Condor SA, supapa Sartex

de Ovidiu Petrovai     Gazeta de Hunedoara
Miercuri, 28 septembrie 2005, 0:00

Judetul Hunedoara are si el oamenii de afaceri care prospera. Unii dintre ei si-au facut averea de pe urma contractelor pe bani publici servite cu regularitate de autoritati. Societatile beneficiare au ajuns firme de top sau si-au extins activitatea, iar patronii au devenit baroni locali, cunoscuti de toata lumea.



Grupul de firme Sartex 96 a ajuns de la un simplu SRL in anul 1992, la societate de tip holding cu afaceri in cele mai diverse ramuri economice.



Sartex detine mai multe societati din judet si a beneficiat de contracte banoase cu institutiile aflate in subordinea statului. Sartex este controlata de controversatul om de afaceri hunedorean Dorel Haiduc.



Grupul Sartex a fost implicat de-a lungul vremii in mai multe afaceri cu parfum de comision. Societatea lui Haiduc a avut exclusivitate pentru lucrarile de modernizare a statiilor Petrom din judetul Hunedoara, cu putin inainte ca Petrom sa fie privatizata. Firmele din grupul Sartex au castigat lucrarile de executie la cinci benzinarii Petrom la un pret dublu fata de valoarea reala a lucrarilor.



Asocierea unor companii de profil cu o sumedenie de "Sartexuri" este revelatoare. Unii lucreaza, iar altii incaseaza banul. Benzinariile de la Orastie si Hateg au fost facute de firma Condor SA, un alt "puisor" al "capusei-mama" Sartex.



Conform site-ului de Internet al Ministerului Finantelor Publice, aproape toate firmele din grupul Sartex au probleme cu depunerea bilantului contabil pe ultimii ani. Firma Sartex, care a castigat aproape toti banii pusi la bataie de Petrom pentru modernizarea benzinariilor din Hunedoara, figureaza la loc de frunte in topul marilor datornici catre stat.



Bani publici, lucrari proaste



Prin societatea de constructii Condor SA Deva, Sartex a derulat contracte pe bani publici cu administratia locala a judetului Hunedoara si cu alte institutii ale statului. Condor SA a castigat licitatia pentru construirea noului sediu al Primariei si Consiliului Local Deva, al Prefecturii si Consiliului Judetean Hunedoara si al Banc Post Deva.



Lucrarile au fost intrerupte din lipsa de fonduri, dar Condor a fost platita pentru executiile realizate pana acum. Condor a fost implicata intr-un scandal in care a aparut si numele primarului Devei, Mircia Muntean. In 2001, Curtea de Conturi Hunedoara a sesizat faptul ca Primaria Deva a vandut ilegal societatii Condor un teren apartinand domeniului public al statului.



Tranzactia a pagubit statul cu cateva miliarde de lei vechi, diferenta care a avantajat in schimb interesele Condor. Antreprenorul devean a mai castigat contracte cu Regia Autonoma a Apei Valea Jiului pentru reabilitarea statiilor de tratare, pompare si rezervoare de la Aninoasa si Taia.



Desi obtinuse un contract de 22 de miliarde cu RAAVJ, Condor nu a mai binevoit sa si execute lucrarile care trebuiau finalizate in 2001. Lucrarile de canalizare nu par a fi punctul forte al firmei Condor. Societatea deveana a fost actionata in instanta de Primaria Ramnicu Valcea pentru proasta calitate a lucrarilor de alimentare cu apa a unui cartier din municipiu.



Primaria a castigat procesul la Valcea si recursul urmeaza sa se judece la Curtea de Apel Pitesti. Si in acest caz, SC Condor a fost acuzata de lucrari de mantuiala, desi a incasat peste 21 de miliarde pentru executie.



Autoritatile dau vina pe Condor pentru disparitia unor echipamente donate de o asociatie daneza, pentru tevile care nu rezista la presiune si, in general, pentru modul neprofesionist in care a fost construita lucrarea.



Jonglerii cu Fiscul



In septembrie 2004, un control al Finantelor a descoperit ca societatea Condor Deva fentase bugetul de stat cu 3,4 miliarde lei vechi, reprezentand impozit pe profit si TVA. Evaziunea fiscala comisa de conducerea Condor s-a lasat cu dobanzi si penalitati de intarziere de 1,8 miliarde lei. Grupul SARTEX are si el probleme cu legea.



In 2003, mai multe firme din grupul Sartex au tranzactionat intre ele doua locomotive, scopul afacerii fiind obtinerea unei rambursari de TVA cat mai mari. Printr-o metoda de tip "suveica", in care au fost implicate patru societati ale grupului Sartex, cele doua locomotive au ajuns de la 45 de milioane la pretul final de 15 miliarde lei, iar statul a fost prejudiciat cu peste trei miliarde.



Cazul este cercetat in prezent de Inspectoratul Judetean de Politie Hunedoara si, potrivit unor surse, au fost intocmite primele dosare penale pe numele unor administratori. Grupul Sartex este controlat de fratii Dorel si Remus Haiduc. Pe seama lui Dorel Haiduc se vehiculeaza informatii care il plaseaza in relatii bune cu administratia publica deveana, in special cu primarul Mircia Muntean.



Contractele castigate cu Primaria Devei si terenul cumparat de la Consiliul Local par sa confirme acest lucru. Potrivit unor surse, ascensiunea grupului si intrarile constante pe contracte pe bani publici s-ar datora unor contacte la nivel inalt pe filiera PSD.



In acelasi timp, grupul Sartex nu a intampinat greutati in afaceri nici in timp de mandat liberal sau democrat, fie la nivel central, fie la nivel local. Fostul Minister al Industriilor si Resurselor, devenit Ministerul Economiei si Comertului, a angajat o societate apartinand grupului Sartex pentru lucrari inchidere de mine.



