In alte zone ale tarii, autoritatile locale au avut ingeniozitatea instituirii unei taxe de acces pentru masinile din alte judete. In Cluj, in schimb, nu s-au gasit inca bani pentru sustinerea proiectului de deviere a traficului greu. Prefectul Mihail Hardau este unul din sustinatorii ideii de restrictionare a accesului pe dealul Feleacului.

Autoritatile locale s-au plans, in repetate randuri, de lipsa fondurilor pentru finantarea centurilor ocolitoare.

Proiectul variantelor ocolitoare a fost initiat de specialisii Consiliului Judetean, in scopul descongestionarii traficului greu, precum si pentru eliminarea poluarii. Una dintre cele mai afectate zone este dealul Feleacului, suprasolicitat de traficul de tranzit. Soferii vehiculelor de orice tip care intra in Cluj, dinspre Turda, prefera coborarea acestui deal.

Din pricina pantei abrupte, in aceasta zona se produc cele mai multe accidente. Proiectul Consiliului Judetean prevedea, pentru aceasta zona, o deviere a traficului catre Dej.

Mai exact, se intentioneaza reabilitarea drumului judetean 103, Tureni-Aiton. Masinile care vin dinspre Turda cu intentia de a traversa Clujul spre Apahida vor fi nevoite sa ocoleasca peste 25 de kilometri, folosind ruta Aiton - Boju - Pata, iar mai apoi Dezmir - Sannicoara.

Cu toate ca aceasta solutie a fost avansata inca de anul trecut de catre autoritatile locale, nici in prezent nu s-au gasit fonduri pentru aplicarea ei.

La altii se poate

Ceea ce liderii autoritatilor publice nu reusesc cu nici un pret la Cluj a fost instituit cu lejeritate in alte localitati din tara. Consiliul Local Constanta a initiat o hotarare prin care este perceputa o taxa de acces in statiune. Toate autoturismele care nu poseda numar de inmatriculare de Constanta sunt nevoite sa plateasca o taxa de aproximativ 3 lei.

Pentru masinile care trec podul Giurgeni-Vadul Oii este perceputa, de asemenea, o taxa in valoare de 5 lei.

In primul caz, reprezentantii CL Constanta au decis aplicarea taxei de acces pentru ca in acest fel sa poata asgura fondurile de intretinere a arterelor rutiere existente in statiune. "Sunt drumurile lor, iar ca atare pot institui orice taxe doresc", a declarat reprezentantul Consiliului Judetean Constanta, Cristian Moldovean.

Acesta a spus ca initiativa taxei de acces in statiune apartine strict Consiliului Local Constanta, iar astfel toti banii se duc la bugetul local al statiunii.

In ceea ce priveste podul de la Vadul Oii, acesta apartine Companiei Nationale de Autostrazi si Drumuri Nationale (CNADN). Seful serviciului economic din cadrul acestei institutii, Cosmin Popescu, ne-a declarat ca Ordonanta Guvernamentala privind introducerea unor tarife de utilizare a infrastructurii de transport rutier permite impunerea unor astfel de taxe.

Popescu a mai spus ca banii din taxa de trecere a podului de la Vadul Oii intra direct in bugetul CNADN. "Din cate stiu, taxa de la Vadul Oii nu este perceputa pentru un proiect anume, ci pur si simplu in acest mod ne imbunatatim bugetul, astfel incat sa putem intretine drumurile nationale", a declarat Cosmin Popescu.

Prefectul de Cluj agreeaza taxa

Portiunea de drum de pe dealul Feleacului este administrata de Regionala de Drumuri si Poduri Cluj.

La randul ei, aceasta institutie se afla sub controlul reprezentantului Guvernului in teritoriu, prefectul Mihail Hardau. "Stiu ca in unele locuri din tara este perceputa o taxa de trecere", a declarat Mihail Hardau, precizand ca ideea i se pare foarte buna.

Acesta a mai spus ca s-a gandit de multe ori ca o astfel de taxa ar fi benefica si pentru Cluj, mai ales pentru autoturismele de tonaj care folosesc dealul Feleacului numai pentru a ajunge in oras, de unde isi continua drumul.

Directorul Regionalei de Drumuri si Poduri, Ion Pantelimon, sustine, insa, ca nu poate fi instituita o taxa fara un acord guvernamental. Din spusele acestuia reise ca soferii nu pot fi obligati sa plateasca o taxa de intrare in Cluj, atata timp cat si-au platit rovignetele.

"Legea privind regimul drumurilor judetene si nationale implica taxa pentru rovigneta", considera Pantelimon, iar orice alta restrictie trebuie aplicata numai prin ordonanta sau hotarare guvernamentala.

Sa se implice autoritatile

Intrarea in Cluj, dinspre Turda, trebuie restrictionata, au spus-o in repetate randuri autoritatile clujene. Cu toate acestea, nu s-a facut absolut nimic in acest sens. Proiectele centurilor ocolitoare sunt amanate din lipsa banilor.

Prefectul Mihail Hardau este de acord ca trebuie facut ceva si recunoaste ca nu prea intelege cum e cu sistemul de impunere a taxelor. "N-am inteles foarte bine explicatia lui Pantelimon", spune prefectul Mihail Hardau, precizand ca trebuie sa existe totusi o modalitate pentru a determina Compania Nationala de Drumuri sa instituie o taxa de trecere.

Pe de alta parte, Hardau si-a amintit despre o situatie mai putin obisnuita, petrecuta la Brasov. "O asociatie sindicalista a soferilor a amenintat ca va intenta proces autoritatilor locale in cazul in care soferii ar fi obligati sa plateasca taxa pentru drumul imbunatatit Brasov-Ploiesti", a spus Hardau.

Motivul invocat de sindicalisti ar fi fost acela ca nu exista o alta alternativa, propriu zis, pentru a ajunge la Ploiesti. "Nu stiu sigur cum este, insa cred ca pentru a impune o taxa ar trebui ca soferii sa aiba si o alternativa.

Pentru a ajunge la Cluj, ocolind dealul Feleacului, ar trebui parcursa ruta Turda-Campia Turzii- Luna-Ceanu Mare-Apahida-Cluj (pentru masinile care au ca destinatie Clujul) sau acelasi drum, cu deviatie spre Sannicoara-Dej (pentru masinile care se indreapta spre Bistrita). Hardau spune ca trebuie vazut, totusi, ce se poate face pentru instituirea acestei taxe.

Ideea taxei pentru accesul pe Feleac sustine proiectul centurilor de ocolire, a fost de acord prefectul, iar ca atare autoritatile trebuie sa militeze pe langa CNADN pentru instituirea ei.