Desi industria textila din Romania trece printr-o faza mai delicata, avand in vedere importurile masive de confectii textile chinezesti si oscilatiile cursurilor valutare din ultima perioada, exista si firme care au gasit diverse solutii pentru a remedia aceste situatii.

Pe marginea acestor subiecte am adresat cateva intrebari directorului executiv al S.C Transtex S.R.L Sighisoara, Ioan Schubert.

Rep: Ce profil si ce specific are firma dumneavoastra?

Ioan Schubert: Transtex SRL este profilata pe confectii textile cu specializare in camasi si bluze de inalta calitate.

Rep: Ce volum au avut importurile si/sau exporturile in cifra de afaceri in acest an? Cum v-au afectat oscilatiile cursurilor valutare din acest an?

Ioan Schubert: 97% din produsele noastre sunt destinate pietei europene. Din acestea 80% sunt produse in sistem lohn (adica din materialele clientului), iar restul din materiale importate. 3% din productie este pentru piata interna si este realizata tot cu materiale importate. Oscilatiile cursurilor valutare ne-au afectat puternic incepand din noiembrie 2004.

Numai in acest an pierderile cauzate de scaderea cursului de schimb leu/euro se ridica la 12% din cifra de afaceri, iar din octombrie 2004 pierderea este de 20%. Aceste pierderi ne-au determinat sa reducem drastic planul de investitii si sa nu mai putem acorda nici o majorare de salar.

Rep: Cota unica de impozitare de 16% a adus avantaje sau dezavantaje firmei? Cum s-au manifestat acestea?

Ioan Schubert: Desi cifra de afaceri obtinuta pe semestrul I al anului 2005 a crescut comparativ cu aceeasi perioada a lui 2004 cu un procent de 20%, in urma aplicarii cotei unice de 16% impozitul pe profit aferent acestei perioade a scazut cu 48% fata de semestrul I 2004.

In ceea ce priveste impactul asupra angajatilor, aceasta cota ii avantajeaza pe cei cu venituri foarte mari si foarte putin pe cei cu salariu minim.

Rep: In ce procent majorarea tarifelor la utilitati - gaz, energie sau carburanti - se reflecta in produsul finit al firmei?

Ioan Schubert: Sunt doua aspecte. La export, adica pentru 97% din volum, majoarea tarifelor nu se poate reflecta in pret. Este pierderea noastra. Pe de alta parte, la productia la interna, majorarea tarifelor se reflecta in cresterea preturilor produselor finite. In acest caz este pierderea clientilor nostri si acest lucru ne afecteaza si pe noi.

Rep: Cum apreciati fiscalitatea existenta la ora actuala in Romania si cum va afecteaza activitatea?

Ioan Schubert: Gradul de fiscalitate la ora actuala in Romania este foarte ridicat, cotele sunt foarte mari comparativ cu cele din Europa. De asemenea, sunt facilitati doar pentru intreprinderi mici si mijlocii, iar cele care asigura peste 250 de locuri de munca nu beneficiaza de nici o facilitate fiscala.

Rep: Ce legi/modificari legislative credeti ca ar putea contibui la dezvoltarea firmei dumneavoastra?

Ioan Schubert: Consideram ca ar fi necesare masuri legislative care sa stimuleze si sa sustina exportatorii, care asigura locuri de munca, in functie de numarul de angajati, iar facilitatile fiscale sa fie acordate si intreprinderilor mari.

Rep: Ce planuri de viitor aveti, intelegand aici investitii, planuri de extindere, achizitionari de bunuri mobile sau imobile in diverse scopuri?

Ioan Schubert: Planurile de viitor se axeaza in principal pe identificarea de noi segmente de piata si noi oportunitati de afaceri, si abia apoi pe investitii minime pentru mentinerea si extinderea numai atat cat este strict necesar a celor existente.