Criza de spatii de parcare si de spatii comerciale ultracentrale obliga tot mai multi agenti economici sa apeleze la diferite solutii, legale sau ilegale, de a-si dezvolta afacerile si de a extinde spatiul in care isi desfasoara activitatea. Este si cazul societatii Central SA, detinatoare a magazinului cu acelasi nume, unul din simbolurile orasului.

Acesta se afla in plina extindere, intr-o zona extrem de aglomerata, fapt care readuce in discutie problema crizei de parcari din oras. ZIUA de Cluj a intrat in posesia unor informatii conform carora conducerea societatii a achizitionat o cladire lipita de Central, care a fost demolata in vederea extinderii magazinului, prin constructia unor noi spatii comerciale si a unor birouri.

Initiativa are un iz ilegal, pentru ca legislatia in materie de urbanism prevede construirea obligatorie de parcari, atunci cand constructia depaseste 100 metri patrati desfasurati. Lucru imposibil in locul in care se extinde Central.

Panoul oficial al noii constructii informeaza ca persoana fizica Gheorghe Lucian Docea, domiciliat in Aiud, judetul Alba, a solicitat si a obtinut de la Primarie autorizatia nr. 50/27 mai 2005, pentru desfiintarea imobilului compus din subsol si parter cu doua apartamente. Practic, o cladire masiva de pe strada Cotita, nr. 9, lipita de magazinul Central, a disparut in mai putin de 12 luni.

Surse din piata afacerilor spun ca imobilul a fost vandut de catre proprietar societatii Central, al carui Consiliu de Administratie a votat extinderea magazinului.

Pe panoul amplasat langa enormul spatiu lasat liber de fostul imobil se precizeaza, conform noii autorizatii de constructie emise de Primaria Cluj – 1228/14 iulie 2005 – ca spatiul este destinat pentru "birouri si spatii comerciale". Beneficiarul este fostul detinator al spatiului, persoana fizica Gheorghe Lucian Docea.

Practic, ceea ce reiese din actele oficiale ale administratiei publice locale, care a emis autorizatiile, este ca aceeasi persoana si-a desfiintat locuinta, pentru a intra in business-ul cu imobiliare.

Toata "afacerea" se desfasoara intr-o zona extrem de aglomerata, pe o straduta lata de patru metri, strajuita de o parte si de alta de imensul magazin Central si de un mini-centru comercial, unde locurile de parcare sunt inexistente, iar spatiul restrans nu permite constructia altora.

Legislatia in materie de urbanism prevede ca, in cazul spatiilor comerciale, constructia obligatorie de parcari, imposibil de facut in zona. In consecinta, Central incalca legea, alegandu-se cu spatii si birouri amplasate intr-o zona strategica pentru comert, fara sa construiasca parcari.

Cererea lui Boc

Pentru ca managementul Central sa isi vada visul cu ochii, adica sa dispuna de spatii comerciale si de birouri intr-un vad extrem de atragator, ar trebui sa construiasca parcari in zona, fapt imposibil.

Altfel, Central este obligata de o prevedere din Planul Urbanistic General sa construiasca parcari in functie de numarul de salariati si de metrii patrati construiti, suprafata cladirii demolate depasind 300 mp.

Una din ideile primarului Emil Boc, nepusa inca in practica, a fost obligativitatea oricarui investitor imobiliar de a construi parcari sau de a plati Primariei 7 500 de euro pentru 100 de metri patrati desfasurati, bani cu care institutia este nevoita sa faca parcari.

Pe de alta parte, Primaria s-a dovedit incapabila, la un an de la preluarea puterii de catre Alianta D.A., sa se aplece asupra problemei parcarilor, pentru ca de rezolvare nici nu poate fi, inca, vorba.

Maier recunoaste

Managerul Central SA, Marius Maier, a recunoscut, ieri, ca membrii Consiliului de Administratie al Central SA au decis extinderea firmei. "Da, ne extindem, s-a aprobat, se ocupa de acest lucru specialistii nostri. Parcarile? Intrebati specialistii… facem si parcari... dar nu eu ma ocup de asta.

Specialistii nostri stiu tot", ne-a declarat Maier, care a mai precizat ca magazinul Central este unul din cele mai vizitate centre comerciale din oras, cu peste 8 000 de clienti pe zi. "In general, la noi intra cam 10 000 de vizitatori zilnic, din Cluj si din zona, pentru ca marca noastra e cunoscuta", a mai afirmat managerul.