In 10 septembrie 2005, la Cluj Napoca s-a desfasurat Forumul reprezentantilor comunitatilor Regiunii Nord-Vest (Transilvania de Nord), care a adoptat o Declaratie privind politica de dezvoltare a regiunii. Au fost gandite mai multe programe sectoriate si teritoriale care sa duca, pana in 2029, la o dezvoltare solida a regiunii.

Din pacate, poate si din obisnuinta, Maramuresul si-a pastrat izolarea specifica, rod al unor politici defectuoase duse de cei care au condus si conduc destinele judetului. Pe hartie, lucrurile nici nu arata asa de rau.

Se vorbeste despre dezvoltarea economica a judetului, a statiunilor balneoclimaterice din Depresiunea Maramuresului, de dezvoltarea turismului termal (Ocna Sugatag, Costiui), a turismului de circuit si agroturismului din Maramures, prin revitalizarea ocupatiilor traditionale, a turismului de iarna in Cavnic, Borsa, Izvoare, Firiza, de revitalizarea si protejarea mediului natural in arealul

Muntilor Rodnei si Gutai. In Declaratie se mai preconizeaza infiintarea unui incubator de afaceri in Baia Mare, o dezvoltare a unei infrastructuri pentru productie cinematografica (in Baia Mare urmand sa se realizeze filmari pentru efecte speciale) si dezvoltarea ArtPark din Cernesti.

In realitate situatia Maramuresului e deplorabila, primele finantari, destinate drumurilor Petea-Baia Mare si Baia Mare-Sighet, urmand sa vina doar in anul 2011. Partea de nord a Ardealului contribuie cu peste 11% din PIB si ne aflam pe locul patru intre cele opt zone de dezvoltare regionala. Logic ar fi sa se intoarca fonduri pe masura cotizatiei.

„Am pierdut trenul!"

Referitor la aceasta neimplinire, senatorul PRM Liviu Doru Bindea a declarat: „legat de Maramures sunt pregatite proiecte pentru inceperea lor din anul 2011. Asta ar fi marea problema. Pana atunci, Maramuresul nu beneficiaza de nimic. E vorba de modernizarea drumului rapid Baia Mare-Sighet si drumul Baia Mare-Zalau, care ar trebui sa lege Baia Mare de autostrada.

In rest, Maramuresul, din punct de vedere al transportului, este absolut neglijat; in domeniul CFR-ului n-avem nimic, in ceea ce priveste aeroportul nu exista nici un program de perspectiva. Nu poti sa faci nici un fel de proiecte de dezvoltare a turismului daca n-ai drumuri, n-ai aeroport. Daca lucrurile nu se pregatesc din timp, vom regreta. Dupa ce s-a pierdut Sapardul...

Numai ca atunci se faceau barfe la Negresti cu Puiu Pascu. Asta este... In politica, lucrurile nu se fac intr-o zi, se fac pas cu pas. Aceste proiecte sunt deja semnate la Bruxelles. Ar trebui acum un lobby..."

Probabil fiind ocupata, deputatul peremist Angela Buciu nu s-a deplasat la Cluj. „Alta data cu mult drag", ne-a spus crezand probabil ca este vorba de vreun festival folcloric.

Realism politic

O opinie corecta din punct de vedere politic a venit din partea deputatului PSD Dan Mihalache. Parlamentarul maramuresean este mult mai prezent in viata politica a judetului decat politicieni de-ai locului.

Fin analist politic al realitatii socio-politice si economice maramuresene, Mihalache pune degetul pe rana: „la Cluj s-a incercat a acapara un pic de sprijin politic la nivelul institutiilor pentru o politica coerenta de dezvoltare regionala. Nu cred ca a existat o politica deliberata de izolare a acestei zone (in particular Maramuresul).

S-ar putea sa fie lipsa de implicare a celor care au gestionat problemele din zona de nord-vest. Alte zone s-au facut mai bine auzite, au stiut sa dirijeze fondurile. Pentru proiectele mari trebuie sa te bati. Acum pentru Maramures este foarte greu sa fie modificate proiectele. In acest moment nu imi dau seama cum se va putea drege situatia."

Ipocrizia

Cea mai „interesanta" opinie a avut-o liderul PD, deputatul Mircea Man. Cu nonsalanta, acesta si-a arogat niste merite pe care nu le are. Este o fabula cu morala faptul ca deputatul ar fi deschis „cutia Pandorei" izolarii Maramuresului si in general a nordului Ardealului, GAZETA de Maramures tragand primul semnal de alarma in februarie 2004.

