Sponsorii maharilor politici

de Cosmin Buhus     Impartial
Sâmbătă, 5 noiembrie 2005, 0:00

La Galati au fost aruncati in aer anul trecut peste 8,5 miliarde de lei. De fapt, aceasta este suma pe care au folosit-o pentru propaganda electorala doar filialele galatene ale celor cinci partide parlamentare : PSD, PD, PNL, PUR si PRM. Cel mai mult a cheltuit pentru campanie PSD-ul.



Fostul partid de guvernamant a aruncat pentru propaganda reprezentantilor sai peste 6,5 miliarde de lei. Aceasta suma, mentionata in Monitorul Oficial, este suspecta deoarece donatiile oficiale facute la partid de catre diversi pesedisti abia ajung la suma de 950 de milioane de lei.



Nimeni nu stie de unde a provenit diferenta de 5,6 miliarde de lei. Ca o coincidenta, Curtea de Contruri a efectuat anul acesta un control la mai multe institutii publice galatene, ce au fost conduse de diversi reprezentanti PSD, iar valoarea pagubelor constate ajunge la nu mai putin de 80 de miliarde de lei.



Oficial, filiala locala a Aliantei PNL-PD a cheltuit la campanie o suma mai mica: peste 1,5 miliarde. Majoritatea banilor provin din donatiile facute de diversi reprezentanti ai Aliantei, care dupa alegeri au primit functii inalte in Guvern si in administratia locala.



Din declaratiile pe propria raspundere, depuse in Monitorul Oficial, reiese ca PRM si PUR s-au folosit de sume mai mici.



In acest timp, asociatia PRO Democratia pregateste un proiect de modificare a sistemului de finantare a partidelor politice si a campaniilor electorale, care ar putea distruge paradisul sponsorizarilor ilegale din mediul politic.



Printre reglementarile propuse se numara scaderea plafonului anual de cotizare la 12 salarii minime brute pe tara, introducerea obligativitatii de a declara institutiei de control si in Monitorul Oficial cuantumul cotizatiei si numarul membrilor de partid, aplicarea unor sanctiuni de ordin politic (interdictia de a mai candida sau invalidarea mandatului) in cazul abuzului de resurse publice in campania electorala, dar si obligatia politicienilor de a publica donatiile primite in timpul camnpaniei pe site-ul partidului, inainte de a fi folosite.



Miliarde suspecte, aruncate de PSD



PSD Galati a cheltuit anul precedent peste 6,5 miliarde de lei pentru campania electorala de la alegerile locale si cele parlamentare. Insa, pe lista donatiilor publicata in Monitorul Oficial, figureaza un numar foarte redus de persoane si societati private ce au sponsorizat campania.



Donatiile publicate insumeaza doar 950 de milioane de lei, restul banilor, pana la 6,5 miliarde sunt un mare mister si nimeni nu stie exact de unde au provenit.



Neoficial insa se spune ca aproape toti cei care au fost directori de institutii publice si societati de stat in perioada 2000-2004 s-au implicat in campania lui Adrian Nastase, Dan Nica, Dumitru Nicolae, Adriana Ticau, s.a.m.d.



De altfel, intr-un raport al Curtii de Conturi se precizeaza ca in urma controalelor efectuate recent la o parte dintre institutii publice si societatile de stat galatene, ce au fost conduse de PSD, volumul pagubelor constatate este de peste 80 de miliarde de lei.



Pe hartie, pesedistul Alexandru Teodorescu a donat pentru PSD 300.000.000 de lei. Tot pe lista donatorilor la campania PSD-ului mai figureaza societatile „Vega 93", care a acordat 250 de milioane si TC INF SA care a cotizat la PSD 400 de milioane de lei.



Societatea „Vega 93" a castigat in guvernarea PSD majoritatea licitatiilor organizate de Primaria municipiului Galati si a avut contracte de ordinul miliardelor (printre acestea se numara reabilitarea unor scoli si licee, construirea unor sali de sport, reabilitarea sediului prefecturii judetului Galati, s.a.m.d.. ).



