Sibiul are cel mai mare tarif pe kilometru, la taxiuri, din tara, circa 1,2 lei. Cu toate ca in orase precum Valcea sau Braila, tariful scade pana la 75 de bani. Marii patroni din taximetrie sustin ca pretul este corect pentru un oras ca Sibiul, si ca asigura supravietuirea.

Cu toate acestea, in sedintele camerei Taximetristilor, tariful este un subiect tabu, iar modificarea acestuia nu se poate face fara acordul marilor nume, desi legea concurentei da voie la libera alegere a tarifului.

In plus, in interiorul unor firme consacrate, neregulile si acuzele curg lant si se refera la bani platiti la negru patronilor, la "soapte" bine venite in legatura cu controale, la amenintari si santaje.

Alaturi de tarif, o buba neagra in taximetria sibiana este limitarea numarului de autorizatii pentru taxiuri. care lasa loc aparitiei de abuzuri.

Cineva care doreste sa intre pe piata nu o poate face decat daca se inscrie pe o lista, asteptand ca unul din operatorii de pe piata sa renunte la o autorizatie. Lista insa este mare, iar asteptarea, fara folos.

Operatorii au insa autorizatii de rezerva, cu care pot face afaceri, la negru, scapandu-i pe unii soferi de inconvenientul listei de asteptare. Desi, conform legii actuale, vanzarea unei autorizatii de taxi nu este permisa, asa cum se intampla in alte tari din Uniunea Europeana.

In actuale conditii, la care se adauga relatii de "prietenie" intre patronii "tari", relatii in institutii cheie, dar si lovituri pe la spate, taximetria sibiana devine un teren pentru mercenari si pentru pacalirea statului.

"Rechinii" impun tariful

Ruxanda Floarea Maria este patronul firmei Gerolena Taxi, care are dispeceratul 943. Taxi 943 are inregistrat si numele Galaxy, de care se folosea inainte firma Gemenii Trading. Georlena a preluat numele Galaxy, pentru ca Gemenii Trading nu platit taxa de rezervare a numelui la Registrul Comertului.

Georlena a inceput cu cateva masini si a avut dificultati sa se impuna pe piata, cu toate ca are dreptul sa se foloseasca si de ceea ce insemna inainte Taxi Galaxy.

Patronul firmei, Ruxanda Maria, se arata deranjata de "fratia" marilor patroni din taximetri si sustine ca este aproape imposibil sa sustii un alt punct de vedere diferit de cel al "rechinilor".

Maria spune ca este impiedicata sa impuna un tarif mai mic decat cel existent pe piata si ca legea concurentei exista si nu prea, pentru taximetria sibiana. Ruxanda Maria sustine ca au fost manifestate constant presiuni asupra ei, mai ales atunci cand a decis sa coboare pretul.

"Eu am vrut sa cobor tariful sub cel al pietei. Dar nu am putut din cauza marilor patroni. S-au ridicat la Camera Taximetristilor impotriva mea si nu au fost de acord cu micsorarea tarifului", spune Ruxanda Maria.

De altfel, imediat cum Taxi 943 a avut impus un pret pe kilometru de 8.500 de lei, ceilalti patroni din taximetrie au coborat la unison pretul la 7.000 de lei, pana cand "rebelul" a revenit asupra deciziei, conform Ruxandei Maria, in mare masura in urma exercitarii unor presiuni constante.

Cazul firmei Georlena nu este insa singular. "Comunicarea perfecta" din taximetrie, la nivelul marilor patroni functioneaza. Iar presiuni se manifesta in mai multe feluri, ajungandu-se, se pare, si la violenta fizica. Mafia din taximetrie incearca sa inlature concurenta din fasa, prin orice medode.

Un prim tir la care este supusa o firma noua, incomoda, este cel al comenzilor false. O firma mai mica, cu cateva masini, aflata la inceput pe piata, are nevoie de comenzi si de soferi multumiti.

Ori, potrivit unei surse, pentru ca afacerea sa fie incetinita sau chiar oprita, marii concurenti fac comenzi anonime, false. Cu alte cuvinte, tepe. Cinci, sase comenzi, la margini de oras, unde, de fapt, nu asteapta nimeni. Dispeceratul raspunde, trimite un sofer.

