Premierul Calin Popescu-Tariceanu vrea renegocierea contractului pentru autostrada Transilvania, incheiat cu firma americana "Bechtel". El a declarat, la Cluj, ca dupa acest proces, lucrarile vor fi platite dintr-un credit de 100 milioane de euro pe care l-a contractat Ministerul Transporturilor.

Sarcina de a renegocia contractul cu "Bechtel", astfel incat acesta sa fie avantajos si pentru partea romaneasca, ii revine ministrului Transporturilor, Gheorghe Dobre. Prevederile actuale ale contractului dezavantajeaza Romania, considera seful Guvernului. Astfel, o serie de utilaje necesare pentru lucrari urmeaza sa fie cumparate din banii statului.

De asemenea, pretul betoanelor folosite la construirea viitoarei autostrazi dintre Bors si Brasov este de la doua pana la cinci ori mai mare decat pretul din Romania, iar valoarea contractului este peste media lucrarilor similare din tarile vecine. In plus, compania americana nu are asigurata nici un fel de finantare pentru acest proiect.

Calin Popescu-Tariceanu a declarat ca anexele contractului care cuprind indicii de preturi nu au fost aprobate nici de Guvernul Aliantei si nici de cel al PSD. Premierul a adaugat ca nu se opune construirii autostrazii, mai ales ca ea ar duce la relansarea vietii economice din zonele pe care le traverseaza.

Valoarea contractului incheiat cu "Bechtel" este de 4,3 miliarde euro. Lucrarea a fost atribuita companiei americane fara nici un fel de licitatie de catre fostul Guvern PSD, lucru care a starnit iritarea oficialilor europeni. Constructia la autostrada au inceput in judetele Cluj si Bihor.

Au existat, insa, si o serie de probleme. Proprietarii terenurilor pe care lucreaza "Bechtel" si-au primit banii cuveniti in contul despagubirilor doar cu o mare intarziere deoarece Compania Nationala pentru Drumuri si Autostrazi a virat banii cu mai tarziu decat era prevazut in conturile expropriatilor.

De asemenea, in iarna anului trecut, cei mai multi dintre muncitorii angajati de "Bechtel" au fost trimisi in somaj. Ajutoarele de somaj au fost platite tot de la bugetul de stat. Apoi, la sfarsitul acestei primaverii, angajatii companiei s-au revoltat din cauza salariilor mici si a conditiilor proaste de lucru.

Oamenii spuneau ca muncitorii romani ai "Bechtel" primesc sume lunare de cateva ori mai mici decat cei turci care indeplinesc aceleasi sarcini. In plus, angajatii din tara erau nevoiti sa locuiasca in niste cutii de tabla care le serveau deopotriva drept dormitoare, sali de mese, depozite de unelte si sufragerii. Noaptea, ei sufereau de frig, iar ziua de caldura.

Muncitorii au intrerupt spontan lucrul. Unii dintre ei au fost concediati pe motiv ca ei ar fi fost cei care au pus la cale protestele. Confederatia sindicala "Cartel Alfa", cea care teoretic ar trebui sa apere interesele sindicalistilor de la "Bechtel", nu a protestat in nici un fel impotriva concedierilor.

Autostrada a fost folosita si pe post de argument electoral de liderii PSD in campania pentru alegerile locale de anul trecut.