Redactorii GAZETEI au incercat sa ia legatura cu managerii Grupului Sartex, dar nici unul din cele sapte telefoane afisate pe site-ul oficial al societatii nu aveau legatura cu Sartex. Doua numere apartin unor locuinte particulare, la unul intra tonul de fax, iar celelalte sunt nealocate. Suntem curiosi cum reusesc potentialii clienti ai Sartex sa ia legatura cu angajatii fratilor Haiduc.



La Condor Deva, am aflat, la fata locului, ca directorul Caius Apostu nu se afla in societate si nu s-a gasit nici un alt reprezentant al societatii dispus sau "in drept" sa vorbeasca cu presa. Redactorii GAZETEI au revenit cu un telefon si au aflat ca directorul Apostu este plecat la o lucrare, iar numarul sau de mobil nu poate fi pus la dispozitie.



In schimb, ni s-a comunicat ca societatea CONDOR nu mai apartine grupului SARTEX si nu a avut niciodata lucrari in judetul Valcea. Chiar daca SARTEX s-ar fi desprins formal de CONDOR, directorii celor doua societati participa la afaceri impreuna. Cei doi manageri pot fi regasiti in afacerea Casino-ului din Sinaia.



In 2003, SC Palace a preluat o parte din actiunile Casino-ului de la Primaria Sinaia. Actionarii SC Palace erau la acea data: Venta Invest SA, Broadhurst Investment, Dorel Haiduc si Caius Mihai Apostu. Venta Invest apartine grupului Sartex, la fel si SC Artex, o alta societate prin care Haiduc a participat la preluarea Casino-ului Sinaia.



Managerul Condor - de doua ori director la firmele lui Haiduc



Caius Mihai Apostu, directorul Condor SA Deva, a raspuns punctual la intrebarile GAZETEI, dar unele aspecte au fost tratate evaziv sau cu precizari si rectificari la raspunsul initial. Despre lucrarea castigata de la Regia Autonoma a Apei Valea Jiului - RAAVJ - Apostu a afirmat ca nu a putut fi finalizata la timp, adica in 2001, din lipsa de fonduri.



Autoritatea contractanta a acuzat atunci societatea Condor de proasta calitate a lucrarilor, insa directorul Apostu acuza in aceasta afacere jocuri politice de culise care il vizau pe Costel Avram, actual purtator de cuvant al PRM Hunedoara si consilier judetean, pe atunci presedinte al Consiliului de Administratie al Condor Deva.



Daca au fost jocuri politice atunci, probabil au fost jocuri politice si la alegerea firmei beneficiare a lucrarilor. Pentru lucrarile de canalizare in Ramnicu Valcea, directorul Apostu a declarat ca vinovata este o societate locala, ACCF, care a preluat in urma unui protocol lucrarile executie.



Apostu sustine ca societatea pe care o conduce este implicata in procesul aflat pe rolul Curtii de Apel Pitesti doar in calitate de garant al lucrarii. In privinta noului sediu al palatului administrativ, constructie sistata de ani buni, Apostu spune ca problema majora a fost si este lipsa de fonduri si a evaluat finantarea necesara finalizarii noului sediu la 200 de miliarde lei vechi.



Problema vanzarii de catre Primaria Deva a imobilului unde functioneaza in prezent Directia Judeteana a Finantelor Publice a fost mai dificil de prezentat pentru directorul Apostu, mai ales ca el nu lucra la Condor in perioada tranzactiei respective.



Dupa vreo doua incercari, Apostu si-a amintit ca Primaria Deva vanduse imobilul respectiv la Condor in contrapartida la plata lucrarilor efectuate de Condor la viitorul fost palat administrativ. Intrebat de legaturile Condor cu Grupul Sartex controlat de omul de afaceri Dorel Haiduc, Apostu a declarat ca intre Condor si Sartex nu au existat legaturi de actionariat, ci doar legaturi comerciale.



Ca amanunt interesant, Caius Apostu a detinut, inainte de venirea la carma Condor, fotoliul de director general la doua firme apartinand grupului de firme detinut de haiduc: Archemysistem's pana in 2000, iar intre 2000 si 2002 la Sartex 96.



Radiografia SARTEX



Structura actionariala a SARTEX GRUP 2000 SA cuprinde numai persoane juridice - SC REAL SA (Arad), SC METALUL SA (Hunedoara), SC ARG CHEMISYSTEMS SA (Hunedoara), SC ARTEX SRL (Hunedoara), SC SARTEX 96 SA (Hunedoara), SC SARTEX GAS SA (Hunedoara), SC SARTEX PAN SA (Hunedoara), SC PALACE SA (Prahova), SC PRESUT JILT SA (Gorj), SC CONSTRUCtII CaI FERATE SI ALTE CaI DE COMUNICATIE SA (Valcea), SC



CONSTRUCTII COMPLEXE BUZAU SA (Buzau), SC CONSTRUCTII COMPLEXE GALATI SA (Galati), SC CONSTRUCTII FEROVIARE GALATI SA (Galati). Toti actionarii detin acelasi procentaj: 7,6923; administratori - Costel Cocea, Mihaela Calbor, Remus Haiduc, Grigore Nour, Adrian Simionescu, Sanda Toader.



Remus Haiduc este administrator al SC Sartex 96 SA, unul dintre actionarii Sartex 2000 fiind si fratele lui Dorel Haiduc.























2952 vizualizari


Abonare la comentarii cu RSS

ESRI



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.
hosted by
powered by
developed by
mobile version
Marţi