Judetul Alba a oferit participantilor la „Carpat Expres Rallye Raid" senzatii tari si experiente cu totul deosebite. Daca venirea din judetul Hunedoara in judetul Alba s-a desfasurat pe o vreme de nu te indurai sa scoti un caine din casa, cele doua zile de competitie desfasurate integral in Alba au fost un adevarat deliciu din punct de vedere meteorologic.

A fost soare, nici prea cald, nici prea rece, o vreme numai buna de plimbare, de admirat peisajele care sunt extraodinar de diverse pentru o zona destul de restransa.

Cea de-a treia zi a „Carpat Expres Rallye Raid" s-a desfasurat in zona Podisului Secaselor, numita de concurenti „Mongolia Europei", datorita peisajului domol si orizonturilor largi. La ora opt dimineata, participantii au luat startul din fata Hotelului „Cetate".

Start festiv, pentru ca albaiulienii sa aiba parte de putin spectacol. Adevaratul start avea sa fie dat la cativa kilometri mai departe, la Ciugud.

A fost prima dimineata insorita dupa cateva zile in care a plouat aproape continuu. Ploile au facut traseul mai dificil, acesta fiind presarat cu balti si zone namoloase, dar au reusit sa „sparga" canicula, care in urma cu o saptamana era insuportabila.

Startul a fost dat intr-o zona de o frumusete aparte, de unde se putea prinde cu privirea municipiul Alba Iulia, cu dealurile si stancile care inconjoara orasul.

Motociclistii au aruncat o privire in zare, au tras aer in piept, dupa care s-au concentrat asupra motocicletelor care asteptau nervoase sa „manance" drumurile de tara serpuind peste dealuri.

Pentru concurenti, era inceputul unei etape cu doua probe speciale, in lungime totala de 287 de kilometri, care aveau sa ii solicite la maxim din punct de vedere fizic si aveau sa le puna la incercare aptitudinile de navigatie.

Prima proba speciala a fost una foarte rapida, iar cea de-a doua a fost foarte complicata din punctul de vedere al navigatiei. De altfel, la un moment dat, pilotii au inceput sa circule grupat, probabil din cauza ca au simtit nevoia sa se alieze, pentru a reusi sa termine cursa.

Pentru directorul de concurs, Dinu Solojan, si echipa de organizatori care l-a insotit la „Carpat Expres Rallye Raid" avea sa inceapa o alta provocare, care vine cu fiecare zi de concurs, cea a asigurarii tuturor conditiilor pentru ca evenimentul sa se desfasoare fara incidente.

Este nevoie de o coordonare continua, atat pe statie, cat si pe telefoanele mobile, deoarece cele peste 20 de puncte mobile trebuie coordonate „nemteste" pentru ca totul sa mearga ca pe roate.

Cea mai dificila zi a competitiei nu a fost lipsita de incidente. Cel mai grav dintre acestea l-a avut ca protagonist pe pilotul spaniol Francisco Viu, care a cazut si si-a fracturat umarul. Salvamontistii l-au recuperat in cateva minute si l-au dus rapid la ambulanta.

Acesta a fost calificat de organizatori ca „primul accident serios" al competitiei, dar s-au declarat multumiti ca a fost inregistrat un singur accident intr-o zi atat de dificila.

Un alt incident i-a vizat pe pilotii italieni. Echipa lor de asistenta nu a reusit sa ajunga in timp util in punctul stabilit pentru a le alimenta cu combustibil motocicletele, motiv pentru care ei au fost nevoiti sa reduca din viteza pentru a reusi sa termine cursa. Este vorba despre concurentii de top ai competitiei, care au pierdut aproape tot avansul castigat in primele zile ale concursului.

E drept ca, fiind vorba despre piloti experimentati, ei au reusit sa recupereze ulterior din timpul pierdut. Campionul Massimo Chiesa nu s-a aratat deranjat de acest incident, spunand ca numai cine nu munceste nu greseste.

Potrivit lui Dinu Solojan, „Carpat Expres Rallye Raid" este cel de-al treilea concurs de acest fel din lume ca lungime si dificultate, dupa mult mai celebrele „Paris – Dakar" si „Paris – Beijing". Lungimea totala a raliului romanesc depaseste 1.000 de kilometri, din care 862 de kilometri sunt probe speciale.

Singurul reprezentant al Romaniei in competitie este Razvan Dumitrache. El a fost caracterizat de catre directorul concursului ca „singurul roman care a avut nerv, ca sa nu zic tupeu, sa intre intr-un asemenea concurs". Dinu Solojan a spus despre Razvan ca este foarte bine pregatit fizic, invata foarte repede si isi stapaneste tendinta de a deschide acceleratia la maxim.

Vizibil obosit dupa primele doua zile de concurs, Ravan a recunoscut ca este pentru prima data cand participa la o cursa cu adevarat grea. El a spus ca a trebuit sa depaseasca foarte multe obstacole pentru a ajunge aici, dar nu-i pare rau. „Este o cursa foarte grea, infernala. Te duce de la extaz la agonie si inapoi", a afirmat tanarul pilot roman.

In prima etapa speciala a zilei de marti, el a mers aproape fara greseala, dar in cea de-a doua etapa s-a pierdut de cateva ori. Razvan a recunoscut ca a fost cea mai lunga zi a lui de competitie si ca i se parea ca nu mai ajunge la Alba Iulia.

Campionul european, Massimo Chiesa, este deja un veteran al „Carpat

Expres Rallye Raid" si a fost campion in mai multe specialitati ale motociclismului. El a povestit ca a incercat cam tot ce poate oferi acest sport si ca revine in Romania, cu placere, in fiecare an, deoarece aici gaseste trasee deosebit de spectaculoase, atat peisagistic, cat si tehnic.

„Aici gasesc un road-book foarte bine facut, navigatia este foarte complicata si nu poti fi sigur niciodata ca ai gasit directia corecta. O singura greseala te poate costa concursul. Aici, toate simturile sunt in alerta si gasesc un spirit al aventurii pe care alte raliuri nu il mai au", a explicat campionul en-titre.

Rugat sa faca o comparatie intre raliul carpatic si un raliu african, Chiesa a spus ca, dupa parerea lui, in Romania este mai complicat decat in tarile africane, deoarece pilotii nu se pot folosi de GPS ca in desert.

Pentru a fi mai explicit, el a spus ca in cele trei editii la care a participat, parcurgand in Romania aproximativ 3.000 de kilometri, a „reusit" sa greseasca de mai multe ori decat la toate Raliurile „Paris-Dakar" la care a participat, fiecare dintre aceste raliuri avand 9.000 de kilometri.