Afacerea „duty-free" este una extrem de profitabila. In punctul de trecere a frontierei Bors, ea este „coordonata" de nimeni altul decat seful vamii, Marius Rotar.

Actionar, prin intermediari, la doua dintre respectivele magazine („Andradi" si „Santo"), deci direct interesat de volumul vanzarilor, el si-a instruit subalternii de incredere (vamesii, evident) cum sa procedeze in momentul in care un cumparator mai de soi are probleme la frontiera. Exemplificam mai jos, cu un caz petrecut zilele trecute.

A introdus, n-a introdus…

In data de 28.10.2005, la doar cateva minute dupa ce a parasit Ungaria prin punctul de trecere a frontierei Artand, cetateanul maghiar Mozsik Sandor a cumparat din duty-free-ul „Andradi", situat in vama Bors, 1960 de pachete cu tigari, de diferite marci (asta in conditiile in care o persoana are voie sa cumpere maxim doua cartuse). „Cumparaturile" pentru care facuse deplasarea fiind facute, omul a incercat sa se intoarca in tara-i mama, fara sa mai intre in Romania.

Vamesii unguri au gasit insa tigarile si i-au pus in vedere fie sa se intoarca in Romania, fie sa lase „marfa"la frontiera. Obisnuit si cu acest gen de „accident", Mozsik a intrat in Romania, unde se mai intamplase sa depoziteze tigarile, pentru o zi sau doua, cand era intors din drum la granita maghiara.

Vamesii romani – reprezentati de Lucretiu Rosca - nu au fost la fel de vigilenti ca si colegii lor maghiari, asa ca Mozsik a introdus in Romania intreaga cantitate de tigari. Nenorocul lui a fost insa acela ca in statia Petrom, unde a oprit, sa fie o patrula a Politiei de Frontiera, care a descoperit tigarile ascunse in masina.

Si aici incepe distractia. Mozsik a fost a doua oara intors din drum, de aceasta fiind escortat pana in vama Bors. Aici i s-a intocmit procesul verbal de contraventie nr. 128/28.10.2005, semnat de Liana-Sorina Ban - nicidecum de Lucretiu Rosca, cel care „trecuse cu vederea" tigarile din masina lui Mozsik – in care se consemneaza ca, atentie, „a incercat sa introduca in tara, sustragandu-se de la controlul vamal, o cantitate de 1960 pachete de tigari de diferite marci…".

Adica, mai pe intelesul tuturor, s-a „pus in scena" o mica manevra, specifica activitatii vamesilor din Bors, prin care Lucretiu Rosca – si nu numai - sa fie scos basma curata. Tot prin respectivul proces verbal, ban a stabilita amenda de la 25 la 75 de milioane de lei vechi, fara sa precizeze cuantumul exact al acesteia, iar ungurul a platit pe loc 25 de milioane de lei fiind amenintat ca altfel nu mai intra in Romania. De asemenea, tigarile au fost ridicate in vederea confiscarii.

Banul si puterea…

Care sunt motivele pentru care s-a pus in scena aceasta intreaga manevra? Simplu. In primul rand, datorita „numelui" persoanei care „coordoneaza" intreaga operatiune de „import-export" cu tigari, derulata prin intermediul duty-free-urilor din vama, nimeni altul decat seful punctului Bors, Marius Rotar. Acesta este actionar atat la „Andradi" – prin intermediul soacrei sale, locul unde si-a angajat cele doua surori, cat si la „Santo" – prin intermediul fostului ofiter de securitate Tincau, unchiul nevestei sale. Deci, omul are tot interesul ca, pana in momentul iminent in care duty-free-urile vor fi desfiintate – sa faca vanzari serioase, indiferent unde merge marfa pe care el o vinde. Surse demne de incredere ne-a destainuit, de exemplu, ca la

„Andradi" se fac vanzari de cel putin 100 de mii de euro pe noapte.

Mai mult decat atat, Lucretiu Rosca, lucratorul vamal care l-a lasat pe Mozsik sa introduca tigarile in Romania, este omul „de curte" al lui Rotar, caruia ii face parte din afacerile cu flori (importuri, in special), pe care sotia sa le desfasoara prin intermediul firmei Yvete SRL.

Declaratii false…

Marius Rotar este un personaj controversat, care a stiut intotdeauna sa cada in picioare. Cand a fost schimbat de la sefia vamii Bors si mutat la Valea lui Mihai, a revenit dupa doar cateva saptamani, „costurile" vehiculate atunci ca necesare acestei „manevre" fiind de 150 de mii de euro.

De putina vreme a revenit la conducerea vamii Bors dupa o scurta „degradare" la sefia vamii Oradea, tot „datorita" unei sume consistente in valuta.

Potrivit propriei declaratii de avere, Marius Rotar este proprietarul a 4,5 hectare de teren, probabil agricol, dar nu precizeaza unde, si a inca 1500 de metri patrati de teren, probabil intravilan. De asemenea, are un apartament cumparat in 1993, cu o valoare de impozitare de 540 de milioane, un sfert dintr-o casa de locuit din 1969, probabil mostenire de la parinti, adica 170 de metri patrati, cu o valoare de impozitare de 310 milioane de lei, si jumatate dintr-o casa de vacanta din 1990, cu o suprafata de 80 de metri patrati. Rotar conduce un autoturism marca „Peugeot 307" din 2002, cumparat in anul 2002.

Depozite bancare si actiuni, lipsa. Dar despre adevarata avere a lui Rotar, intr-unul din numerele urmatoare.

Nici Lucretiu Rosca nu sta rau la capitolul avere. El detine o vila de 152 mp, construita in 1996, o casa de vacanta de vacanta de 225 mp (!), construita in 2000, si un spatiu comercial de 160 mp, cumparat in 1998.

La care se adauga trei masini (Tico, Peugeot 206 si Ford), achizitionate in 1999, 2002, respectiv 2003. Nici un cuvant despre firma nevestei, la care „isi aduce prinosul" din greu.