Infiintarea unui "megalopolis" care sa inghita orasele Galati si Braila s-a transformat intr-un spectacol prost si scump. Pana la construirea marelui oras administratia publica galateana a gasit de cuviinta sa incropeasca macar un cartier care sa se ataseze Galatiului si care sa reprezinte primul pas spre implinirea maretelor vise creatoare.

Cartierul Siret, cum s-a numit la inceput, se dorea a fi un soi de oras cu 35.000 de locuitori care sa uneasca Galatiul de Braila.

Intentia autoritatilor de a lasa impresia de activitate sustinuta exact in pragul alegerilor locale si parlamentare nu a avut si un fond real.In momentul de fata, in locul cu pricina nu se gasesc decat doua blocuri ANL care nu beneficiaza de racordare la curent, apa, gaze si canalizare, chiar daca de vreo doi ani autoritatile locale din Galati ameninta ca "saptamana viitoare sunt gata toate!".

Povestea incepe prin anii '90, cand primarul de atunci al Galatiului, Eugen Durbaca aduce in atentia platitorilor de taxe proiectul "Dunarea 2000" ori "Europolis 2000". Acesta prevedea realizarea unui pod peste Dunare, un nou cartier puternic dezvoltat, aeroport, supermagazine etc.

Tot acest plan zonal de relansare economica s-a dovedit a fi in 1994 un adevarat punct forte al promisiunilor electorale desarte pentru alegerile din anul respectiv, alegeri pe care, de altfel, Durbaca le-a si castigat. Pana in 2000 galatenii se obisnuisera cu ideea ca un astfel de proiect este unul irealizabil.

Rasturnarea politica din acest an il aduce la carma orasului pe pesedistul Dumiru Nicolae care reia planul predecesorului si il parfumeaza cu grandomania tipica.

In anul 2002, toate conferintele de presa ale autoritatilor locale reprezentate in mod absolut de catre PSD era imposibil sa nu se rosteasca sintagma "Cartierul Siret". La sfarsitul lui 2002 apare si un proiect, o macheta lansata cu un fast demn de infiintartea unei noi capitale economico-financiare a Romaniei.

Intreg aliotmanul se impiedica de-un IAS

Cu aprobare de la stapanire incep in pripa primele lucrari la Cartierul Siret, iar pentru o vreme carcotasii au fost trimisi in coltul rosu. Lucrarile initiale au constat in desfundarea unei parti de teren de la malul Siretului. Chiar si asa autoritatile locale vorbeau in fiecare zi despre fantani arteziene, supermagazine, pod peste Dunare si aeroport.

Spusele lor erau intarite de aducerea pe meleguri galatene a unor investitori de prin China, Japonia, Italia ori Germania care amenintau ca vor baga bani aici fara nici un fel de problema daca acest proiect se va dovedi a fi mai mult decat un vis. Printre acestia apar si reprezentanti ai unor societati controversate, cum ar fi MTS Leasing, care se ofera sa participe activ la construirea orasului.

Primele semne ca acest proiect era prost gandit si pornit in graba doar pentru a se bifa un obiectiv de pe agenda electorala a PSD au aparut la jumatatea anului 2003. Prin Hotararea de Guvern cu numarul 512 din 2002 se acorda municipalitatii Galati 1000 de hectare pentru constructia de locuinte.

Numai ca guvernantii omit un aspect esential: pe terenul respectiv isi desfasura activitatea o societate agricola braileana, SC Agrozootehnica Vadeni. Brailenii dau in judecata municipalitatea galateana si solicita intreruperea lucrarilor si acordarea a 15 miliarde de lei vechi cu titlu de despagubiri pentru ca nu au mai putut exploata terenul.

Societatea agricola putea cere inclusiv demolarea cladirilor ridicate si pregatire terenului pentru agricultura, lucru care nu s-a intamplat... deocamdata. Dupa ce procesul a fost stramutat din oras in oras, Curtea de Apel Brasov da castig da cauza agricultorilor. Galatenii fac cerere pentru recurs la Curtea Suprema de Justitie si nu asteapta un raspuns, continuand lucrarile.

Partidul a dat, partidul a luat...

La scurta vreme de la "scandalul Agrozootehnica" apar noi discutii legate de cea mai mare investitie imobiliara de dupa 1989. In luna septembrie a anului 2003 iese la iveala ca primarul Galatiului, Dumitru Nicolae (PSD) a acordat direct contractul de executie unei firme agreate de partidul sau. Monitorul Oficial al Romaniei publica in nr. 142/11.08.2003 anuntul redactat de Primaria Galati, privind licitatia deschisa pentru atribuirea contractului LTE cartier Siret - drumuri si sistematizare verticala, zona 1, etapa 1.1.

Inainte de publicarea acestui anunt lucrarile incepusera deja de vreo saptamana, iar constructorul era societatea Citadina '98, parte a grupului de firme Vega 93, care a ras in Galati toate lucrarile mari in constructii. Citadina efectua deja lucrari inainte de 29 august, ziua in care ar fi trebuit deschise ofertele potrivit anuntului din Monitorul Oficial.

