Reforma administratiei publice reprezinta o conditie esentiala a aderarii Romaniei la Uniunea Europeana, ce depinde in mare masura de imbunatatirea standardelor administratiei publice si de implementare a reformelor in toate domeniile acesteia.

O administratie europeana trebuie sa se caracterizeze prin transparenta, predictibilitate, responsabilitate, adaptabilitate si eficacitate.

Pentru a aduce cat mai aproape de realizare modernizarea administratiei publice, in fiecare judet a fost infiintat un grup de lucru, din care fac parte o multime de sefi si/sau de reprezentanti ai institutiilor publice, servicii deconcentrate si, pentru ca asa e „modern" si frumos, ai organizatiilor neguvernamentale.

Foarte bine ca acest grup exista, ca a fost reorganizat (probabil din ratiuni de functionalitate), dar ne intrebam daca nu este vorba, cumva, de inca o structura formala, creata la ordine si de nevoie, fiind, totusi, ciudat faptul ca multi dintre cei „chemati" nu au nici o treaba cu administratia publica. Poate vom fi si noi invitati la o sedinta a acestui Grup...

Componenta Grupului Judetean Salaj: nici un consiliu local sau primarie reprezentata

Conform Ordinului Prefectului judetului Salaj nr.202 din 2 august 2005, postat pe site-ul Prefecturii, „aici gasesti documente utile", a fost reorganizat la nivelul judetului Salaj Grupul judetean de modernizare a administratiei publice.

Grupul are urmatoarea componenta: coordonator - Prefectul Andrei-Barbu Todea, conducerea operativa este asigurata de secretarul general al Prefecturii, Marin Nitu si de secretarul general al Consiliului Judetean, Mircea Chisu.

Membri sunt reprezentanti ai serviciilor deconcentrate, ai Institutiei Prefectului si Consiliului Judetean, dar si ai societatii civile

- Anca Cimpean, director executiv interimar - Directia dezvoltare economica, coordonarea serviciilor publice deconcentrate, informare si relatii publice, financiar contabil, resurse umane si administrativ – Institutia Prefectului,

- Mircea Ciocian, sef Serviciul integrare europeana - Institutia Prefectului,

- Mariana Valeria Ungur, consilier juridic - Biroul verificarea legalitatii actelor, a aplicarii actelor normative si contenciosul administrativ - Institutia Prefectului,

- Stefan Jurcau, director executiv - Directia juridica si administratie locala - Consiliul Judetean Salaj,

- Elena Muresan, director executiv Directia judeteana de Statistica,

- Matolcsi Elisabeta, director executiv Directia de Munca, Solidaritate Sociala si Familie,

- Daniela Costin, director executiv adjunct al Agentiei Judetene pentru Ocuparea Fortei de Munca,

- Daniela Biris, inspector de munca - Inspectoratul Teritorial de Munca,

- Olimpia Muresan, consilier la Casa Judeteana de Pensii, Gavrila Cuc, medic - Directia Sanitara Veterinara si pentru Siguranta Alimentelor Salaj,

- Costel Siserman, director executiv la Directia judeteana de Sanatate Publica,

- Corin Penciuc, director general al Casei Judetene de Asigurari de Sanatate,

- Otilia Pop Serdan, consilier juridic, Oficiul Judetean pentru Protectia Consumatorilor,

- Vasile Dorel Lungu, director Sistemul de Gospodarire a Apelor,

- Aurica Grec, director executiv Agentia de Protectie a Mediului,

- Ioan Bujita, director executiv Directia pentru Agricultura si Dezvoltare Rurala,

- Iustin Dorel Cozma, inspector scolar general adjunct in cadrul ISJ Salaj,

- Gheorghe Roman Chende, director executiv Directia judeteana pentru Cultura, Culte si Patrimoniu Cultural National Salaj,

- Vasile Budai, director executiv adjunct al Directiei Generale a Finantelor Publice,

- Viorel Stanca, membru al Colegiului de conducere al Camerei de Comert si Industrie Salaj,

-Aurelia Stan, comisar sef, Comisariatul pentru Societatea Civila - Biroul judetean Salaj,

- Felix Corneliu Ardelean, preparator Universitatea de Vest „Vasile Goldis" Arad – Filiala Salaj,

- Ion Dragusin, vicepresedintele filialei Uniunii Generale a Industriasilor din Romania UGIR 1903,

- Alin Prunean, coordonator al Centrului de Resurse pentru Liberul Acces la Informatiile de Interes Public Salaj.

