Cine trece prin Deva si nu este familiarizat cu peisajul cotidian are senzatia ca a nimerit intr-o statiune. Seara, terasele sunt pline, oamenii se plimba linistiti, de parca a doua zi ar dormi pana la pranz, nu ca ar trebui sa semneze condicuta la primele ore ale diminetii.

Majoritatea tinerilor, dar nu numai, sunt atat de bronzati de parca Deva ar fi situata pe malul marii. Sau poate ca aici pretul minutului la solar este atat de mic incat, in pauza de masa, toti navalesc la saloanele de bronzat artificial. Toata lumea pare relaxata, de parca intreaga suflare s-ar afla in concediul de luna august.

Este foarte adevarat ca devenii par a fi intr-un permanent concediu si nimic nu pare sa-i intrige. Nici macar faptul ca in perioada aceasta s-a sistat furnizarea apei calde in oras, ceea ce, in mod normal, ar provoca un anumit disconfort. Cel putin unul de natura oflactiva. Daca nu ar interveni, din nou, bunastarea si prosperitatea devenilor care au, majoritatea, centrale proprii.

Cu alte cuvinte, mai mare dragul sa vezi un oras in care mai mult se consuma decat se produce, plin de oameni instariti, a caror singura preocupare pare a fi tocarea timpului.

Sigur ca exista o multime de persoane care nu au timp nici de plimbari si nici de bronzat, dar prima impresie este aceasta: ca oamenii sunt relaxati.

Potrivit librarilor, numarul devenilor care prefera cartea in locul frappé-ului a scazut simtitor, iar in ceea ce priveste cinematograful, singurul din oras, acesta este in vacanta.

In functie de preferintele devenilor, am alcatuit un top al magazinelor, dar si al teraselor pe care obisnuiesc sa le frecventeze. In mod surprinzator, tinerii, care par a nu avea alte venituri decat cele ale parintilor, sunt cei mai fideli clienti ai localurilor. Si, spun ei, fac consumatii serioase, nu stau patru la o sticla de cola.

O maslina, o atentie...

In topul preferintelor se afla terasele Scala, Jolie si Dava de la Ulpia. La Scala exista, totusi, o anumita selectie, adica are un standard mai ridicat. Servirea se ridica la pretentiile unui local de lux. Si se dau si bonuri de la casa de marcat.

Nu acelasi lucru se poate spune despre terasa ALMI, unde ospatarele sunt total aeriene. Nu stiu, dar nici in meniu nu scrie ce contin de exemplu salatele si nici gramajul.

Dupa ce am aflat de la Mihaela - care ne servea si care, la randul ei a facut o investigatie serioasa prin bucatarie -, ca salata casei are cate 50 de grame din fiecare produs trecut pe lista, am constatat ca lipsea varza, iar maslina era un singura, precum cireasa de pe tort. Daca patronii ne pot demonstra ca o maslina are 50 de grame si ca varza se evapora, le dam publicitate gratuit.

Asta numai dupa ce intra in legalitate si ne dau nota de plata asa cum scrie la lege, nu pe o foaie rupta dintr-o agenda cu sina.

Cine vrea sa se amuze cu adevarat musai sa mearga la terasa de vizavi de teatrul acela care arata ca o turta dulce. Ei bine, acolo situatia este de-a dreptul comica. Servirea este buna, insa cand vezi nota de plata pe un bilet de loto, ramai perplex. Explicatia este simpla: aici a functionat inainte o agentie loto. Bine ca nu a fost biserica, sa se dea nota pe spatele pomelnicelor.

Shopping de Deva

In ceea ce priveste magazinele, iata care sunt preferintele.

Simona Toma, 32 ani: Effect, Leonardo, Aldi, Ulpia

Timisoara, Arad

Prefera Deva pentru un plus de calitate si bun gust

Mariana si Cristina, ambele de 20 de ani, studente: Effect, Ulpia

Deva, Cluj

In Deva sunt mai ieftine, in Cluj sunt de calitate, dar sunt scumpe.

Andreea D., 16 ani: Effect, Ulpia (Nike), Killtec (Adidas)

Deva, Timisoara

Kinga, 21 de ani, studenta: Second-Hand

Hainele pe care le vede in magazine si ii plac sunt mult prea scumpe.

Alexandra C., 15 ani: Effect, Ulpia,

Deva, Simeria, Hunedoara, Cluj

Prefera hainele din Deva

Simona Radulescu, 17 de ani: Effect, Ulpia

Sava Elena: Effect, Ulpia

Timisoara, Cluj

Emiliana Vasilescu, 14 ani: Ulpia

Sunt ieftine, frumoase si de calitate.