"Magazinele din aeroporturi nu functioneaza in sistem duty-free, pentru ca, printr-o ordonanta de guvern, acest tip de activitate nu mai este posibila. Ele platesc acum accize si taxa pe valoarea adaugata. S-a pus chiar problema inchiderii acestei unitati, deoarece, la Cluj, nu exista un trafic de pasageri care sa ii permita realizarea de profit.

Apoi, decat sa cumpere produse de la noi, pasagerii prefera sa le achizitioneze de la aeroporturile din Frankfurt sau Budapesta, unde au preturi mai mici.

Totusi, sper ca magazinul in regim duty-paid sa mearga in continuare, pentru ca e nevoie de acest serviciu", este de parere David Ciceo, director general al Aeroportului International Cluj Napoca.

El a adaugat ca, in prezent, numarul pasagerilor de la Cluj este de 200 000, dar ca investitiile pe urmatorii cinci ani, preconizate la 6 milioane de euro, vor creste considerabil numarul liniilor si, implicit, al calatorilor, astfel incat, pana in 2010, sa tranziteze aeroportul clujean peste 400.000 de persoane.

Pe de alta parte, actionarul majoritar al aeroportului clujean, Consiliul Judetean, si-a manifestat intentia de a infiinta o companie aeriana, printr-o asociere cu un investitor, profitand de existenta aerodromului.

In strategia Consiliului figureaza un proiect pentru accesarea, in afara resurselor proprii, de fonduri comunitare pentru un terminal cargo (transport de marfa) si pentru prelungirea pistei. Alte obiective vizeaza cresterea traficului de calatori prin realizarea unor noi legaturi aeriene regulate, diversificarea transportului international si atragerea unor companii regionale.

O activitate la limita profitabilitatii

"Curios este faptul ca numai pe noi, cei din aeroporturi, ne-au bagat la inaintare, pentru ca la transportul naval sau terestru, la vamile Bors sau Halmeu, de pilda, regimul duty-free s-a pastrat", ne-a declarat Olga Ionutiu, administrator al societatii Elibex Comserv, care detine magazinul de pe aeroportul clujean.

Ea a mentionat ca schimbarea legislatiei a dat o lovitura serioasa magazinelor din aeroporturile din Timisoara, Cluj, "Henri Coanda" si "Baneasa" din Bucuresti. La sugestia actionarului din Bucuresti, magazinul duty-paid din Cluj si-a modificat structura, punand la vanzare, in afara de bautura si tigari, parfumuri si produse de artizanat.

Dupa o perioada de reamenajare si modernizare, duty-paid-ul se va redeschide in aceasta saptamana. "Initial, am vrut sa renuntam, deoarece, ca sa fim profitabili, aeroportul ar trebui sa aiba un flux de un milion de persoane pe an.

Noroc cu produsele de artizanat, care sunt cautate de turisti, ca altfel nu stiu cum ne-am descurca. Legea ne permite sa comercializam si dulciuri, dar suntem ingraditi atat de termenele de garantie reduse, cat si de faptul ca, la etaj, exista deja un bar unde se pot gasi produsele respective", spune Ionutiu.

Elibex Comserv are ca obiect de activitate comertul cu amanuntul in magazine specializate.

Potrivit Ministerului Finantelor Publice, societatea, care dispune de un capital social de 20 de lei, a avut, la finele anului 2003, o pierdere de 920 de lei. Elibex este controlata, in proportie de 100%, de Millenium Pro Design Bucuresti, firma inregistrata la Registrul Comertului la etajul 4 al Soselei Pantelimon nr. 300, care are ca obiect principal de activitate comertul cu ridicata al produselor textile. Ca asociati ai Millenium figureaza Ion Olteanu si Emil Rosca, iar ca administrator bucuresteanul Radu Lupu. Millenium a avut, in 2003, o cifra de afaceri de 4,6 milioane de lei si un profit de 136000 de lei.

Olteanu si Rosca apar ca asociati si la Graftex Prodcom, ultimul indeplinind functia de administrator. Graftex a obtinut, in acelasi an, o cifra de afaceri de 15 milioane de lei, dar un profit de zece ori mai mic, 1,3 milioane de lei, in timp ce datoriile se ridicau la 6,2 milioane de lei.

Firma, cu obiect de activitate "fabricarea altor articole textile", figura cu 28 de sedii secundare si cu 207 angajati.

Surse de contrabanda

Compania EDF Services Limited, fostul operator al spatiilor duty-free din aeroportul bucurestean "Henri Coanda", a atacat, recent, statul roman la Centrul International de Solutionare a Disputelor legate de Investitii, tribunal international de arbitraj de pe langa Banca Mondiala.

EDF, inregistrata in Hong Kong, a operat spatiile duty-free din incinta aeroportului pana in 2002, in baza unei asocieri incheiate, in 1992, cu firma Sky Services LTD. Ulterior, aeroportul s-a retras din asociere.

Noile licitatii, desfasurate la Bursa de Marfuri Bucuresti, au fost castigate de firmele Sotto Migliori, Romatex, General Business System, Graftex Prodcom, Sky Services, Mesageria Micul Paris, Univers All, Unirea SA, Millenium Design, fiind perfectate contracte pentru amenajarea a 12 magazine duty-paid (cu plata taxelor aferente), care ofera pasagerilor imbracaminte, marochinarie, voiaj, papetarie, bijuterii, ceasuri, cadouri, suveniruri, jucarii, articole electronice, foto si sport, carte, presa, vinuri de colectie, delicatese, dulciuri, cafea, cosmetice.

Magazinele duty-free au intrat mai demult in vizorul autoritatilor.

Raportul pe primul semestru din 2005 al Politiei de Frontiera Romane releva faptul ca traficul cu tigari provenite din magazinele duty-free se mentine la cote ridicate.

"Persoanele fizice - cetateni romani sau cei din tarile vecine (Serbia si Muntenegru, Ungaria), achizitioneaza tigarile de la magazinele duty-free, pe care le introduc in Romania ori in tara de origine, in limite legale, le depoziteaza si, cand se strange o cantitate importanta, incearca sa le transporte in interiorul tarii, in vederea comercializarii.

In acelasi mod procedeaza si cetatenii straini in tarile de origine vecine", specifica raportul.