Municipiul Resita risca sa retraiasca acele convulsii sociale prin care a mai trecut o data cand compania "Noble Ventures" s-a retras de la Combinatul Siderurgic din municipiul de pe Barzava.

De aceasta data, la "mijloc" sunt elvetienii de la Uzina Constructoare de Masini Resita (UCMR) pe care Statul Roman ii obliga sa respecte conditiile in care au cumparat unitatea, desi facilitatile promise in 2003 nu s-au acordat nici pana acum.

"Daca ne uitam in bilantul nostru, astazi compania este falimentara", a declarat directorul general al UCMR si presedinte al Consiliului de Administratie, Adrian Chebutiu. Principalul vinovat pentru aceasta situatie este, in opinia reprezentantului noului patronat al uzinei, Statul Roman.

Pe de-o parte, pentru ca, la momentul privatizarii, nu s-a spus tot adevarul despre situatia reala a obiectivului care urma sa fie tranzactionat, iar pe de cealalta parte pentru ca, desi si-a asumat prin actul de vanzare-cumparare obligatia de a sterge datoriile istorice ale UCMR, Statul Roman nu s-a tinut de cuvant.

Guvernul ia cu o mana ce a dat anul trecut cu cealalta

Privatizarea UCMR s-a realizat la 23 decembrie 2003, data de la care consortiul elvetian "INET AG" si Asociatia Salariatilor din cadrul uzinei au preluat de la APAPS pachetul de 60,79 la suta din actiunile societatii. Din anul imediat urmator, la uzina s-au inregistrat majorari succesive ale capitalului social. Acum, concernul elvetian a ajuns sa detina 89,7 la suta din actiuni.

La cumparare, uzina inregistra datorii la bugetul de stat de aproximativ 2.000 de miliarde lei. Statul Roman s-a obligat sa stearga aceasta suma, considerata datorie istorica pana la sfarsitul lunii iunie 2004, ceea ce nu s-a intamplat nici pana astazi.

Pentru a putea onora comenzile contractate, societatea are nevoie sa obtina un credit pentru finantarea productiei. Adica 22 de milioane de euro numai pentru materii prime si materiale care ar putea aduce, in final, incasari de 55 de milioane de euro. Numai ca un bilant negativ ingradeste orice posibilitate de a accesa creditul necesar.

Formal, autoritatile romane au emis, anul trecut, o ordonanta de Guvern prin care datoria istorica a uzinei era stearsa. Actul normativ a fost, insa, abrogat in aceasta primavara de noul executiv.

Pretul adevarului spus pe jumatate

Pe de alta parte, si patronatul de la UCMR poate fi acuzat ca nu respecta prevederile contractuale. Desi la momentul cumpararii s-a obligat sa pastreze intregul personal din unitate vreme de sapte ani, la inceputul lunii mai a acestui an, conducerea societatii a anuntat intrarea in somaj tehnic, pentru o perioada nedeterminata, a peste 300 de angajati.

Directorul general al UCMR a promis ca pentru muncitorii aflati in somaj tehnic se vor cauta formule de recalificare profesionala, varianta cu care sindicalistii din uzina au fost de acord.

Pentru a deveni eficienta, societatea are nevoie de doar 2.000 de angajati, fata de 3.600, cati are in prezent. Pentru disponibilizati, exista varianta numita "Autobuzul" - un contract in curs de finalizare cu o societate comerciala ruseasca. Concret, este vorba despre infiintarea unei firme mixte avand ca obiect de activitate asamblarea, in sistem lohn, a autobuzelor Euro-3.

Noul patronat al UCMR priveste cu speranta catre Bruxelles. Uzina a facut obiectul unei anchete a Consiliului Concurentei, pentru ajutorul de stat pe care l-ar fi presupus anularea datoriei istorice de 2.000 de miliarde lei.

Dosarul a ajuns acum la Uniunea Europeana, care urmeaza sa decida daca UCMR poate beneficia sau nu de stergerea datoriei, astfel incat Romania sa nu incalce prevederile angajamentelor asumate odata cu finalizarea negocierilor de aderare la capitolul "Concurenta".