Ne-am batut cu popa

de Carmen Tanase     Gazeta de Oradea
Luni, 5 septembrie 2005, 0:00

Reclamagiii au strans semnaturi, au facut investigatii, au verificat starea financiara a bisericilor din Valea de Jos si Sudrigiu pentru a dovedi faptul ca preotul isi insuseste banii bisericii ilegal. Cativa dintre enoriasi lucreaza ori au lucrat in cadrul bisericilor.



Situatia tensionala dintre preot si localnici a erupt in urma cu ceva vreme in adevarate conflicte soldate cu violente fizice. “Am ajuns ca preotul sa ne loveasca si cu pumnii, si piciorele”. Dar nici ei nu s-au lasat.



Preotul Dumitru Salajan a venit in Valea de Jos in urma cu aproximativ 23 de ani. Periplul grupului de enoriasi care vor sa scape de prelat a inceput la Politia Rieni si a continuat cu protopopiatul Beius, Episcopia Ortodoxa Romana a Oradiei, Bihorului si Salajului si s-a sfarsit la Gazeta de Oradea.



Unde au venit nemultumiti fiind de rezultatul incercarilor lor de a-si rezolva problemele cu preotul.



Incaierari si injurii



"Am ajuns sa fim impinsi si loviti de preotul Salajan Dumitru” declara unul dintre enoriasi. “Suntem nemultumiti de faptul ca inca din 2000 si pana in 2004 preotul din sat nu a eliberat chitante pentru servicile religioase platite din banii nostri, ai localnicilor.



Luca Mircea apare pe statul de plata ca si cantaret bisericesc dar nu vine la slujbe ori daca vine, nu isi face datoria, si Husar Mircea, care nu apare pe statul de plata ca si cantaret biasericesc este cel care e platit si canta la slujbe. Iar localnicii sunt obligati sa dea 40.000 lei vechi pentru cantor”.



Este clar, oamenii isi contabilizeaza problemele cu sarguinta de ceva vreme.



Povestea incepe in anul 1992 cand biserica din Valea de Jos era in constructie. Atunci, Nicolae Onica si Ionel Vesa, doi dintre reprezentantii grupului de protestatari, cei mai virulenti dealtfel, impreuna cu inca cativa localnici au sesizat faptul ca din totalul banilor stransi de sateni lipsea suma de 100.000 lei vechi.



Cei doi ajunsesera la informatii, confidentiale pentru altii, in calitatea de epitropi ai bisericilor din Valea de jos si Sudrigiu, unde pastoreste preotul Salajan. “Am considerat de cuviinta sa chemam inca un preot pentru a rezolva neintelegerea aparuta.



Preotul impaciuitor l-a rugat pe popa nostru sa restituie banii, dar acesta nu a vrut”, declara grupul enoriasilor. “Preotul ne-a impins si ne-a lovit, pur si simplu ne-am batut cu preotul”.



Asa a inceput conflictul dintre cele doua parti: preotul Salajan, pe de-o parte si grupul enoriasilor revoltati, de cealalta parte.



Adica Miron Jurca, Miron Popa, Aurel Bota, Nicolae Micula, Radu Micula, Mircea Berce, Sav Hamza, Iustin Jurca, Dorel Nicoras, cu totii consilieri bisericesti si Ionel Nicoras, consilier local.



In 1993 s-a organizat, de catre localnici, exploatarea lemnelor dintr-o zona montana administrata de Primaria Rieni. Lemnele urmau a fi folosite pentru definitivarea constructiei bisericii din Valea de Jos. Au participat mai multi sateni printre care si preotul, care a folosit utilajele personale (tractor, ifron) la toate lucrarile bisericii.



"Cu toate ca i-am oferit preotului un troliu de lemne gratuit, pentru efortul depus, el si-a permis sa coboare, in timpul exploatarii, inca de doua ori, cu atelajul incarcat de busteni, ceea ce a fost peste intelegere, si nu a predat foaie de transport la primarie.



A transportat si busteni si a fost somat de politie dar nimeni nu-i face nimic din cauza ca este preot”, spun oamenii.



Fara chitante



“Nemultumirile noastre sunt mai mari pantru ca in decursul anilor preotul nu a eliberat chitante pentru servicii religioase, cum ar fi dezlegarile la morti, botezuri sau inmormantari, iar din 2000 si pana in 2004 nu a eliberat chitante decat pe taxa de cult. Numai in Valea de Jos s-au strans peste 50.000.000 lei vechi (5.000 RON).



Consideram un tratament discriminatoriu faptul ca preotul, in timpul slujbelor, nu pune darul si pe capul nostru, adica al opozantilor lui”, scriu oamenii intr-o jalba adresata GAZETEI.



In opinia protestatarilor, problema cu chitantele este ca “numai in Valea de Jos ar trebui sa se elibereze pe an 400 de chitante, dar preotul elibereaza mai putin de 300 in total, si in Valea de Jos, si in Sudrigiu”.



Mai mult, Onica Nicolae spune ca pretul baga la greu bani in propriul buzunar, sume colectate sub diverse pretexte de la oameni.



