Termenul de finalizare a proiectului de implementare a sistemului de monitorizare prin radar, satelit si alte mijloace electronice a traficului pe Dunare (VTMS) in sectorul romanesc a fost prelungit, in urma unei derogari, cu sase luni, a declarat pentru „Replica” Paul Branza, directorul general al Autoritatii Navale Romane.

Aceasta prelungire a fost cauzata de conditiile meteorologice si hidrologice nefavorabile, concretizate prin producerea de inundatii in multe dintre zonele unde trebuia sa fie amplasate antenele si celelalte echipamente ale sistemului VTMS.

Finantat in proportie de 75% din fonduri europene, iar restul sumelor pentru acoperirea costurilor totale de 6,8 milioane euro reprezentand contributia ANR, proiectul sistemului de supraveghere cu mijloace ultramoderne a circulatiei navelor fluviale pe sectorul romanesc al Dunarii a fost atribuit spre implementare unei firme ploiestene care a realizat deja amenajarile pentru mai multe locatii unde vor functiona punctele de monitorizare a traficului.

Ritmul implementarii sistemului VTMS a fost mai lent din cauza conditiilor meteorologice si hidrologice nefavorabile din cursul acestui an, a aratat Branza.

Derogare de 6 luni, din cauza conditiilor meteo

Din cauza acestor conditii obiective, constructorul sistemului de monitorizare a traficului fluvial a primit o derogare de 6 luni, astfel ca pana la data de 1 mai 2006 prima etapa finantata a proiectului sa fie finalizata.

In continuare, va urma si o a doua etapa ce va necesita alte finantari calculate la suma de 9 milioane de dolari, finantari necesare instalarii a doua antene radar la Cernavoda si Galati, precum a altor doua antene AIS tot pe traseul Dunarii.

Sistemul AIS (Automatic Identification System) reprezinta o modalitate electronica de transmitere automata la distanta a unor informatii complexe privind identitatea unei nave sau a unui convoi de barje, incarcatura aflata la bord, destinatia transportului, viteza deplasarii, etc.

Respectivele informatii sunt transmise de un echipament electronic aflat la bordul fiecarei nave care circula pe Dunare si sunt receptionate de antenele si instalatiile punctelor de monitorizare VTMS.

In acest mod, ANR va cunoaste cu precizie si in orice moment identitatea unei nave, precum si ce anume se afla la bordul ei, sistemul fiind impus de normativele internationale de aparare impotriva unor actiuni cu caracter terorist.

De altfel, un sistem asemanator functioneaza deja pe canalul Dunare-Marea Neagra, navele ori convoaiele de barje primind la intrarea intr-una dintre ecluzele Cernavoda sau Agigea emitatoare cu ajutorul carora serviciul specializat de monitorizare a traficului pe canal, din cadrul ACN, are posibilitatea de a cunoaste in orice clipa pozitionarea fiecarei ambarcatiuni aflata in mars pe canal.

Acest ultramodern sistem este in curs de implementare si in sectorul maritim al Romaniei, in prezent desfasurandu-se operatiunile de instalare, in zona Mangalia Sud si pe promontoriul de la Enisala (in zona cetatii medievale Heracleea), a doua antene AIS (care vor acoperi din punct de vedere al receptiei toata lungimea coastelor romanesti) pentru identificarea automata a oricaror nave maritime care sosesc in apele teritoriale nationale, a adaugat directorul general al ANR.