Companiile de constructii straine gasesc in Romania oportunitati de afaceri la fel de mari ca la ei acasa. Lucrarile de infrastructura reprezinta un segment generos pentru care antreprenorii europeni concureaza consecvent. Unii constructori s-au bucurat de contracte generoase si de atentia fostei guvernari PSD. Compania ITALSTRADE este una dintre favoritele banului public.

ITALSTRADE lucreaza si in judetul Hunedoara, in urma unui contract furnizat in 2003 de Ministerul Transporturilor, Constructiilor si Turismului, condus in acea vreme de Miron Mitrea. Cu licitatii mai restranse sau mai deschise, ITALSTRADE a reusit sa faca bani frumosi in Romania.

Una dintre realizarile italienilor care construiesc in Hunedoara a fost castigarea din bani publici a 64 de milioane euro pentru 15 kilometri de autostrada.

ITALSTRADE a inceput sa lucreze in Romania imediat dupa 1990. Este o companie cunoscuta in Italia si face parte din grupul ASTALDI, una din cele mai mari companii de constructii din Europa. Toate contractele castigate in Romania sunt de ordinul milioanelor de euro si reprezinta lucrari de anvergura dirijate direct de la Guvern.

Administratia Nationala a Drumurilor, Compania Nationala de Autostrazi si Drumuri Nationale si MTCT au fost furnizorii contractelor ITALSTRADE in Romania. Anii de glorie ai afacerilor ITALSTRADE in Romania coincid cu anii de mandat PSD. Singura sau in "joint venture" cu alta companie, ITALSTRADE n-a lipsit de la masa castigatorilor pe lucrari de infrastructura.

Serviciile ITALSTRADE merg de la proiectare si studii de fezabilitate pana la executia unui drum national sau a unei autostrazi. Unele lucrari sunt construite propriu-zis de societati de constructii autohtone care lucreaza in subantrepriza pentru constructorul general, ITALSTRADE. Este un sistem pe care il practica majoritatea constructorilor straini.

Chiar daca au firme inscrise in Romania si utilaje pentru lucrarile contractate cu statul roman, numarul acestora nu acopera necesarul unor lucrari de anvergura. ITALSTRADE s-a bucurat de aprecierea fostei guvernari PSD.

Nastase le-a multumit italienilor pentru tronsonul lucrat de ei la "autostrada Soarelui", autoritatile din subordinea lui Mitrea le-au furnizat lucrari, chiar si fostul presedinte Iliescu a amintit de ITALSTRADE intr-o vizita oficiala in Italia.

Italienii si ministeriabilii din guvernul Nastase s-au mai fotografiat pe la o semnare de contract, s-au filmat la receptia unei lucrari, s-au mai distrat, dar au si lucrat. Uneori ei, uneori subantreprenorii, uneori scump.

Preturi supralicitate

In judetul Hunedoara ITALSTRADE construieste unul din cele trei sectoare ale drumului national 66 care leaga orasul Simeria de municipiul Petrosani. Pentru construirea sectorului de drum Petrosani - Baru, cu o lungime de 23 de kilometri, ITALSTRADE a castigat un contract de 13,6 milioane euro. Potrivit contractului, lucrarea trebuie finalizata pana in aprilie anul viitor.

Pe celelate doua tronsoane lucreaza grecii de la PROODEFTIKI, intre Baru si Hateg, si CCCF Bucuresti, intre Hateg si Simeria. Firma PROODEFTIKI a facut recent obiectul unei anchete in paginile GAZETEI DE Hunedoara si imparte cu ITALSTRADE statutul de favoriti la contractele MTCT.

Ministerul condus de Miron Mitrea si Ministerul Industriilor gestionat de Dan Ioan Popescu au incheiat cele mai controversate contracte pe bani publici din istoria postdecembrista.

Controversatele parteneriate public-private, contractele fara licitatii, scandalul cu francezii de la Vinci sunt cateva din exemplele unor afaceri in care banii alocati proiectelor de infrastructura au ajuns in conturi ale fostului partid de guvernamant. ITALSTRADE are in "palmares" numai in ultimii patru ani contracte cu MTCT care depasesc suta de milioane de euro.