In 2004 publicatia saptamanala „Banii Nostri" a realizat un top al celor mai bine cotati afaceristi si firme din Galati. Printre acestea figura si societatea „Vega 93" care ajunsese la o cifra de afaceri de 15 milioane de euro. Tot atunci, societatea TC INF fusese catalogata drept cel mai bun angajator din judetul Galati.



Mai multi politicieni din PSD afirmau ca prin infiintarea Parcului de Soft (societate care a stors statul de peste 34 de miliarde de lei), Galatiul a devenit un centru de Tehnologia Informatiei si Comunicatii, recunoscut de specialistii din domeniu. Iar una dintre firmele care isi desfasoara activitatea acolo este TC Inf.



Asociatul majoritar al acestei societati este Constantin Saulea (desi societatea are si capital franco-german), fost sef al Departamentului de Telecomunicatii din cadrul Sidex.



Daca adunam sumele donate la campanie de Teodorescu si cele doua societati nu se poate anjunge insa la sumele imense de care a dispus PSD-ul in cele doua campanii electorale.



In Monitorul Oficial al Romaniei se arata ca la alegerile locale, campania primarului Dumitru Nicolae a costat peste 5 miliarde de lei. Bani, despre care nimeni nu stie exact de unde au fost stransi. Campania care i-a asigurat lui Nicolae un nou mandat de primar al municipiului Galati a fost una dintre cele mai scumpe din tara.



Singurele campanii locale, care au costat mai mult, au fost cele organizate in Cluj, Iasi, Teleorman si Bucuresti.



La alegerile parlamentare, Uniunea PSD+PUR a cheltuit la Galati 1,73 miliarde de lei, o suma, oricum, suspect de mica, daca ar fi sa analizam modul in care a evoluat campania la Galati. Atunci, au fost mobilizati aproape toti directorii institutiilor de stat, care s-au pozat alaturi de diversi politicieni din PSD.



Tot in campania PSD-ului au fost inaugurate pe banda rulanta nemeroase sedii de institutii, care au inghitit sume colosale si care au fost amenajate de diverse firme in spatele carora se afla mahari din PSD sau apropiati ai acestora.



Din suma folosita la campania electorala pentru parlamentare 1,72 de miliarde au fost cheltuite de PSD, in timp ce PUR a aruncat doar 15 milioane. Cu toate acestea, ramane un mister si provenienta sumei de 15 milioane de lei cheltuita de PUR, din moment ce totalul veniturilor realizate de acest partid in campanie a fost de ZERO lei.



Coincidenta sau nu, tot in an alectoral, numeroase institutii publice au alocat un buget extrem de mare pentru publicitate. O parte dintre contractele de publicitate au fost incheiate cu ziare si televiziuni ce au legaturi directe cu PSD-ul sau care simpatizeaza fostul partid de guvernamant.



Iar la acest capitol sunt arhicunoscute contractele incheiate de Zona Libera (ce fost condusa de purtatorul de cuvant al PSD, Claudiu Branzan) si Administratia Fluviala a Dunarii de Jos (ce a fost condusa de Valerica Anghel) cu postul de televiziune TV Galati.



Contractul dubios incheiat in 2004 de AFDJ cu TVG a fost de 500 de milioane de lei, dupa cum a afirmat directorul Administratiei Fluviale, Mihai Ochialbescu, iar banii respectivi nu s-au regasit in bugetul pentru publicitate, stabilit in 2004. Contractul, incheiat tot in an electoral de Zona Libera cu acelasi post de televiziune s-a ridicat la 109 milioane.



Cu toate acestea, purtatorul de cuvant al PSD Galati, Claudiu Branzan, a afirmat zilele trecute ca toti banii folositi la campania PSD-ului au provenit din donatii ale unor membri de partid.



Cotizezi si castigi!



Acesta pare sa fi fost mesajul electoral transmis de sefii Aliantei catre membrii de partid din Galati, care aveau vise mari inainte de alegeri. Consilierul local, Mihai Turcu a donat aproximativ 30 de milioane de lei la campanie, in timp ce consilierul judetean din partea PD, Iulian Arama a dat cu zece milioane de lei mai mult decat Turcu.