Primarul Nicolae a gasit atunci o scuza penibila pentru acest fapt spunand ca, din patriotism local, lucrarile au fost atribuite unei firme galatene. "Noi vrem sa dam lucrarile firmelor din Galati. Initial am dat lucrarile pentru doua locatii, a caror valoare nu depaseste 100.000 euro si se pot incredinta direct, la Citadina '98.

Apoi, la presiunea ministrului Miron Mitrea, am zis sa facem licitatie pentru toata zona", incerca sa explice primarul Galatiului.

Gard vopsit cu leopard

Prima etapa din infiintarea orasului Galati-Braila trebuia dusa la capat repede, iar pentru asta, in 2003 si 2004 puzderie de ministrii si chiar primul ministru din vremea aceea vin si viziteaza santierul ghidonati de ministrul galatean al Comunicatiilor si Tehnologiei Informatiei, Dan Nica si primarul Nicolae.

Ce nu au inteles nici unul dintre carmacii care inspectau schelele proptite pe structurile de rezistenta ale viitoarelor blocuri era ca un oras nu se poate construi la fel de rapid cum a fost astuptata groapa facuta in asfalt dupa explozia de la Mihailesti si ca nu e indicat sa legi banane intr-un prun sterp doar pentru a insela camerele de luat vederi.

Astfel de atitudini au pecetluit practic soarta viitorului oras. In momentul de fata exista intr-o margine de oras (la aproximativ doi kilometri de intrarea in Galati) doua blocuri ANL in care nu se stie cine va accepta sa locuiasca, mai ales pentru ca locatiile nu sunt dotate cu utilitati nici pana la aceasta data.

Vis frumos numit cosmar

Cum era si firesc, asemnea investitii cu tinta declarata la corazonul cetateanului care viseaza la o locuinta intr-un oras civilizat, curat si bogat, au generat ample dispute politice.

De o parte a baricadei s-au aflat pesedistii care au declarat in permanenta ca nu este vorba despre o manevra electorala si nici despre visele unor megalomani, iar de celalata parte au fost reprezentantii actualei guvernari care doar din ratiuni demagogice au atacat virulent proiectul orasului viitorului fara a studia amplu situatia din teren si fara a sti exact ce se intampla.

Una peste alta, miza politica a acestui proiect a fost extrem de mare. Dovada stau multiplele vizite oficiale facute la Cartierul Siret inainte de 2005, dar si aducerea la Galati a unor investitori importanti din toate colturile lumii care au cascat ochii, iar apoi au disparut lasand in urma doar promisiuni.

Anul electoral a trecut insa, iar acum rostirea numelui cartierului respectiv produce fiori pe sirele spinarilor mai marilor orasului, iar politicienii de la Bucuresti se prefac ca nu au auzit niciodata despre un asemenea proiect, chiar daca aspectul a fost evidentiat in plenul Camerei Deputatilor, iar la nivelul Guvernului se cunoaste exact situatia din teritoriu.

Pentru ca esecul este mai mult decat evident, in momentul de fata foarte rar se mai vorbeste despre constructia unui cartier care sa uneasca Galatiul si Braila. Mai mult apar din ce in ce mai des dovezi ale faptului ca nici planurile adiacente dezvoltarii cartierului nu sunt tocmai sanatoase.

Un pod prabusit si un aeroport inecat

Datorita unor discutii ce au avut loc in interiorul aliantei de guvernare, discutii in care au fost tratate unele contracte puse la cale in guvernarea PSD, podul peste Dunare, care ar fi trebuit sa lege zona Galati-Braila de Tulcea, s-ar putea darama inainte de a fi construit.

Investitorii chinezi fusesera cei care efectuasera in perioada PSD studii referitoare la eficienta economica generata de existenta unui astfel de pod. Chinezii chiar pareau hotarati sa se apuce de treaba.

Datorita faptului ca exista anumite tensiuni diplomatice la nivelul relatiilor dintre cele doua tari s-ar putea ca sarcina construirii acestui pod sa revina autoritatilor din Galati, Braila si Tulcea care au demonstrat cu prisosinta de ce sunt in stare chiar si atunci cand exista un suport consistent de la nivel central si cand este vorba despre proiecte mult mai mici.

Un alt proiect conex, aeroportul, a devenit zilele trecute praf si pulbere. Prefectul Galatiului, liberalul Mihai Capra a recunoscut ca este foarte putin probabil sa apara un aeroport in aceasta zona si ca, cea mai plauzibila varianta este mutarea aeroportului ipoteteic de la Galati la Ianca (judetul Braila) unde exista deja un aeroport militar care ar putea deveni civil in urmatorii ani.

Oras pe nisipuri miscatoare

Terenul pe care urmeaza sa se aseze cel mai modern oras din Romania nu este tocmai adecvat scopului, datorita faptului ca in zona respectiva panza freatica se afla la doar cativa metri adancime. Este bine cunoscut faptul ca solul de acolo, mai mult decat cel din Galati, sufera tasari.

Din acest motiv este posibil ca toate viitoarele constructii din Cartierul Siret sa aiba de suferit din pricina instabilitatii terenului. Lucrul acesta a fost indelung disputat, devenind la un moment dat prilej de contradictie politica intre partidele Aliantei si PSD.