Dupa ce au apelat la seful postului de Politie din Rieni, la care, spun oamenii, se gasesc toate caietele in care a fost analizat cazul preotului, satenii au trimis o cerere catre Protopopiatul Ortodox Roman Beius prin care cer verificarea si inspectia financiara a Parohiei Sudrigiu”.



In anul 2004, Episcopia Ortodoxa Romana a Oradiei, Bihorului si Salajului, unde a ajuns in cele din urma cererea enoriasilor, a constatat faptul ca “preotul este invinuit ca a incasat circa 40.000.000 lei vechi (4.000 RON) avand dreptul salarial la doar 27.000.000 lei vechi (2.700 RON).



Diferenta de 13.000.000 lei vechi (1.300 RON), provenita din cununa anului, pomeniri duminicale, pomenirea mortlor, maslu de obste, sfintirea caselor si alte servicii ocazionale si i-ar fi insusit pe nedrept (ilegal)”.



Preotul mai este acuzat de proprii sefi ca nu a contribuit cu nimic la bunul mers al desfasurarii lucrarilor de constructie a bisericii.



"Sa plece!"



"Tot ceea ce ne dorim este ca preotul sa plece si sa nu mai fie scandal”, spune Onica Nicolae. “Eu am avut proces cu preotul pentru ca m-a jignit. Am adus martori la tribunal care sa spuna ca nu l-am jignit. L-am jignit si eu, ca doar nu ma puteam lasa la el”, mai spune omul.



Concluzia Protopopiatului Beius si a Episcopiei Ortodoxe Romane a Oradiei, Bihorului si Salajului a fost ca intre sateni si preot exista “o stare tensionata, dusmanoasa si razbunatoare”. Dupa care concluzioneaza: „ Nu-i permis!”.



De asemenea, reprezentantii Episcopiei considera ca “aceasta situatie a fost acutizata si de comportamentul orgolios, necomunicativ si lipsa de transparenta si colaborare intre preot si Consiliul Parohial. De altfel si Consiliul Parohial este fragil, firav si poate chiar nestatuar fiind foarte contestat.



Intruniri regulamentare si statuare nu prea au fost si de aceea nu se cunosc indeajuns atributiile si obligatiile organelor bisericesti”.



In cadrul inaltei institutii bisericesti, cei care s-au ocupat de cazul preotului si de intalnirile cu enoriasii au fost Vasile Bota,vicarul Episcopiei, si Ioan Coroban, consilier administrativ bisericesc.



Acesta din urma a fost si cel care a asistat la ultima intalnire organizata de Episcopie in urma cu aproape doua saptamani, incercand sa stapaneasca spiritele rele si comportamentul indracit al celor pusi pe conflict. Coroban spune ca nici macar nu a avut curajul sa ma implic prea tare in ceea ce se discuta.



"Riscam sa ma ia si pe mine la bataie sau sa ma atace cu tot felul de injurii”, s-a scuzat omul bisericii. Surse neoficiale din cadrul forului tutelar al cultelor din Bihor au confirmat faptul ca preotul Dumitru Salajan va fi tras la raspundere in cel mai scurt timp posibil, ca i se va da o avertizare.



"Daca nu se va stinge conflictul, va fi indepartat din cadrul parohiei”. Satenii din Valea de jos si Sudrigiu nu cred, insa, o iota.



In anul 2004 preotul Dumitru Salajan a primit, din partea Protopopiatului Beius si Episcopiei Ortodoze Romane a Oradiei, Bihorului si Salajului, un caiet cu norme clar trasate de sefi pentru imbunatatirea comportamentului sau.



Acesta cuprindea urmatoarele: “sa savarseasca cu constiinciozitate preoteasca slujbe bisericesti in duminici si sarbatori si sa savarseasca vecernia (alternativ), sa stea in parohie pentru a fi la indemana credinciosilor, raspunzand solicitarilor acestora, sa se intereseze de problemele bisericesti si bunu mers al treburilor bisericesti, si al vietii credinciosilor, sa colaboreze laborios cu Consiliul si Comitetul parohial convocand si conducand sedintele acestora conform regulamentelor de organizare si functionare a organelor parohiale”.



Regulamentul mai spune ca “banii proveniti din incasarile pentru sustinerea cultului cat si cei din diverse servicii religioase sa se faca pe baza de chitanta fiscala legala iar in urma intocmirii unui eventual proces verbal pentru sumele colective, banii sa fie numarati de doua-trei persoane, preotul sa supravegheze buna desfasurare a lucrarilor la biserica si membrii Consiliului Parohial, Comitetul Parohial si mai ales cei cu functii de raspundere sa se straduiasca sa fie la inaltimea chemarii incredintate prin mandat sub juramans si astfel sa se restabileasca linistea, armonia si prosperitatea sufleteasca, duhovniceasca si economico-gospodareasca a parohiei si a credinciosilor ei sub aceeasi bolta de har a Bisericii”.




















613 vizualizari


Abonare la comentarii cu RSS

ESRI



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.
hosted by
powered by
developed by
mobile version
Marţi