Acesta ajunge la destinatie, constata ca a fost pacalit si se enerveaza. Iar benzina consumata atarna mai greu la buzunarul cheltuielilor.

Pentru o firma mica, astfel de tepe au un efect important, conform aceleiasi surse, o persoana care s-a confruntat cu un asemenea fenomen si care sustine ca a ajuns sa isi dea seama care sunt tepe si care sunt comenzi adevarate.

Hartuirea "novicilor" se mai face insa si prin telefoane de amenintare. In plus, surse au confirmat ca s-au trezit cu oglinzi de la masina sparte, capace de roti lipsa, pentru ca nu mergeau pe drumul "corect", intocmit de marii taximetriei sibiene.

Printre cei aratati cu degetul se numara Mircea Butiu, fost asociat la Taxi 953, actualmente patron la Taxi Star, dar si Doru Sabadas, de la 963.

De asemenea, un sofer de la o firma care a "indraznit" sa coboare tariful a primit amenintari directe de la un coleg concurent, care credea ca ramane "fara paine". Asadar, razboiul se poarta la doua niveluri, la cel al soferilor, dar si la cel al patronilor.

Santaj si evziune fiscala a la Mircea Butiu

Unul dintre cele mai rostite nume din taximetria sibiana este cel al lui Mircea Butiu, asociat la Taxi 953, pana in urma cu trei luni. Referirea la 953 este cu atat mai normala cu cat 953 a fost "primul taxi capitalist", desprins din Tursib, dupa revolutie.

Mircea Butiu, o persoana controversata, este vazut in taximetrie, ca unul dintre "rechinii", care au un cuvant greu de spus in ceea ce priveste ecuatiile dupa care functioneaza taximetria sibiana.

Butiu sustine ca are multi dusmani, care "apar de la sine", persoane "rau-voitoare, care starnesc zvonuri si minciuni". Asupra firmelor Taxi 953, Taxi Star, dar si asupra lui Butiu, planeaza o multime de acuze, legate de sume mari de bani, cerute la negru, pentru autorizatie, dar si pentru primirea unor taxe nefacturate.

Ziarul de Sibiu a stat de vorba cu mai multe persoane care sustin ca s-au lovit de abuzurile lui Mircea Butiu. Una dintre acestea, o femeie care nu a dorit sa isi declare identitatea, sustine ca a fost obligata sa plateasca o suma de 300 de euro, pentru a putea beneficia de autorizatie, pentru taxi.

Femeia a venit, cu o masina personala, la Taxi Star, pentru a incerca sa desfasoare activitatea de taximetrie. "Am luat ceas, am platit taxele care erau de platit, insa, la un moment dat, dupa o luna, Mircea Butiu a cerut 300 de euro, pentru a putea primi autorizatia, pentru a putea pune timbrul pe masina.

Nu mi s-a zis de asa ceva la inceput. Si este ilegal ca o autorizatie sa fie vanduta. Si, oricum, daca dadeam banii, autorizatia ramanea tot pe firma lui si putea ca peste alt timp sa mai ceara bani", spune femeia.

Aceasta precizeaza ca a refuzat sa plateasca suma de bani ceruta si a renuntat la colaborarea cu Taxi Star.

Printr-o situatie asemanatoare au mai trecut o serie de soferi care au dorit sa beneficieze de serviciile 953. Acestia sunt obligati sa apeleze la o firma, mai ales pentru ca obtinerea uneia din cele 1.100 de autorizatii de taxi din Sibiu este aproape imposibila, pe cont propriu.

"Puteam sa merg si pe cont propriu, dar cine e prost sa se inscrie pe o lista lunga de asteptare, pentru primirea autorizatiei? Asa ca e mai usor sa apelezi la o firma, care are deja autorizatii.

Dar sa mai dau si alti bani, la negru, doar pentru a primi acest timbru este deja prea mult", spune un alt sofer, care sustine ca a fost obligat, la randu-i sa plateasca o taxa inexistenta, pentru timbru.

Patronul de la Taxi Star isi sustine insa nevinovatia. Mircea Butiu repeta ca acuzele ar fi doar simple minciuni venite din partea unor "persoane rauvoitoare". "Nu exista asa ceva. Nu am cerut eu 300 de euro pentru autorizatie. Sunt oameni care au vrut sa lucreze cu noi, dar cu care nu am vrut noi sa continuam.

