Ovidiu Tender vrea sa puna mana pe Santierul Naval Mangalia

de Mihaela Marin Dubei     Replica de Constanta
Luni, 3 octombrie 2005, 0:00

Ovidiu Tender
(Foto: )

In cursul zilei de astazi, 3 octombrie, la orele 13.00, la sediul Oficiului Participantilor Statului din cadrul Ministerului Economiei si Comertului are loc licitatia publica de vanzare a pachetului de actiuni reprezentand 100% din capitalul social al Santierului Naval Mangalia.



Pretul de pornire al licitatiei este de 24,1 RON/actiune, adica 12.715.180 RON pentru intreg pachetul de 527.601 actiuni. Santierul care a reprezentat zeci de ani o mandrie a Mangaliei, reprezinta acum o imagine dezolanta, este un santier care a ramas si fara muncitori, si fara prea multe comenzi, si posibil in curand si fara conducere - un adevarat santier blestemat.



Directorul Santierului Naval Mangalia, Eugen Tudor, ne-a declarat ca in cursa pentru cumpararea institutiei s-au inscris trei ofertanti – Santierul Naval Daewoo Mangalia, „2X1 Holding" administrata de Ion Dumitrache si Felix Stroe si Grupul „Energetic Tender", apartinand controversatului om de afaceri Ovidiu Tender, un apropiat al fostului sef de stat Ion Iliescu.



Criteriile dupa care au fost selectati ofertantii au cuprins, printre altele, dovada de performanta a potentialului investitor demonstrata de cifra de afaceri realizata in 2004 de minim 4 milioane de euro (confirmata de bilantul contabil), prezentarea unui plan de afaceri pe o perioada de pana la cinci ani pentru operarea si dezvoltarea sociatatii, care sa cuprinda un program de investitii pentru



modernizare si dezvoltare de minim 3,5 milioane de euro pe o perioada de minim 3 ani si un program de investitii de minim 500.000 de euro pentru realizarea masurilor cuprinse in programul de conformare, precum si o experienta de minim cinci ani in activitati comerciale specifice industriei de constructii si reparatii nave sau shippingului.



Licitatia va fi cu „strigare", societatea care va oferi mai mult fiind declarata castigatoare. In cazul in care nu va fi oferit pretul de pornire, acesta va fi „coborat" cu cate 100.000 de euro, in acelasi timp si „pretul" santierului fiind diminuat.



„Prin privatizarea santierului cred ca se va reusi salvarea unui capital uman si material destul de valoros", a declarat pentru „Replica" Eugen Tudor. „Societatea care va fi declarata castigatoare va avea sarcina, stipulata prin scrisoarea de garantie, de a finaliza investitiile la termen.



Speram ca in urma negocierilor, angajatii sa fie mentiuni in continuare de catre noul patron. Mai mult, la banii care vor fi investiti aici, noul detinator al santierului va trebui sa mai angajeze destula forta de munca, pentru a-si putea amortiza investitia.



Cred ca ar trebui ca acesta sa realizeze o cifra de afaceri de circa 10 milioane de euro pe an, pentru a-si putea amortiza investitia in 4-5 ani. Asta ar insemna ca productia pe care o avem noi acum ar trebui cel putin triplata", conchide Eugen Tudor.





De la 2.000 de angajati in 1990, santierul are in prezent mai putin de 200



Dupa ce castigatorul va fi desemnat oficial, dar si dupa o perioada de contestatii, va avea loc negocierea contractului, in care vor fi stipulate mai multe obiective in ceea ce priveste activitatea santierului, investitiile, dar si soarta angajatilor. La ora actuala, in Santierul Naval Mangalia mai lucreaza aproximativ 200 de angajati.



Institutia care, imediat dupa Revolutie numara nu mai putin de 2.000 de angajati, a ajuns la ora actuala in ruina. Fondat in 1956, Santierul Militar Mangalia a reprezentat zeci de ani o emblema a industriei de constructii de nave. La ora actuala, mai multe cladiri – printre care si cea a administratiei – sunt inchise.



Daca, in urma cu numai cativa ani nu ar fi intrat nici o persoana neautorizata, acum poarta este deschisa oricui, iar punctul de control initial este incuiat. Ici-colo, cate un palc de caini hamesiti completeaza nota dezolanta a ceea ce a mai ramas din vechiul santier.



Gloria santierului a fost atinsa in anii ’80, cand au avut loc si cele mai masive investitii, iar dotarile au fost la maximum. Decadenta santierului a inceput in 1994, cand, mai intai, timp de luni de zile personalul a stat in somaj tehnic, iar apoi a avut loc prima concediere masiva – 400 de persoane.



Treptat, alte sute de angajati au fost dati afara, iar cei mai calificati dintre acestia s-au transferat la Santierul Daewoo Mangalia. In 2003, institutia a primit o noua lovitura, prin transferul de la Ministerul Apararii la cel al Economiei si Comertului. Oare miza licitatiei de astazi sa fie una la fel de blestemata ca si istoria acestui santier?






















81 vizualizari


Abonare la comentarii cu RSS

ESRI



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.
hosted by
powered by
developed by
mobile version