Ori nu stiu sa piarda elegant, ori interesele in "afacerea tramvaielor

second-hand" sunt prea mari. Aceasta este impresia pe care au

lasat-o ieri liderii PD Bihor. Oamenii primarului Filip s-au abtinut cat

au putut sa nu-l atace pe prefect si sa ocoleasca instanta de judecata.

Presa este vinovata de esecul afacerii berlineze sau presa locala

are ceva cu Primaria Oradea, au sustinut democratii bihoreni, care

nu-si pot, nicicum, lua gandul de la tramvaiele vechi din capitala

Germaniei. "Pana si prefectul a fost influentat de presa", a fost de

parere viceprimarul PD Mihai Groza, seful comisiei de negociere.

Numai ca aceeasi presa, acuzata acum de democrati, n-a avut

niciun efect asupra „masinii lor de vot". Consilierii locali au ramas

imuni la numeroasele articole de presa care faceau referire la

ilegalitatea acestei afaceri.Suspiciunile legate de hotarirea

municipalitatii oradene de a cumpara un lot de 23 de tramvaie

berlineze second-hand cu 1,5 milioane de euro nu sunt legate

neaparat de lipsa unei licitatii publice ori de pretul considerat

prea ridicat, ci, mai degraba, de inversunarea cu care liderii PD

Bihor au sustinut-o si continua s-o apere. Dupa anularea acestei

hotariri de catre instanta Tribunalului Bihor, afacerea a fost

transferata in sfera politica. Tramvaiele second-hand a fost tema

principala de discutie din cadrul conferintei de presa a acestei

formatiuni politice, sustinuta la sediul partidului, la care au

participat trei consilieri municipali, votanti ai controversatei hotariri,

directorul tehnic al Regiei locale de transport, membru al PD Bihor,

beneficiarul achizitiei si viceprimarul democrat Mihai Groza, seful

comisiei de negocieri a acestei afaceri. Peste masura de deranjat

de anumite etichetari puse de o anumita parte a presei, viceprimarul

Groza a incercat sa-si demonstreze nevinovatia fata de "ce s-a scris",

sustinand ca implicarea lui in aceasta actiune a fost, practic, o

sarcina de serviciu, pe care a primit-o si pe care, in calitate de ales

local, trebuia s-o indeplineasca si pe care a indeplinit-o "cu toata

responsabilitatea pentru banul public".

Negocieri cu burta goala

"Va marturisesc ca nu am vrut sa ma duc in aceasta delegatie, pentru

ca am avut probleme de familie foarte grave", a declarat viceprimarul.

"N-am plecat sa negociem principii. Am strabatut 2.400 km si am

mancat pe unde am putut. Am luat o singura masa mai ca lumea,

intr-o benzinarie din Berlin. Am ajuns acasa sleit de puteri", si-a

justificat viceprimarul calatoria de serviciu. In apararea seriozitatii cu

care a abordat negocierea, el a prezentat un reportofon pe care a

sustinut ca are inregistrate discutiile cu ofertantul din Berlin.

"Negocierile au durat opt ore si am mers acolo sa apar banul public",

a spus viceprimarul, sustinand ca banul public a fost aparat prin

maiestria cu care a reusit sa negocieze cu neamtul. Adica, a obtinut

reducerea sumei de la 120.000 de euro/tramvai, cat s-a cerut initial,

la 67.000 de euro, suma pentru care a batut palma cu neamtul.

Cine nu-i cu noi, ne invidiaza

Desi recunoaste ca nu e specialist in tramvaie, viceprimarul sustine,

in continuare, ca municipalitatea a ratat afacerea secolului "din cauza

a ce s-a scris in presa si a cat venin s-a turnat" pe aceasta.

"Responsabilitatea trebuie sa cada in bratele cuiva", a spus el. "A fost

oferta cea mai buna a tuturor timpurilor. Cu alta similara nu ne vom mai

intalni", a declarat Mircea Bradu. De aceeasi parere au fost si ceilalti

reprezentanti ai PD Bihor, consilierii locali Mircea Matei, Ioan Pantea si

democratul din conducerea Regiei. In afara de viceprimar, nespecialist

in acest domeniu, sustinatorii cauzei municipalitati au vazut mijloacele

de transport negociate doar in pliante si in cateva descrieri tehnice,

aduse din Berlin de economistul-sef al Primariei si de directorul Regiei

locale. "Trebuie sa avem incredere in colegii nostri", au sustinut

democratii, trecandu-i la categoria dusmani pe cei care au indraznit

sa puna sub semnul intrebarii corectitudinea decizionala a echipei de

specialisti negociatori ai banului public. "Trebuia sa gasim o solutie

sa aducem aici unul dintre tramvaiele negociate. Da, poate ca nici

acum nu-i tarziu", a spus pedistul de la OTL. "Va spun eu, invidia e

de vina", a declarat consilierul Ioan Pantea, lasand sa se inteleaga

ca „invidia" ar veni din partea prefectului pentru calitatile remarcabile

ale primarului de bun administrator al orasului.