Oferta unei societati franceze care a venit sa investeasca in construirea de parkinguri la Cluj a fost ignorata de autoritatile locale. Motivul? Proasta comunicare din Primaria clujeana. Doar dupa ce reporterii ZIUA de Cluj au intrebat de oferta francezilor, aceasta i-a fost adusa la cunostinta primarului.

In timp ce Emil Boc stia doar de o oferta, a unor austrieci, functionarii Primariei aflati in subordinea lui Sorin Apostu aveau doua oferte la "dosar", iar viceprimarul Boros Janos stia de o a treia oferta, „a unor israelieni". Dupa principiul "Cei patru evanghelisti erau trei, Luca si Matei" inversat, exista sansa ca numarul real al ofertelor sa fie chiar mai mare.

Si, totusi, Clujul inca nu are un parking, nici macar la nivel de proiect in derulare.

Dupa licitatii repetate fara nici un rezultat concret, constructia de parkinguri in Cluj-Napoca ramane, inca, un simplu deziderat al actualei administratii. Planurile Primariei de a rezolva eficient una dintre cele mai importante probleme ale Clujului, si anume fluidizarea traficului prin asigurarea unui numar suficient de locuri de parcare, au ramas, pana acum, nepuse in aplicare.

Aceasta pentru ca, desi au fost identificate cel putin cinci locatii strategice pentru amplasarea de parkinguri, care ar duce la descongestionarea traficului din zona centrala, investitorii se limiteaza sa cumpere caietele de sarcini, fara sa mai depuna oferte.

Chiar si atunci cand firme serioase din strainatate vin cu propuneri, reprezentantii Primariei nu le baga in seamna, din motive de procedura.

De altfel, modul in care sunt organizate licitatiile la Primarie denota completa lipsa de experienta a functionarilor municipalitatii clujene, in legatura cu acest subiect, lucru deloc surprinzator avand in vedere ca pe vremea administratiei trecute la mare pret erau atribuirile directe, asocierile, si nu organizarea de licitatii.

Nu e de mirare, deci, ca, uneori, pentru a clarifica aspecte juridice legate de organizarea de licitatii privind obiective de interes public, se ajunge la situatia in care se da telefon "la Bucuresti". In aceeasi situatie au ajuns si mult doritele parkinguri.

Cu doua licitatii ratate la activ, municipalitatea aproape a reusit sa-i indeparteze chiar si pe cei interesati sa realizeze aceste proiecte.

Uite oferta, nu e oferta

Licitatia pentru parkinguri a fost organizata, pentru prima data, acum cateva luni si a fost reluata in 18 august, dupa mai multe prelungiri de termen pentru depunerea ofertelor. Desi functionarii Primariei cunosteau faptul ca nu sunt multi investitori capabili si interesati sa faca aceste parkinguri, acestia au reusit "sa faca scapata" o oferta viabila.

Ca si cand au uitat de existenta acestei oferte, functionarii au omis sa il informeze pe primarul Emil Boc despre un nou investitor care a batut la poarta Primariei. Este vorba despre societatea Vinci Park din Franta care, alaturi de firma austriaca Leier, si-a manifestat interesul pentru construirea unui parking in Cluj.

Mai mult, francezii si-au exprimat si o preferinta clara pentru parcarea din Piata Mihai Viteazu. Pentru aceasta locatie "se bat" mai multi investitori, de vreme ce si reprezentantii lantului de supermarketuri Billa l-au contactat pe primarul Emil Boc cu oferta de a construi acolo un nou magazin Billa, cu parcare la parter.

"Pe noi, cel mai mult ne preocupa acum parkingul din Mihai Viteazu", a declarat pentru ZIUA de Cluj viceprimarul Boros Janos. Acesta a recunoscut, astfel, importanta deosebita a acestui proiect.

Primarul Emil Boc, intrebat de reporterii ZIUA de Cluj daca are cunostinta de oferta francezilor de la Vinci Park, a ridicat din umeri si a spus ca stie doar de o oferta a unei firme din Austria (Leier – n.red.). Boc a pus mana pe telefon si si-a intrebat cel mai apropiat colaborator, pe directorul tehnic Sorin Apostu, despre ofertele primite, chiar si dupa data ultimei licitatii.

Pentru ca raspunsul acestuia din urma nu a fost cel asteptat, Boc a cerut dosarele. Cand Sorin Apostu i le-a prezentat, acesta s-a trezit in situatia de a afla ca exista, de fapt, doua oferte, si cea a francezilor, si cea a austriecilor, atat pentru primar, cat si pentru Apostu, dosarul fracezilor fiind la prima citire.

Functionarii Directiei Tehnice "au ratacit", se pare, oferta partii franceze, sau din neglijenta, sau din incompetenta, sau intentionat. Cert este ca atat primarul, cat si directorul tehnic au fost pusi intr-o situatie penibila.

