"Talharii" schimbului valutar!

de Sorin Cristescu     Informatia de Vest
Marţi, 27 septembrie 2005, 0:00

Escrocii de la SC Exchange Group SRL Timisoara castiga zeci de milioane de lei pe zi furandu-i „la drumul mare" pe oamenii care fac greseala sa calce pragul caselor de schimb valutar deschise de ei in tot centrul municipiului Oradea. De mai bine de un an, autoritatile ridica din umeri a neputinta, iar jaful continua nestingherit. De aceasta data, insa, va supunem atentiei un caz care, speram, nu va scapa nepedepsit. O femeie a fost talharita de 2000 euro, saptamana trecuta, ziua in amiaza mare, in plin centrul municipiului, de unul dintre angajatii firmei pomenite, deoarece intentiona sa paraseasca „pravalia" dupa ce a aflat ca societatea practica un comision de 9%.



Victima a depus plangeri la toate institutiile abilitate ale statului si este hotarata sa mearga pana la capat pentru a i se face dreptate.



„Mi-a smuls banii din mana…"



Fapta s-a petrecut marti, 20.09.2005, in plin centrul municipiului Oradea, mai precis la casa de schimb valutar situata pe strada Republicii nr. 27, langa fosta librarie „Tineretului". Eva Popa intentiona sa schimbe 2000 euro si a facut greseala sa intre in „pravalia" patronata de societatea comerciala „Exchange Group SRL" Timisoara. Ce s-a intamplat imediat dupa aceea este greu de imaginat. Femeia ne-a povestit totul si isi asuma intreaga raspundere pentru cele declarate.



„Dupa ce am intrat in casa de schimb valutar, mi-am aruncat privirea pe cursul de schimb. Mi s-a parut rezonabil, asa ca am scos banii din poseta, 2000 euro, si m-am asezat la rand, cu ei in mana. Pana sa ajung la ghiseu, m-am mai uitat o data pe curs si am observat ca in josul paginii, cu litere mici, era scris ca firma percepe un comision de 9%. Mi-am dat seama ca este vorba de o inselatorie si am vrut sa ies.



Intre timp, ajunsesem insa in fata ghiseului, iar gestionarul mi-a smuls banii din mana si, in cateva secunde, mi-a dat contravaloarea in lei. La cursul afisat, la care a aplicat comisionul de 9%. Initial, nu mi-a venit sa cred ce se intampla. I-am spus omului ca a comis o talharie, am inceput sa ma cert cu el si i-am cerut sa imi dea banii inapoi.



Imediat si-a facut aparitia un om de odine, care m-a scos afara spunandu-mi ca alta data sa fiu mai atenta la ce scrie pe panoul afisat la intrare. Am inghitit in sec, m-am calmat si, in timp ce faceam poze stabilimentului, gestionarul si omul de ordine au iesit in fata casei de schimb valutar si au inceput sa rada aratand cu degetul spre mine.



Atunci m-am hotarat sa demasc aceasta mare nedreptate si sa merg pana la capat, indiferent ce ar insemna acest lucru". Eva Popa ne-a cautat la redactie si ne-a povestit intreaga tarasenie. Ea ne-a asigurat ca a depus plangeri la toate institutiile abilitate ale statului si asteapta sa i se faca dreptate. „Mi-au furat peste 7 milioane de lei, bani pentru care un om obisnuit munceste aproape doua luni.



Acest lucru m-ar fi deranjat, insa, mai putin daca as fi observat „gaselnita" cu comisionul abia dupa efectuarea tranzactiei. Dar sa imi smulga banii din mana si apoi sa ma arunce in strada nu mi-am imaginat ca se mai poate intampla intr-un oras din Romania, in anul 2005.



Ganditi-va cum se comporta acesti talhari cu turistii straini, in special unguri, care vin sa ne viziteze orasul si intra, fara sa stie ce ii asteapta, in aceste case ale jafului. Cineva mi-a povestit ca un astfel de turist nu a fost lasat de omul de ordine sa iasa din casa de schimb valutar pana nu a efectuat tranzactia", mai spune Eva Popa.