Acum, Arama a devenit director la societatea Electrica. Inainte de a deveni director la departamentul de cai navigabile de la Administratia Fluviala a Dunarii de Jos, Uzum Toma a cotizat aproape 10 milioane de lei la campanie. Vicepresedintele Consiliului Judetului Galati, Mircea Toader, a donat si el bani, insa s-a cam zgarcit...



El a dat din averea lui doar 6.200.000 de lei. Nicusor Ursu, unul dintre democratii exclusi din partid a scos din buzunar doar 4 milioane de lei. In schimb Emil Tuicu, exclus si el din partid dupa alegeri, a donat 13 milioane de lei. Desi are un salariu mic la Colegiul „Alexandru I.



Cuza" profesoara de limba romana, Victoria Movileanu (reprezentanta femeilor democrate si recent numita director la Agentia de Ocupare a Fortei de Munca) a donat 26 de milioane de lei. Tot la PD Galati s-au mai strans bani pentru propaganda de la consilierul local Cosmin Paun (23.000.000) si societatea SC „Maresons Import".



Aceasta societate, care i-a sponsorizat pe democratii galateni cu 30 de milioane de lei, nu figureaza la Registrul Comertului din Galati si nici nu a fost de gasit in alte localitati din tara.



Desi din declaratia lui de avere reiese ca este un om sarac, Iulian Birsan (decan la o facultate din cadrul extensiei de la Cahul a Universitatii „Dunarea de Jos") a dat si el „din salariul de profesor universitar" 200 de milioane de lei. Acum, Birsan este deputat din partea PD.



Pentru a deveni prefect al judetului Galati, Mihai Capra, a donat si el 250 de milioane la campanie. Aceasta este de altfel cea mai mare donatie facuta de un reprezentant al filialei galatene a Aliantei D.A..



Posesorul unei averi foarte mari, Mihai Capra nu ar fi ajuns probabil prefect al judetului Galati (deoarece dupa alegeri concurenta pentru acest post a fost extrem de mare), daca nu ar fi donat aceasta suma la partid. Director general la S.C.



TERMAEXIM S.A., prefectul judetului Galati a intrat tarziu in politica si pana in 2001 a fost membru ApR. Abia apoi, dupa ce afacerile au inceput sa-i mearga, Capra s-a inscris in PNL de unde a fost promovat consilier local si lider al grupului consilierilor PNL Galati.



In campania electorala, deputatul Emil Strunga a dat la partid aproximativ 130 de milioane, iar directorul societatii Drumuri si Poduri (ex-consilier judetean PNL) George Kramer a venit cu 51 de milioane.



Cele 60 de milioane de lei donate la Alianta l-au ajutat probabil si pe Dumitru Cristea sa devina directorul Spitalului Judetean „Sfantul Apostol Andrei".



Chiar daca multi ziaristi au speculat ca vicepresedintele CJ, Marcela Sighinas, a obtinuit aceasta functie datorita faptului ca este o apropiata a lui Victor Paul Dobre, este posibil ca Sighinas sa nu fi progresat niciodata daca nu ar fi donat 80 de milioane de lei la campania electorala a Aliantei.



Un alt liberal care a investit in imaginea lui este senatorul Paul Pacuraru. Cunoscut ca fiind singurul baron al Aliantei D.A. in Galati, Pacuraru a donat peste 200 de milioane de lei din averea lui destul de mare.



Campanie scumpa, candidati invizibili



La nivelul orasului nostru, PRM a avut si el parte de o campanie destul de scumpa. Din Galati, senatorul Carol Dina a donat cel mai mult la campania electorala a PRM-ului.



El a scos din buzunar peste 270 de milioane de lei, mai mult decat „Corleone" (Dumitru Dragomir, presedintele Ligii Profesioniste de Fotbal), care a dat 140 de milioane, si fostul primar al Clujului, Gheorghe Funar.



Fostul prim-secretar al Partidului Comunist, Dina a avut si de unde sa scoata acesti bani, din moment ce este unul dintre cei mai bogati politicieni.



Impreuna cu sotia lui, senatorul detine un teren intravilan, un teren agricol, 2 spatii comerciale in Bucuresti, 2 case de vacanta in Prahova si Ialomita, un autoturism Matiz si un cont in banca, deschis de sotia lui la doi ani dupa prabusirea comunismului, de 25.000 de dolari.