Pentru ca multi ne fac noua probleme. Multi au declaratii false, nu au atestate, si altele. In plus, cand o firma nu merge bine, alegi sa renunti la masini. Dar astfel de taxa nu am cerut. Le-am spus ca ne fac probleme. Probabil au inventat, deoarece nu i-am mai vrut noi", spune Butiu.

Cu toate acestea, patronul declara ca este o criza de soferi pe piata taximetriei sibiene si mai precizeaza ca Taxi Star a avut profit pe 2004. "A ales insa in urma cu trei luni sa renunt la participarea de la taxi 953. Iar acum, Taxi Star este in proces de desfacere a contractelor de colaborare, pentru a deveni exclusiv dispecerat.

Povestile astea sunt probabil de atunci de cand eram si la Taxi 953", mai spune Butiu, care nu explica de ce nu a refuzat de la bun inceput soferii care sustin ca a fost santajat, ci abia dupa ce acestia incheiasera aproape procesul de inregistrare.

Taxa zilnica

O alta neregula de care este acuzat patronul de la Taxi Star este ca, alaturi de alti patroni din taximetrie, percepe o taxa zilnica, fixa, pe care nu o factureaza, de cele mai multe ori.

Un sofer care lucreaza in acest moment pe dispeceratul Taxi Star a declarat ca plateste lui Mircea Butiu, 700.000 de lei zilnic, pentru care nu ia chitanta. Pentru a nu isi pune in pericol locul de munca, soferul s-a ferit, de asemenea, sa isi declare oficial identitatea.

Mircea Butiu recunoaste ca taxa fixa exista in taximetria sibiana si ca acest sistem a fost practicat la Taxi 953, dar inainte de aparitia legii taximetriei. "Sigur, inainte de martie, toata lumea facea asa. Dar e evident. Si noi am avut taxa fixa. Dar totul cu chitanta.

Pe la alte firme poate se practica fara, dar noi am dat mereu chitante. Pe Taxi Star sunt numai colaboratori, care nu dau taxa fixa, pentru ca lucreaza cu masina proprie", arata Butiu. Acesta a aratat ulterior insa ca Taxi Star are masini luate in leasing, anul acesta.

"Nu stiu de ce ar spune un sofer ca imi plateste mie taxa zilnica. Pe mine nici macar nu ma cunosc toti soferii care lucreaza pe dispeceratul 953. Daca platesc o astfel de taxa, o fac la firmele de pe dispecerat", mai zice Mircea Butiu.

In opinia acestuia, soferii fac evaziune fiscala, pentru ca multe din cursele lor se fac la "mica intelegere".

Taxe fara chitante mai sunt si la firme de pe dispeceratele de la 942 si 963, conform mai multor soferi care si-au dat seama ca nu primesc nimic "la mana" pentru banii pe care ii depun zilnic. "Da la putini chitante, la inceput si doar daca insisti.

Eu le-am zis ca nu le mai dau banii pana nu imi dau chitante. Dar la altii, nu se obosesc. Ce de bani se aduna, nimeni nu stie. Dar decat sa nu facem taximetrie, mai bine acceptam sa dam banii astia asa, pe neve", spune Vasile C. un taximetrist.

Acesta adauga ca mai grava este neplata asigurarilor, si ca, in cazul unor accidente, patronii nu accepta sa plateasca daunele sau spitalizarea. Mircea Butiu, de la Taxi Star, da vina insa pe firmele de asigurare.

"Si noi avem un proces pe rol cu o firma de asigurari, pentru un accident, la unul din taxiuri", precizeaza Butiu.

Salvarea dezordinii din taximetria sibiana ar putea fi un nou sistem de colaborare intre patroni si soferi. Un sistem care anuleaza taxa zilnica, pe masina si impune ca soferul s primeasca un procent din incasari, iar firma, restul.

Acest sistem functioneaza in Uniunea Europeana si in orase din tara, precum Arad. Un sistem care displace insa atat soferilor, cares e tem ca vor incasa mai putin, dar si patronilor, care se tem de subterfugiile la care recurg soferii de taxi, pentru a pune mana pe cat mai multi bani.