Alta Marie, aceeasi palarie…



In urma cu doar cateva luni, Cornel Calugar a cazut si el in plasa unei case de schimb valutar apartinand aceleiasi firme timisorene, situata tot pe strada Republicii. „In data de 17 ianuarie, dorind sa imi transform economiile din lei in euro, am ajuns la SC Exchange Group SRL, care are un punct de schimb valutar pe strada Republicii nr. 6. Cursul de cumparare afisat pentru euro era de 37.350 lei, iar cel de vanzare, de 37.390 lei.



Am observat ca exista un panou pe care era afisat un anunt privind comisionul de 8%, separat de cel pe care era afisat cursul valutar. Am intrat si am intrebat-o pe tanara de la ghiseu, Geanina-Gabriela Buta, al carei nume l-am aflat ulterior, daca la cumpararea de catre clienti a unei sume in euro, comisionul este zero.



M-a asigurat ca asa este, spunand ca afisul cu comisionul de 8% nu are legatura cu tranzactia de care am intrebat. Dupa ce i-am dat toti banii in lei (232.707.600 lei - n.n.), asteptand suma in euro calculata conform cursului afisat, a inceput inselatoria, talharia, furtul calificat, sau cum poate fi incadrata fapta careia i-am cazut victima.



In timp ce casiera numara banii pe care-i predasem, in lei, agentul de paza a iesit din agentie si, dupa 2-3 minute, a aparut un grup de indivizi care i-a predat functionarei doua plicuri in care se gaseau sume in euro, folosite ulterior la efectuarea platii catre mine. Casiera mi-a dat, in schimbul sumei in lei, o suma mult mai mica de euro fata de calculele facute de mine in raport cu cursul de schimb afisat.



Cerandu-i sa-mi dea si diferenta si constatand ca sunt refuzat, socotindu-ma inselat, am solicitat sa-mi restituie suma pe care i-o dadusem in lei. La solicitarea mea, ea a scos rapid din casa de marcat bonul fiscal pe care aparea si un comision de 8% si cu totul alt curs fata de cel afisat la vanzare de catre casa de schimb valutar amintita.



Am solicitat anularea tranzactiei, aratand ca am fost inselat prin oferirea de informatii mincinoase, dar am fost refuzat sub pretext ca odata incheiata, tranzactia nu mai poate fi anulata si ca ea, casiera, nu vrea sa isi piarda locul de munca. In aceasta situatie, am chemat politia de pe telefonul mobil. Am fost sfatuit, de catre subofiterul care a venit, sa depun plangere la Parchet, Politie, Garda Financiara, Oficiul pentru Protectia Consumatorilor si Banca Nationala a Romaniei, ceea ce am si facut.



Nu am crezut ca poate exista si un asemenea tip de talharie mascata! Prejudiciul care mi s-a cauzat este de 15.845.000 lei" – se spune in plangerea inregistrata de Cornel Calugar la institutiile mentionate.



Prevederi legale



Conform Ordinului nr. 12/14.02.2003, emis de Autoritatea Nationala pentru Protectia Consumatorilor, (art. 1) „agentii economici care desfasoara activitati de schimb valutar au obligatia de informare a consumatorilor prin afisare la loc vizibil, atat in interiorul cat si in exteriorul casei de schimb valutar, a unei plachete de format minim A3, de culoare alba, pe care sa fie inscris, cu caractere de culoare rosie, comisionul perceput de acestia, in mod distinct, atat pentru vanzare cat si pentru cumparare.



Informatiile trebuie indicate in mod vizibil si intr-o forma neechivoca, usor de citit". La art. 2 al aceluiasi ordin se precizeaza si conditiile care trebuiesc respectate pentru informarea publicului: „Inaltimea minima admisa a literelor pentru afisarea comisionului practicat, atat pentru vanzare, cat si pentru cumparare de valuta, este de 80 mm, grosimea literelor de 10 mm, iar distanta dintre litere de minimul 10 mm". Articolul 3 precizeaza ca „este obligatorie afisarea comisionului practicat, de regula in cuantum procentual fix, specificat in cifre arabe".