Deputatul PRM, Liviu Codirla, a scos din buzunar doar 33 de milioane pentru partid, dar tot a ajuns deputat, din moment ce numarul galatenilor care au sponsorizat PRM-ul este foarte mic. Alti reprezentanti din PRM Galati, care au dat bani la campania electorala a Partidului Romania Mare sunt Danut Saulea si Iulian Podlati. Fiecare a donat peste 30 de milioane.



Spre deosebire de Alianta D.A. si PSD, PRM s-a aflat in campanie mai tot timpul intr-un con de umbra. Atat la alegerile locale, cat si la cele parlamentare PRM nu a reusit sa devina un partrid vizibil.



Pentru Primaria municipiului Galati, PRM nu a avut un candidat puternic si din acest motiv campania, oricat ar fi fost de scumpa, nu si-a atins telul.



La alegerile parlamentare, campania PRM-ului s-a rezumat la cateva banere „montate" pe stalpii de telegraf din cateva localitati din judet (acolo unde modelul nationalist al lui Vadim „a prins" la electorat), cateva fluturase si mai multe conferinte de presa, ce nu au avut mereu finalitate in mass media.



In incercarea de a reduce scorul Aliantei, la aceasta campanie, PSD-ul a aruncat in joc mai multi candidati „mascati" si nu a mai fost interesat sa-l ajute pe Vadim sa se claseze in turul doi la prezidentiale.



Pentru ca ulterior, populatia sa intre in panica si sa-l voteze in masa pe Adrian Nastase, asa cum s-a intamplat in 2000 in „finala" Iliescu-Vadim.



Ziaristii, marionetele campaniei



Zilele trecute presedintele PRM, Corneliu Vadim Tudor a incercat sa demonstreze, cu ajutorul unei casete video, cum facea Adrian Nastase armata cu ministrii Cabinetului, chiar in sediul Guvernului.



Desi Nastase a negat in repetate randuri ca ar fi folosit resursele si logistica Executivului in campania electorala a PSD, inregistrarea facuta public demonstreaza contrariul.



Cu cateva saptamani inaintea alegerilor parlamentare, premierul ii convoaca de urgenta la Palatul Victoria pe ministrii Cabinetului (la acea vreme, senatorul galatean Adriana Ticau era ministru al Comunicatiilor, iar presedintele PSD Galati, Dan Nica, avea sa devina oficial seful campaniei PSD) si pe liderii PSD din toate judetele tarii. El le explica faptul ca alegerile nu pot fi castigate decat prin confundarea functiei de ministru cu cea de activist de partid, care are ca scop doar mentinerea la putere.



„Toti trebuie sa mergem in teritoriu (...) Urmeaza o perioada in care trebuie sa decidem daca vrem sa ramanem la guvernare sau nu. Ministrii si secretarii de stat vor fi prezenti obligatoriu patru zile pe saptamana in teritoriu, in fiecare judet" comanda Nastase.



Poruncile date de premier in fata ministrilor incep printr-o declaratie care demonstreaza nemultumirea fata de situatia de la vremea respectiva : „Se plang cei cu care m-am intalnit in judete de faptul ca ministrii nu vin la intalniri, la talk-show-uri, la dezbateri, nu vin sa prezinte activitatea Guvernului.



Cine nu e in stare sa prezinte activitatea Guvernului n-are ce sa caute in echipa. Nu voi mai tolera aceasta stare de blazare", spunea Nastase.



In discutie se ajunge si la o reteta: „Vom avea un format clar pentru fiecare echipa; de fapt, vor fi 41 de echipe care vor functiona in permanenta pentru fiecare judet", anunta Nastase.



Echipa care trebuia sa faca deplasarea trebuia sa se incadreze in anumite sabloane: „demnitarul respectiv, cu prefectul sau subprefectul, presedintele organizatiei judetene sau presedintele executiv, primarul localitatii, daca este de la PSD, si consilierul demnitarului.



Numarul de insotitori va trebui sa fie redus la un nivel foarte mic".



