Aflat in vizita in Statele Unite ale Americii, presedintele Romaniei, Traian Basescu, a avut o intalnire cu oficiali ai firmei Bechtel, cu care a discutat posibilitatile de continuare a lucrarilor la autostrada Transilvania.

Punctul de vedere exprimat de Basescu este identic cu cel al premierului Calin Popescu Tariceanu, semn ca cei doi au reusit sa se inteleaga, cel putin in privinta acestui subiect, iesind, astfel, din monotonia diferentelor de opinie din ultima vreme.

In cadrul discutiilor avute cu oficialii Bechtel, Basescu i-a asigurat pe acestia ca proiectul autostrazii Transilvania nu va fi abandonat, reluand, practic, argumentatia premierului Tariceanu.

„Proiectul nu va fi abandonat, dar va continua intr-un ritm mai lent, in functie de posibilitatile financiare ale statului roman", a declarat Basescu, adaugand ca „toate resursele vor fi dirijate catre construirea Culoarului 4 Paneuropean". Premierul Tariceanu a reluat si el subiectul, cerand firmei Bechtel sa negocieze „cu bunavointa" aspectele legale, care trebuie stabilite in contract.

Noi acuze la adresa PSD

Asemenea presedintelui PD, Emil Boc, Basescu a acuzat fostul guvern PSD de modul in care a fost incheiat contractul cu Bechtel. „Guvernul s-a pretat la a-si escroca partenerii. Au trecut hotararea prin Guvern, dar nu si anexele cu indicatorii tehnico-economici, iar acest lucru a generat dificultati de plati catre Bechtel si mari dificultati de legalitate", a declarat presedintele.

Fostul ministru al Transporturilor, Miron Mitrea, a raspuns acuzatiilor lui Basescu, afirmand ca platile care au fost facute catre Bechtel anul acesta si anul trecut au fost facute in baza legii aprobate de Parlament, special pentru construirea autostrazii, si ca aceste plati nu puteau fi facute daca nu existau anexele de care vorbesc Boc si Basescu.

Mai mult, Mitrea acuza actualul Guvern ca a folosit fondurile alocate in bugetul pe 2005 pentru autostrada in alte scopuri, pentru ca fondurile respective erau suficiente pentru continuarea lucrarilor.

Disensiuni in Alianta

Faptul ca presedintele Traian Basescu si premierul Calin Popescu Tariceanu au ajuns, in sfarsit, la un numitor comun in ceea ce priveste autostrada Transilvania, este imbucurator, mai ales ca, in ultima vreme, membrii Aliantei D.A. s-au contrazis pe aceasta tema.

Ministrul Transporturilor, democratul Gheorghe Dobre, s-a contrat cu primarul Emil Boc, care afirmase ca societatea Bechtel a cerut ca statul roman sa plateasca 300 de milioane de euro, in avans, pentru fiecare an de contract. Dobre, insa, a afirmat: "Nu este adevarat ca Bechtel a cerut aceasta suma ca avans. Este o clauza contractuala pe care o negociez".

"In acest moment se negociaza o suma care este mult mai mica", a continuat Boc razboiul declaratiilor, dupa care a afirmat ca nu va mai face comentarii pe marginea acestui subiect, pana cand negocierile dintre statul roman si societatea americana nu vor fi finalizate.

Nicoara a cerut ajutorul premierului

Cu ocazia intrunirii Ligii Alesilor Locali, care a avut loc la Poiana Brasov, presedintele PNL Cluj si totodata presedintele Consiliului Judetean (CJ), Marius Nicoara, i-a solicitat premierului Calin Popescu Tariceanu sprijinul politic si financiar pentru principalele proiecte de infrastructura ale judetului, printre care se afla si autostrada Transilvania.

„Chiar daca vom avea autostrada, un investitor european nu va conduce ore in sir pentru a purta discutiile necesare la Cluj, i-ar lua prea mult timp. Varianta cea mai convenabila este transportul pe calea aerului. De aceea trebuie sa avem un aeroport modern la Cluj", a declarat Nicoara, care alaturi de autostrada a sustinut si modernizarea aeroportului.

„Premierul m-a asigurat ca autostrada va fi construita. Guvernul a deblocat suta de milioane de euro promisa, acum trebuie sa astepte ca ministrul Transporturilor, Gheorghe Dobre, sa renegocieze contractul cu Bechtel, pentru a sti cati bani sa aloce in urmatorul buget pentru acest proiect", mai spunea Nicoara atunci.

Costul total al lucrarilor pentru autostrada Transilvania se ridica la 2,2 miliarde de euro si a fost stabilit in urma negocierilor dintre Guvernul Adrian Nastase si compania americana Bechtel. Modalitatea de plata, insa, nu a mai fost negociata la momentul incheierii contractului.