In unul din numerele trecute ale cotidianului nostru semnalam modul in care soferii si marinarii sunt nevoiti sa stea ore in sir pe holurile fostei Policlinici CFR Constanta pentru a obtine viza medicala necesara prestarii activitatii pentru care au fost pregatiti, viza care, de altfel, trebuie obtinuta o data la sase luni.

Modul haotic in care isi desfasoara activitatea medicii compartimentului CFR-AUTO este din ce in ce mai aberant, avand la baza interesele materiale ale unora dintre ei si dezinteresul manifestat de catre Ministerul Transporturilor. In numarul din data de 28 iulie a.c.

al cotidianului Replica, in articolul „soferii din 4 judete fac coada la Policlinica CFR Constanta”, semnalam modul in care soferii profesionisti si marinarii sunt obligati sa piarda ore in sir pe holurile policlinicii in cauza pentru a obtine o viza medicala conform careia solicitantul este apt sa presteze munca in cauza.

Trebuie specificat ca in cladirea fostei Policlinici CFR Constanta functioneaza in acest moment doua structuri sanitare ce apartin Ministerului Transportului, total separate.

Conform noii legislatii in vigoare, policlinicile s-au transformat in ambulatorii, astfel ca in cladirea Policlinicii CFR functioneaza acum doua ambulatorii de specialitate, unul pe probleme de navigatie maritima, fosta Policlinica Port, si unul pe probleme privind transporturile feroviare si rutiere, fosta Policlinica CFR.

Ambulatoriul Port, ce deserveste personalul portuar maritim navigant si nenavigant, este singura institutie abilitata de Guvern sa elibereze adeverinte pentru lucratorii portuari, prestand aceasta activitate de mai bine de 45 ani.

„Modul de functionare al Ambulatoriului Port, fosta Policlinica Port, are la baza legislatia internationala in domeniu, in toate porturile internationale din lume existand o astfel de unitate spitaliceasca. Acesta este si motivul pentru care companii de talia celor de la Loyd nu accepta vize medicale decat de la astfel de unitati”, a declarat Enise Ali, asistent medical principal.

De altfel, tot aceasta ne-a informat despre modul in care decurg activitatile in cadrul Ambulatoriului Port. „Pacientii vin de dimineata, de la ora 8, si in aproximativ patru ore primesc viza medicala. Nu cred ca este un timp chiar asa de mare”, ne-a declarat Enise Ali. Personalul navigant si cel portuar fluvial are la dispozitie clinicile de specialitate din Tulcea sau Galati.

Daca in Ambulatoriul Port lucrurile functioneaza in parametri normali, nu acelasi lucru il putem spune si despre Ambulatoriul CFR-AUTO.

Legislatia ramane cea mai mare problema

Motivele haosului generalizat ce se manifesta la nivelul acestui compartiment sunt multiple. Facand abstractie de faptul ca ambulatoriul in cauza a ramas fara director, Dragos Doicescu, cel ce se afla in fruntea institutiei, dandu-si demisia de curand, unul din motivele aglomerarilor si intarzierilor pe holurile unitatii o reprezinta... lipsa de chef.

Daca e cunoscut faptul ca medicii in general mai intarzie una – doua ore, cei de la Ambulatoriul CFR-AUTO se prezinta la munca doar pentru o ora – doua, deoarece sunt preocupati mai mult de cabinetele private decat de cele bugetare.

Motivatia Ministerului Transporturilor de a nu mai permite clinicilor private sa elibereze astfel de avize este reprezentata de faptul ca responsabilitatea medicilor este mai mult teoretica. Din cauza proastei legislatii, ei nu pot fi facuti raspunzatori in cazul aparitiei unor incidente nedorite.

In urma unor accidente in care au fost implicati diversi soferi profesionisti, ce nu erau apti pentru acest tip de activitate, dar aveau aviz medical, Ministerul Transporturilor, neputand sanctiona medicii in cauza, a decis sa atribuie eliberarea avizelor unor institutii asupra carora are control.

Din pacate, nici fostul ministru al Transporturilor, Miron Mitrea, nici actualul, Gheorghe Dobre, nu s-au aratat interesati sa transforme Policlinica CFR Constanta, actualmente Ambulatoriul de Specialitate CFR-AUTO, intr-o unitate fiabila care sa functioneze fara sa distruga nervii celor nevoiti sa treaca pe acolo.

Un alt motiv pentru care unii medici tergiverseaza activitatea Ambulatoriului CFR-AUTO este faptul ca multi dintre ei detin cabinete particulare si doresc preluarea acestor activitati, sumele incasate in urma unor astfel de vize fiind colosale.

De altfel, ministrul Gheorghe Dobre, desi detine controlul asupra institutiei in cauza, nu a binevoit sa intervina pentru solutionarea problemelor, prelungind criza si haosul din unitatea spitaliceasca, preluate de la Miron Mitrea, chiar daca aceste nereguli sunt platite din bani publici.