Din informatiile ZIUA de Cluj, directorul de dezvoltare pentru Europa de sud-est al firmei Vinci Park, Loic Delacroix, a solicitat, acum doua saptamani, o intalnire cu cineva din conducerea Primariei clujene, primar sau viceprimar, pentru a-si prezenta oferta. O scurta intalnire a avut loc, insa, doar cu directorul tehnic Sorin Apostu.

Sursele noastre sustin ca, in ciuda birocratiei din administratia clujeana, firma franceza nu s-a descurajat si intentioneaza sa depuna o alta oferta in cursul acestei luni, de aceasta data direct in atentia primarului.

Cu cine va negocia Primaria

Vinci Park este o companie franceza, cu peste 40 de ani de experienta, prezenta in 12 tari, in intreaga lume, avand parteneriate cu 240 de municipalitati. Vinci administreaza sau detine in proprietate aproximativ 1 300 de parkinguri, ce totalizeaza peste 800 000 de locuri de parcare acoperite sau in aer liber.

Cifra de afaceri a companiei, in 2004, s-a ridicat la 485 de milioane de euro, iar numarul actual de salariati este de peste 5 000

De 40 de ani, Vinci Park construieste, finanteaza si exploateaza parkinguri cu plata. Vinci Park are filiale in Austria, Belgia, Canada, Chile, Spania, Hong Kong, Luxemburg, Cehia, Marea Britanie, Slovacia si Elvetia.

Anul trecut, Vinci a promovat o politica de expansiune in mai multe tari. Astfel, in martie a semnat un prim contract la Toronto (Canada), pentru 388 de locuri de parcare, iar in aprilie, in Marea Britanie, a achizitionat un pachet de 25% din societatea Compex, Vinci Park devenind, astfel, unicul actionar al societatii britanice.

In iunie, compania a cumparat o participatie de 50% la societatea Citypark Gmbh, iar in octombrie, Vinci Park si-a suplimentat, cu 34,25%, participatia in Gestipark Inc Canada. In decembrie 2004, in Spania, Vinci Park a obtinut un contract cu municipalitatea, la Soria, pentru gestiunea a 860 de locuri, si la Barcelona, pentru gestionarea a doua parkinguri ce totalizeaza 1 200 de locuri.

Vinci Park face parte din holdingul Vinci, care actioneaza pe piata constructiilor, a energiei, a managementului, finantarii si implementarii proiectelor de infrastructura in diverse domenii. In Romania, holdingul detine doua societati, ambele in Bucuresti: Eurovia Romania si Freyrom.

La aceasta din urma societate, director este - potrivit site-ului www.rugby.ro - Octavian Morariu, fostul presedinte al Federatiei Romane de Rugby, actual presedinte al Comitetului Olimpic Sportiv Roman.

De asemenea, grupul francez Vinci a fost selectat, in timpul guvernarii PSD, pentru construirea tronsonului de autostrada Comarnic-Predeal, 37 km, printr-o licitatie organizata pe baza de oferte publice (valoarea proiectului fiind de 480 milioane euro – n.red.), puternic contestata astazi de PNL si PD.

La randul ei, Leier este o companie austriaca, fondata in 1965 de Michael Leier, in localitatea Horitschon, din landul Burgenland, prin deschiderea unui magazin „SPAR". In 1970, Michael Leier a inceput sa produca materiale de constructii. Leier a patruns pe pietele internationale la inceputul anilor ’80, participand intr-o serie de joint ventures in Ungaria si Polonia.

Grupul este condus astazi de sase membri ai familiei lui Michael Leier. In Ungaria, spre exemplu, investitiile majore ale Grupului Leier s-au concentrat pe fabricarea betonului si a caramizii, si pe piata comertului de masini.

Grupul detine patru fabrici in Ungaria, care produc materiale de constructii, situate langa Györ, in orasul Pecs, in apropiere de Mosonmagyarorvar si langa Budapesta. Din 1993, sediul Grupului Leier din Ungaria se afla la Györ. In Polonia, Leier este prezent din 1988, cu o fabrica de blocuri de ciment in Malbork, la 60 de km sud de Gdansk.

Potrivit Agentiei pentru Investitii Straine din Polonia, in 1998 Leier figura in primele 700 de companii din Polonia.

Trei proiecte cu sanse de finalizare

Din cele cinci parkinguri proiectate pentru inceput pentru Cluj-Napoca, doar trei au sanse sa fie realizate in urmatorii doi-trei ani. "Parkingul din Marasti va fi realizat cu o investitie de 2,5 milioane de euro, de firma Parking Marasti. Societatea s-a angajat ca in cel mult doi ani sa termine primele doua nivele din cele cinci proiectate", a declarat viceprimarul Boros Janos.

Potrivit acestuia, Primaria este in discutii si cu Biblioteca Centrala Universitara, pentru a clarifica situatia terenului din spatele Primariei, astfel incat si acolo sa se poata incepe lucrarile la un parking.

Cel mai problematic ramane controversatul proiect de parking subteran din Piata Avram Iancu, unde Boros recunoaste ca va fi foarte greu sa se gaseasca un investitor, din cauza dificultatilor tehnice si a costurilor pe care le implica acest proiect.