ITALSTRADE a inceput afacerile cu statul roman inca din 1991, cu un contract de 16,7 miliarde lei - la valoarea lor din 1991 - intr-un joint venture format din ItalAirport, CEI Milano si CCCF Bucuresti. Cele patru companii au castigat proiectul de "Dezvoltare si modernizare a Aeroportului International Bucuresti - Otopeni".

Anul trecut, pe final de mandat PSD, ITALSTRADE impreuna cu societatea-mama, ASTALDI, au castigat contractul pentru executia soselei de centura a municipiului Pitesti. In urma unei licitatii restranse, ITALSTRADE si ASTALDI au obtinut contractul avand cel mai mic pret: 64,5 milioane euro pentru 15,1 kilometri de autostrada.

Asta inseamna cam 4,3 milioane de euro costul unui kilometru, adica un "pret mic" foarte mare. Comparativ, aceeasi firma a lucrat tronsonul Bucuresti - Fundulea din cadrul autostrazii Bucuresti - Cernavoda impreuna cu CCCF pentru 40,7 milioane de euro si o lungime de drum de 26,5 kilometri. Si e vorba de o autostrada europeana, nu de un drum de centura.

La inaugurarea tronsonului construit de ITALSTRADE, inainte de a multumi italienilor, romanilor de la CCCF si consultantilor francezi de la Colas pentru lucrare, fostul premier Adrian Nastase declara urmatoarele: "Iata, este pentru prima data cand un guvern din Romania reuseste sa puna in functiune peste 50 km de autostrada.

Sigur, autostrada Bucuresti - Pitesti reprezinta un fel de drum al lui Sisif, pentru ca, de fiecare data cand Traian Basescu nu mai avea un alt obiectiv de rezolvat, o mai repara odata si, in perioada urmatoare, va trebui sa mai fie reparata pentru a fi considerata cu adevarat o autostrada".

Era in ziua de 4 iunie 2004 si, fara sa stie, Nastase se pregatea sa piarda alegerile prezidentiale din toamna. Nu stia cu cine se pune.

Trecut de scandal in Italia, milionari in Romania

Daca in Romania ITALSTRADE este o premianta a MTCT, cu contracte de sute de miliarde de lei, in Italia, societatea nu a stat intotdeauna in banca ei.

Cele mai serioase scandaluri legate de numele societatii faceau referinte la implicarea in asocieri mafiote si arestarea unui fost presedinte al ITALSTRADE pentru acuzatia de a fi favorizat interesele Mafiei in contractele de modernizare a autostrazii Salerno - Reggio Calabria.

Giuseppe D'Angiolino, fost presedinte al ITALSTRADE si administrator intre 1993 si 2001 al ANAS (institutie similara Companiei Nationale de Autostrazi si Drumuri Nationale din Romania), a fost arestat de organele de cercetatre penala din Italia pentru inlesnirea unor contracte pe bani publici firmelor care aveau in spate membrii ai "Cosa Nostra".

In urma acestui scandal, mai multi membri din conducerea ANAS au fost arestati, la actiune participand Politia, Carabinierii si Garda Financiara. D'Angiolino, fostul director al ITALSTRADE, a fost acuzat de: asociere in vederea unor delicte mafiote, extorcare, fals si incalcarea normelor privind regimul concesiunilor.

Actiunea "TAMBURO", in urma careia a fost arestat D'Angiolino, a fost coordonata de Directia Districtuala Antimafie din Catanzaro.

ITALSTRADE a intrat in vizorul autoritatilor italiene printr-un nou caz suspectat de legaturi cu Mafia. Anterior achizitionarii de catre ASTALDI, se-diul din Calabria al compania ITALSTRADE este pus sub sechestru de catre Carabinieri, pentru verificarea documentelor financiar - contabile.

Aceeasi masura a fost aplicata de autoritati si firmelor Gambogi, apartinand grupului Feruzzi, si consortiului de constructii C.C.C.

Politia italiana cerceta implicarea ITALSTRADE si a celorlalte societati intr-o asociere de tip mafiot.