A urmat liderul liberal Cristian Anghel care a initiat dezbaterile care au avut ecou la Bucuresti (am fost „onorati" de vizita lui Adrian Nastase si a altor lideri pesedisti). Majoritatea politicienilor maramureseni s-au ferit sa aiba o pozitie transanta.

Man a declarat ca: „toate forurile, Consiliile judetene, Prefectura, Parlament, se pronunta pentru autostrada, infrastructura si, referitor la infrastructura, pentru Maramures, avem drumul rapid de la Petea la Baia Mare, care sa faca legatura cu autostrada pe care o construiesc ungurii pana la Petea.

E programul Guvernului (referitor la investitii doar din 2011- n.red.), dar noi ne luptam sa nu fie asa. Vreau sa va spun ca vom avea, numai anul viitor, 13 milioane de euro. Speram sa rezolvam dezvoltarea infrastructurii, care ar duce la rezolvarea celorlalte probleme. In rest, ceva concret in momentul asta, nu exista.

Vrem sa schimbam ceva in program, pentru ca nu ma incalzeste cu nimic ca in 2012 va beneficia si Maramuresul de ceva. E un proiect semnat in ianuarie 2005 de guvernele Ungariei si Romaniei, ori Ministerul Transporturilor n-a facut nimic. Mai ales eu am tot vorbit de izolarea Maramuresului. Acuma incerc sa-i conving pe cei care iau decizii si sa canalizez spre Maramures finantari."

Situatia de acum seamana cu cea din 2004. De aceea a avut loc si intalnirea de la Cluj. Reprosam parlamentarilor maramureseni ai Puterii ca „joaca" un joc de glezna neinteligent. Din toate promisiunile electorale s-a ales praful. Finantari nu au venit in judet, iar Strategia de dezvoltare regionala e cum e.

Ala-bala-portocala!

Parlamentarul liberal de import Radu Stroe a fost la Cluj, dar necunoscand realitatile judetului (la cat de des vine in Maramures) spune, sa nu taca: „prima si cea mai importanta directie este conectarea la marile coridoare europene. Daca vom finaliza proiectele, banii vor veni de la Uniunea Europeana.

A doua problema, pentru a scoate Maramuresul din izolarea in care se afla in acest moment, este atragerea de investitori si investitii pentru modernizarea aeroportului din Baia Mare, electrificarea si dublarea caii ferate. Maramuresul va beneficia de toate acestea in masura in care Guvernul va asigura co-participarea.

E nevoie de 1,5 milioane de dolari din bugetul de stat ca sa dam aceste sume la co-participare si ele vor fi date."

In atentia lui Man: statistica nu minte!

Potrivit unei brosuri editata de Ministerul Transporturilor, Constructiilor si Turismului in perioada 2001-2003, in Romania, pe infrastructura au fost realizari insemnate. La o cercetare atenta a brosurii observam „oficial" ca Maramuresul lipseste (in principal si nord-vestul Ardealului), cu obstinatie si perseverenta, cam din tot ceea ce inseamna dezvoltare regionala.

Aeroporturi regionale: s-au alocat in aceasta perioada 84 de miliarde de lei pentru lucrari de modernizare, reparatii capitale, achizitionare de echipamente. Aeroportul Baia Mare a primit 0 lei.

Infrastructura rutiera: Programul de reabilitare a Drumurilor nationale a beneficiat pe programe de cofinantare BIRD, BEI, BERD, PHARE de 464 de milioane euro. In Maramures nici o lucrare. De autostrazi nici nu mai vorbim.

Transport feroviar: Au fost facute lucrari de modernizare, eurostatii, sisteme de telecomunicatii, sisteme informatice in valoare de sute de milioane euro. Maramuresul nu ia parte la acest „joc".

Constructia de locuinte: prin ANL, locuinte sociale etc, fata de Moldova si Oltenia baronilor PSD judetul nostru paleste la o simpla comparatie.

Pietruirea drumurilor comunale: La noi in judet s-au pietruit 5 km de drumuri, spune MTCT, sunt in faza de executie 11 km, iar in proiectare alti 5 km. In comparatie, in judetele „fanion" ale PSD s-au realizat zeci si sute de kilometri de drumuri comunale.