Premierul ajunge apoi la obiectivul deplasarilor, care trebuie sa vizeze strict, in ordine crescatoare: doua comune, un oras mic, un municipiu resedinta de judet.



Nici macar discutiile cu cetatenii nu pot fi libere, pentru ca Nastase avea altceva in minte: „In timpul intalnirilor directe se vor da rezolvari la probleme puse in discutie, iar daca nu se cunoaste subiectul, se va transmite ulterior raspunsul".



Conform desfasuratorului pus la dispozitie de PRM, urmeaza conferinta de presa pe care ministrii trebuie sa o faca in scopuri de partid, „obligatoriu la finalul deplasarii". De asemenea, Nastase le mai impune demnitarilor sa apara „cel putin" la un post de radio sau de televiziune local.



In perioada alegerilor, parlamentare, aproape toate ziarele si posturile de televiziune galatene prezentau zilnic cel putin o stire despre unul dintre candidatii din partea fostului partid de guvernamant.



90% dintre articolele care faceau referire la deputatul Dan Nica, fostul premier Adrian Nastase, senatorul Adriana Ticau sau primarul Dumitru Nicolae aveau un mesaj pozitiv.



De altfel, in acea perioada, directorii unor institutii media din Galati (membri/simpatizanti PSD sau care detin firme ce au facut afaceri cu PSD-ul) nu mai publicau articolele critice la adresa PSD, care proveneau de la conferintele de presa sustinute de fosta opozitie.



PNA s-a facut ca nu vede



Desi Curtea de Conturi din Galati a descoperit ca in perioada guvernarii PSD statul a fost pagubit cu peste 80 de miliarde de lei de catre directorii galateni ai unor institutii publice, pana acum nici unul dintre cei care au dat tunuri nu au ajuns pe mana justitiei.



La Parchetul National Anticoruptie nu a fost instrumentat pana acum nici un caz de coruptie in care sa fie implicat vreun director al unei institutii ce foloseste bani de la stat. De cand a fost infiintat la Galati, PNA a instrumentat numai cazuri in care au fost implicati „pesti mici".



De altfel, unul dintre cele mai mari cazuri de coruptie de la PNA este cel al unei laborante de liceu si a unei menajere acuzate ca ar fi luat mita.



Singurul care are acum ceva probleme cu justitia este fostul director al Administratiei Fluviale, Valerica Anghel. Ca urmare a unui control demarat la Galati de Ministerul Transporturilor (dupa alegerile parlamentare), Inspectoratul Judetean de Politie s-a sesizat si el si a efectuat o ancheta la AFDJ. Acum Valerica Anghel este implicat intr-un dosar de cercetare Penala.



Legea finantarilor, pacalita de granguri



Numerosi politicieni din Galati au apelat la divese artificii anul trecut, pentru a sponsoriza campania electorala si pentru a pacali oarecum legea.



Deoarece in legea finantarilor partidelor politice (Legea 43/2003) este specificat faptul ca societatile cu datorii la stat nu pot finanta diverse formatiuni politice, managerii cu probleme au ales sa acorde banii in nume propriu (persoane fizice). La Galati, numerosi politicieni de buzunar detin firme care au datorii mari la bugetul de stat.



Multi dintre ei au finantat campania electorala din 2004, folosindu-se de statul de persoana fizica si nu de persoana juridica. Vicepresedintele PD, Dana Potorac, a confirmat ieri acest lucru si si-a exprimat dorinta ca in viitor sa fie reglementata si aceasta situatie.
























507 vizualizari

  • 0 (0 voturi)    
    In zilele noastre AFDJ (Miercuri, 6 februarie 2008, 15:03)

    lolaadina [anonim]

    Este criticat V.Anghel?Sa-l vedeti pe Malenda Ionel!La AFDJ deficitul este de 200 miliarde.Angajarile sunt pe bani buni.Saracii,nu stiu ca mai au doua luni si gata,au dat bani degeaba.Mai prosti ca astia nu am vazut in viata mea!Compenseaza cu rautateasi abuzul in functie;cu mincuna si dualitatea.Cutia Pandorei.


Abonare la comentarii cu RSS

ESRI



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.
hosted by
powered by
developed by
mobile version
Vineri