Inspectorii OPC Cluj au gasit mai multe nereguli ale activitatii Atlassib, pentru care au amendat firma cu 500 de lei si au mai aplicat un avertisment. Dintre toti transportatorii sanctionati, Atlassib este singurul care a facut plangere contraventionala si aduce acuze grave celor trei inspectori care au efectuat controlul.

Daca acuzele se dovedesc nefondate, societatea sibiana poate plati scump pentru calomnie si ultraj. Pana acum, nici o societate nu a avut castig de cauza impotriva OPC Cluj.

Inspectorii OPC Cluj au controlat, in 17 mai 2005, Agentia Cluj-Napoca a firmei Atlassib si autocarele din autogara de pe strada Giordano Bruno. Tema controlului a fost verificarea modului in care agentii economici respecta dispozitiile legale privind protectia consumatorilor la transportul cu autocarul.

Verificarile au scos la iveala la Atlassib doua tipuri de nereguli: neconformitati privind conditiile prescrise pentru clasificarea pe stele/categorii a autocarelor si abateri privind informarea consumatorilor.

Autocarul Atlassib a prezentat vopsea coscovita, parbrizul crapat pe lungime mare, lipsa scrumierelor din spatiile prevazute pentru fumatori si a insemnelor clasificarii acordate pe categorii autocarelor. "Prestatorii de servicii sunt obligati sa respecte conditiile prescrise sau declarate, precum si clauzele prevazute in contracte", au precizat reprezentantii Oficiului.

In documentele afisate in incinta Agentiei Atlassib din Cluj, tarifele practicate erau mentionate in valuta, fara a fi consemnata modalitatea de plata in lei. De exemplu: la cursul BNR in ziua platii.

"Consumatorii au dreptul de a fi informati in mod corect, complet si precis asupra caracteristicilor esentiale ale produselor si serviciilor oferite de catre agentii economici, astfel incat sa aiba posibilitatea de a face o alegere rationala", spun inspectorii care au verificat legalitatea functionarii firmelor transportatoare si starea tehnica generala a autocarelor din dotare.

Galagie pentru nimic

Pentru primul set de nereguli, Atlassib a primit minimul amenzii, care varia intre 500 si 3.000 de lei. Pentru informarea neclara a clientilor, OPC a dat firmei doar un avertisment, considerand ca situatia poate fi remediata.

Dintre toate firmele transportatoare sanctionate de OPC, Atlassib a fost singura care a trimis institutiei o plangere impotriva procesului verbal in care se consemna "imensa" amenda. Si nu a fost o plangere oarecare. Conducerea Atlassib a criticat in termeni extrem de duri institutia, astfel ca risca un proces pentru ultraj, afirma reprezentantii OPC.

Societatea cere exonerarea de la plata amenzii, considerand ca inspectorii OPC Cluj, negasind nereguli, au interpretat abuziv actul normativ pentru justificarea amenzii. "Motivele expuse de inspectori sunt mai mult decat hilare si nu pot sa atraga sanctionarea societatii noastre", se precizeaza in plangerea semnata de patronul Atlassib, Ilie Carabulea, si de consilierul juridic Laura Mitea.

Mai mult, Atlassib acuza inspectorii OPC ca au incheiat procesul verbal cu "incalcarea grosolana a legislatiei" si ca "au dat dovada de tendentiozitate, abuz in serviciu in exercitarea sarcinilor de serviciu si de o crasa necunoastere a legislatiei". Inspectorii clujeni vizati sunt Antonio Salagean, Emil Baciu si Mihai Ritisan.

Riposta OPC

In opinia conducerii OPC Cluj, reprezentata de directorul executiv interimar Lenuta Suteu, faptul ca Atlassib considera hilare prevederile actelor normative denota ori ca reprezentantii firmei nu cunosc dispozitiile legale, ori ca se considera mai presus de lege.

"Nici una din cele doua alternative nu este de natura a exonera de raspundere agentul economic, ci dimpotriva", precizeaza reprezentantii OPC. Institutia considera ca afirmatiile conducerii Atlassib sunt foarte grave si se inscriu in sfera infractiunii de calomnie, fiind total neadevarate.

Potrivit Codului Penal, insulta si calomnia savarsite nemijlocit ori prin mijloace de comunicare directa asupra unui functionar public constituie infractiunea de ultraj. Plangerea contraventionala a societatii a fost inaintata Judecatoriei Cluj-Napoca, insa, pana acum, nici o instanta nu a anulat vreo sanctiune aplicata de OPC.

Surse din institutie spun ca, in mod sigur, OPC va actiona in instanta firma Atlassib. Lenuta Suteu a declarat pentru ZIUA de Cluj ca exista posibilitatea sa dea in judecata conducerea societatii pentru calomnie si ultraj, dar abia dupa ce se solutioneaza plangerea contraventionala.

"Agentul economic se comporta tendentios si cu rea credinta, face afirmatii gratuite fara sa cunoasca prevederile legale specifice domeniului sau de activitate, face acuzatii grave si isi permite sa ia in deradere activitatea functionarilor OPC, care nu au facut altceva decat sa-si exercite atributiile conferite prin lege", comenteaza conducerea OPC Cluj.

Am incercat sa-l intrebam pe Ilie Carabulea, patronul Atlassib, de ce a pornit acest "razboi", dar acesta nu fost de gasit.

"Nasul" Sibiului

Presa centrala a relatat in mai multe randuri faptul ca nici o hotarare importanta si nici o afacere de anvergura din Sibiu, unde isi are sediul Atlassib, nu se face fara implicarea lui Ilie Carabulea, iar multi sibieni il acuza de diverse faradelegi.

De la sef de coloana la Autobaza Sibiu, Carabulea a ajuns sa ocupe locul 65 in topul 100 al celor mai bogati romani, are peste 25 de firme in tara si in afara tarii. Carabulea este numit in orasul de bastina "Nasul". La 56 de ani, acesta are o avere estimata de 30 de milioane de dolari. Este si unul dintre proprietarii Bancii Comerciale Carpatica, unde detine un pachet de 35%.

Principalul sau partener de afaceri este Corneliu Tanase, nascut in Sibiu, dar care traieste de mai multi ani in Germania. Un alt scandal s-a iscat cand fondul Dracula Park, de 107 miliarde lei vechi, a fost transferat, printr-o Hotarare de Guvern, de la BCR la Banca Carpatica.

Tot "nas" il considera pe Carabulea si oamenii din domeniul transporturilor rutiere interne si internationale, deoarece, spun ei, acesta a devenit un factor de decizie prin holdingul Atlassib si nu misca o roata fara voie de la Carabulea.

Acesta are o serie de procese pe rol, majoritatea fiind acelea in care cetatenii isi revendica imobile si terenuri, deoarece au fost deposedati abuziv de stat inainte de 1989, iar acestea au ajuns intre timp in posesia lui Ilie Carabulea.