In aceasta noua structura, Grupul de lucru pentru modernizarea administratiei nu a avut nici o intalnire, dupa cum am aflat de la secretarul general al Consiliului Judetean, Mircea Chisu, una din persoanele din conducerea operativa. Totusi, grupul se intalneste periodic...

Atributiile Grupului

In temeiul art.6 alin.3 si 4 din H.G. nr.925/2003 si H.G. nr.544/2005, Grupul judetean pentru modernizarea administratiei publice locale care are urmatoarele atributii:

*urmareste aplicarea si implementarea in teritoriu a strategiilor si propunerilor de reforma a administratiei publice locale, facand propuneri corespunzatoare si informand in scris Consiliul Guvernamental pentru monitorizarea reformei administratiei publice;

*participa la implementarea si monitorizarea prevederilor cuprinse in strategiile si programele de reforma a administratiei publice, elaborate pe baza Programului de Guvernare;

*coordoneaza elaborarea Programelor Multianuale de Modernizare a administratiei publice;

*coordoneaza procesul de monitorizare a implementarii planurilor de actiune din cadrul Planurilor Multianuale de Modernizare;

*asigura informarea factorilor de decizie de la nivelul ministerului, despre aspectele de reforma abordate cu prilejul reuniunilor si seminariilor pe care le organizeaza Unitatea Centrala pentru Reforma Administratiei Publice impreuna cu reteaua nationala de modernizatori;

*coordoneaza elaborarea rapoartelor anuale de modernizare privind stadiul de realizare a actiunilor cuprinse in Programele Multianuale de Modernizare;

*disemineaza informatiile in cadrul institutiei privind procesul de reforma din domeniul administratiei publice;

*sprijina actiunile intreprinse de UCRAP in cadrul procesului de reforma.

Strategii si proiecte pentru modernizare. Teoretic

Strategiile de modernizare a administratiei publice din judet au fost intocmite de Institutia Prefectului judetului Salaj si Consiliul Judetean Salaj.

In plus, Ministerul Administratiei si Internelor prin UCRAP, in cadrul proiectului Phare 2002 „Descentralizarea si dezvoltarea administratiei publice locale" finantata de catre UE, a organizat concursuri de proiecte in cadrul Fondului de Modernizare a Administratiei Publice Locale.

La nivelul judetului Salaj au castigat proiecte din Fondurile Comunitatii Europene „Fondului de Modernizare a Administratiei Publice Locale – Programul Phare RO/2002 – Primaria municipiului Zalau (2 proiecte) si Primaria comunei Nusfalau (1 proiect).

Pentru realizarea Strategiei Actualizate a Guvernului privind accelerarea reformei in administratia publica, in judet au fost desfasurate seminarii de perfectionare in domeniuli administratiei publice, asistentei sociala in domeniul protectiei drepturilor copilului, urbanism si amenajarea teritoriului, protectia mediului, integrare europeana si dezvoltare regionala, buget finante, drepturile omului, protectia consumatorului, infiintarea IMM-urilor si dezvoltarea planului de afaceri.

Au fost organizate si cursuri de utilizare a calculatorului (E.C.D.L.) pentru functionarii publici din cadrul institutiei Prefectului, Consiliul judetean Salaj si Consiliile locale.

Au fost dezvoltate Centre de Informare a cetatenilor la nivelul autoritatilor locale; urmarirea si realizarea actiunilor specifice din Programul de masuri pentru combaterea birocratiei in activitatea de relatii cu publicul; s-au organizat consfatuiri, dezbateri publice, intalniri.

Consultari si... consultari

Intrebat de ce nu exista reprezentanti ai administratiilor locale in Grupul judetean de lucru pentru modernizarea administratiei publice, Tiberiu Marc, presedintele Consiliului Judetean Salaj, a declarat: „Functioneaza de mai multa vreme acest grup, cred ca eram prefect cand s-a infiintat si cuprinde in general functionari din administratie, care au anumita experienta si care au intalniri periodice la Ministerul Administratiei si Internelor si cu alte structuri.

Rolul acestui grup este de a propune in special masurile cele mai potrivite pentru modernizare. Exista la nivel national asociatii ale comunelor, ale oraselor, ale municipiilor si ale consiliilor judetene si fiecare asociatie de acest fel este partener in asemenea consultari".

Radu Capilnasiu, primarul municipiului Zalau: „Sincer sa fiu, sunt atatea grupuri si grupulete, comisii si comitete, ca nici nu le mai poti numara. Nici nu este neaparata nevoie ca din acest grup sa faca parte reprezentanti ai consiliilor locale si primariilor.

Noi, de exemplu, in Asociatia Municipiilor din Romania, am elaborat niste puncte de vedere pe care le-am inaintat spre Guvern, urmeaza sa se discute".