Reprezentantii CJP recunosc ca platile sunt intarziate si dau vina pe numarul mic de persoane care trebuie sa verifice dosarele depuse de firmele angajatoare. In Cluj sunt angajate cu carte de munca aproape doua sute de mii de persoane. Dintre acestea, circa o treime, adica 58.700, sunt femei cu varsta sub 40 de ani.

De mentionat ca peste 2.500 de femei lucreaza cu jumatate de norma si, conform legislatiei asigurarilor sociale, nu pot beneficia de indemnizatia de crestere a copilului.

Proceduri birocratice

Potrivit Legii 19/2000, cea care reglementeaza sistemul public de pensii, indemnizatia de crestere a copilului se acorda numai daca se face dovada platii cotizarii la asigurarile sociale timp de cel putin zece luni din ultimele doisprezece luni anterioare nasterii copilului. Firmele angajatoare platesc parintelui indemnizatia, urmand ca aceasta sa fie recuperata de la Casa de Pensii.

Pentru fiecare angajat care este in concediu de ingrijire a copilului, firmele trebuie sa depuna la CJP un dosar prin care face dovada platii si, in cazul in care dosarul verificat este acceptat, acestea isi recupereaza banii.

Cinci luni de recuperat

De la depunerea dosarului se asteapta cel putin doua luni pana cand ajung banii in firma. „Am depus dosarul in luna martie si nici pana in ziua de azi nu au intrat banii in conturile firmei si nici nu mi s-a spus motivul", ne-a spus Eugen O., unul dintre parintii prejudiciati de sistemul de pensii.

„Firmele sunt obligate sa subventioneze asigurarile sociale, din moment ce Casa de Pensii nu vireaza in cont banii cuveniti dupa plata cotizatiei. Daca e o firma mica, te pot baga in faliment, din moment ce nu ai incasari", este de parere tanarul tata, angajat la firma sotiei sale.

Facand un simplu calcul, se poate deduce ca firma respectiva a fost prejudiciata cu aproape patruzeci de milioane de lei vechi, din moment ce indemnizatia lunarade crestere a copilului este de circa 7,3 milioane de lei vechi.

800 de dosare pe luna

Dosarele cu declaratiile nominale lunare sunt verificate de angajatii CJP, care trebuie sa dea acceptul sau refuzul in functie de indeplinirea conditiilor impuse de lege.

Potrivit purtatorului de cuvant al CJP Cluj, Georgeta Somesfalean, aceasta etapa dureaza foarte mult, din moment ce numai doua persoane sunt responsabile cu verificarea celor circa 800 de dosare de recuperare care se depun lunar.

„Avem foarte putini oameni si nici nu putem sa redistribuim personalul, pentru ca dezechilibram procesul de recalculare a pensiilor", a explicat Somesfalean. In cazul in care dosarul este refuzat, CJP trebuie sa trimita o notificare firmei care nu a intocmit bine dosarul sau nu se incadreaza in prevederile legii.

Ceea ce este de mentionat e faptul ca dosarul depus de firma lui Eugen O. a fost acceptat ca fiind valabil pentru plata, dar banii nu au fost virati nici pana in ziua de astazi.