cat e ziua de lunga, pentru ca a dat multi bani pe sejurul lui), lipsit de griji.

Consecintele acestei exagerari a expunerii solare nu intarzie sa apara, iar mai devreme sau mai tarziu, turistul ajunge, tras de maneca de altcineva sau poate singur, chinuit de durerea insuportabila, la unul din punctele de prim ajutor de pe plaja.

Ce te faci insa cand turistul nu stie unde sa se duca? Proasta informare din partea altora sau pur si simplu dezinteres din partea turistilor, care odata pusi in aceasta situatie nu stiu la cine sa apeleze prima data. Conform traditiei romanesti, cei mai multi merg pe principiul „mie nu o sa mi se intample asa ceva”.

Numarul de cazuri zilnice cu care se confrunta voluntarii de la cele trei centre de prim-ajutor amplasate in Mamaia confirma insa cu totul altceva. Pentru a oferi un exemplu, voluntarii de la Crucea Rosie din cortul de prim-ajutor situat langa hotel Perla declara ca se confrunta uneori si cu 60-70 de cazuri pe zi, de la hemoragii pana la plagi sau fracturi.

In ultima perioada, au dominat cazurile de insolatie sau alergii de piele. „Noi ii sfatuim pe turisti sa fie foarte atenti pe plaja, precauti, sa se protejeze de caldura excesiva, dar de cele mai multe ori ne lovim de indiferenta sau chiar lipsa lor de intelegere.

Dupa nici 15 minute, se intorc la noi cu dureri de cap, ameteli sau senzatie de voma”, ne-a declarat un voluntar Crucea Rosie. Voluntarii de la cortul de prim- ajutor amplasat la Cazinou au ceva mai putine cazuri: „Aici vin cam 10-15 turisti din toata tara, cu entorse sau plagi superficiale. Noi le acordam doar primul-ajutor, pentru asistenta de specialitate chemam salvarea.

Cei mai multi oameni apeleaza la noi pentru ca majoritatea hotelurilor nu au cabinete, iar daca au, turistii pot avea surpriza sa fie taxati in urma controlului”, ne-a declarat un alt voluntar Crucea Rosie, Andreea Luca.

Bineinteles, simtul de autoflagelare caracterizeaza turistul aflat la plaja, care, exceptand faptul ca nu se oboseste sa respecte cateva reguli (cum ar fi avertizarile din ultima perioada ale Directiei Judetene de Sanatate Publica Constanta), devine si oarecum confuz atunci cand este intrebat de „sanatate“.

Din toti turistii chestionati pe plaja din Mamaia, foarte putini (mai deloc) nu au stiut sa precizeze la cine apeleaza daca se accidenteaza sau se ranesc, desi cei mai multi se aflau in zona in care erau amplasate corturile.

„Abia am venit, nu stiu unde sunt corturile amplasate, dar stiu ca la hotelul unde sunt cazat exista un cabinet medical, la care sper ca nu va fi nevoie sa apelez”, ne-a marturisti un turist din Bacau.

Soarta turistilor suferinzi, lasata in mana a sase voluntari

Nici locuitorii Constantei nu stau mai bine la acest capitol: „Nu stiu unde sunt amplasate corturile cu exactitate. Stiu ca sunt, mai putine ca in ceilalti ani, dar mi s-ar parea normal sa fie in puncte de referinta ale statiunii. Oricum, noi evitam sa iesim in perioada 11.00-16.00 si deci nu sunt sanse prea mari sa intervina incidente de orice tip”, a spus o costanteanca neaosa.

Nici hotelurile nu stau prea bine in ceea ce priveste acordarea de ingrijiri medicale turistilor cazati la hotelul lor.

Cele mai multe hoteluri nu au cabinete medicale, nici personal de specialitate (cel mult, detin o trusa medicala) care sa ofere macar minimul de ajutor turistilor accidentati, iar unele ii „trimit” pe cei loviti de soare fie la Spitalul Judetean, cu Ambulanta, fie la hotelurile invecinate, care ofera servicii de acest tip.

E adevarat, agentii hotelieri nu sunt (inca) obligati prin lege sa aiba puncte de ajutor in cadrul unitatilor pe care le detin. Este totusi ciudat cum intr-o statiune ca Mamaia (cea mai cautata, de altfel, cu un grad de ocupare de aproape 100% in aceasta perioada), greutatea ingrijirii turistilor „neobedienti” sau neatenti sa fie lasata pe spatele unor simpli voluntari.

Existenta cabinetelor ar rezolva mai repede problemele turistilor si poate ca ar putea fi prevenite situatii precum cea de luni din statiunea Olimp, cand B. Cristian Catalin, de 51 de ani din Bucuresti a fost gasit mort in camera sa de hotel, din cauza unui stop cardio-respirator.

Tot canicula, bat-o vina!! Slava Domnului ca se anunta o scadere a temperaturilor, pentru a lua macar grija insolatiei de pe capul turistilor. Raman de rezolvat doar alergiile de piele si fracturile.