Cristiana Bigan, sefa OJPC Bihor, interpelata de noi la vremea respectiva in legatura cu inselaciunea practicata ziua in amiaza mare in plin centrul orasului, a declarat doar ca potentialii clienti „trebuie atentionati ca se vor deschide mai multe astfel de puncte de lucru in Oradea, care, de asemenea, vor practica comision" si ca inspectorii OJPC nu au reusit sa gaseasca nereguli.



„Oamenii nu sunt atenti si nu citesc ceea ce scrie! Odata incheiata tranzactia, angajatii casei refuza sa o anuleze, chiar daca clientul e nemultumit si solicita acest lucru. In normele de functionare a caselor de schimb valutar nu este stipulat foarte clar daca anularea tranzactiei este posibila sau nu. Am intampinat probleme chiar la anularea tranzactiilor efectuate in timpul controalelor" – ne-a declarat d-na Bigan. Insa, dupa cum reiese chiar din declaratia sa, anularea tranzactiei a fost posibila.



Nu insa si pentru ghinionistul Cornel Calugar, care, in cateva clipe, a fost usurat de aproape 16 milioane de lei.



Politia – neputincioasa, Garda – legata de maini!



Avand in vedere ca prin smecherii (ar putea fi la fel de bine catalogate ca escrocherii) de genul celor amintite mai sus, la o singura tranzactie, „sacalii" de la Exchange Group SRL castiga sume de ordinul zecilor de milioane de lei, intr-o singura zi efectuandu-se zeci de tranzactii, amenda de trei milioane pe care o risca de la reprezentantii OJPC pentru afisarea incorecta sau ne-afisarea comisionului este ridicola si poate fi suportata la nesfarsit.



Purtatorul de cuvant al Inspectoratului Judetean de Politie Bihor ne-a declarat ca astfel de cazuri „nu sunt de competenta politiei". In cazul nedreptatii suferite de Eva Pop, insa, se potriveste perfect un articol din codul penal.



„Furtul savarsit prin intrebuintare de violente sau amenintari ori prin punerea victimei in stare de inconstienta sau neputinta de a se apara, precum si furtul urmat de intrebuintarea unor astfel de mijloace pentru pastrarea bunului furat sau pentru inlaturarea urmelor infractiunii ori pentru ca faptuitorul



sa-si asigure scaparea, se pedepseste cu inchisoare de la 3 la

18 ani".

La randul sau, Vasile Farc, purtatorul de cuvant al Directiei Generale a Finantelor si Controlului Financiar de Stat Bihor, ne-a explicat ca institutia pe care o reprezinta are competenta sa intervina doar daca este sesizata o operatiune valutara neinregistrata.



„Casele de schimb valutar isi desfasoara activitatea conform unui regulament elaborat de Banca Nationala a

Romaniei. Cazuri de genul celui despre pe care ni l-ati relatat sunt de competenta Oficiului pentru Protectia Consumatorilor".

In aceste conditii, nu mai stim nici noi de competenta cui ar fi stoparea acestor escrocherii, pe care autoritatile le tolereaza cu nesimtire. Un lucru e sigur: cetatenii raman in continuare potentiale victime ale lacomiei

angajatilor de la Exchange Gropu SRL, iar Politia, Grada Financiara si Oficiul Judetean pentru Protectia Consumatorilor ridica neputinciosi din umeri si zic ca nu au ce face.



Ii sfatuim ca, eventual, sa pazeasca firma Exchange Group de clientii pacaliti care, intr-un acces de indreptatita manie, ar putea incerca sa-si faca singuri dreptate!



Cu speranta ca femeia talharita si barbatul inselat isi vor gasi dreptatea la institutiile statului pe care le-au sesizat in legatura cu cele intamplate, noi ii sfatuim pe oradeni sa evite, de acum inainte, casele de schimb valutar apartinand SC Exchange Group SRL.























86 vizualizari


Abonare la comentarii cu RSS

ESRI



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.
hosted by
powered by
developed by
mobile version
Marţi