Municipiul Deva risca sa ramana fara o gara moderna pentru ca Societatea Nationala de Cai Ferate Romane (SNCFR) nu mai vrea sa cumpere restaurantul garii, dupa ce s-a inteles cu proprietarul spatiului. Conform unui proiect pentru reabilitarea si modernizarea infrastructurii feroviare pe Coridorul IV European, finantat din fonduri europene, gara din Deva ar fi trebuit sa fie moderizata.

Pentru transformarea acesteia intr-o euro-gara au fost alocati 3,5 milioane de euro, bani care nu pot fi folositi pentru ca restaurantul din cladirea garii este proprietatea unei firme private. Conform cerintelor europene, fondurile nerambursabile destinate reabilitarii cailor ferate nu pot fi investite in proprietati private.

In planul de dezvoltare si reabilitare a cailor ferate pentru Culoarul IV European finantat din fonduri europene, este prevazuta modernizarea statiilor CFR din resedintele de judet aflate pe tronsonul Arad - Alba Iulia, respectiv trei statii. Gara din Deva risca sa ramana in afara proiectului pentru ca restau-rantul din incinta se afla in proprietatea unei firme private, SC "Transilvania" SA.

Gara a fost construita in anii '80 cu contributia multor firme din Deva si imprejurimi. In perioada comunista, intreprinderile care au contribuit la constructia acestui obiectiv au primit spatii comerciale in incinta acesteia. Restaurantul garii a fost administrat de ICSAP, transformata dupa 1990 in SC "Transilvania" SA, privatizata in prezent.

Mai multe runde de negocieri

Inca din anul 2003, SNCFR s-a aratat interesata sa cumpere restaurantul din incinta Garii Deva, in suprafata totala de 523 metri patrati. In acest scop a avut loc o intensa corespondenta intre conducerea CFR si administratorii firmei din Deva, proprietari ai spatiului. In urma negocierilor dintre cele doua parti au fost propuse mai multe variante de intelegere.

Reprezentantii Companiei de Cai Ferate au decis sa cumpere spatiul si au facut in acest sens o evaluare. In urma acestei proceduri, pretul imobilului era de 8,5 miliarde lei. In luna decembrie a anului 2004, a fost formata la nivelul SNCFR o comisie de negociere care a discutat cu reprezentantii SC "Transilvania" SA posibilitatea vanzarii restaurantului din gara.

In urma discutiilor s-a incheiat un proces-verbal in care a fost stipulata vanzarea spatiului, in valoare de 8,9 miliarde lei sub pretul aprobat de Consiliul de Administratie al CFR, care era de 9,1 miliarde lei.

CFR s-a razgandit

Vanzarea spatiului din incinta Garii Deva nu a mai avut loc, chiar daca a fost stabilit pretul si a fost aprobata cumpararea in cadrul Consiliului de Administratie al CFR. Managerul firmei "Transilvania" SA, Beniamin Tif, sustine ca este dispus in continuare sa vanda spatiul pentru suma stabilita in urma negocierii, dar ca reprezentantii SNCFR s-au razgandit asupra achizitionarii acestuia.

Procese care intarzie modernizarea garii

Conducerea Companiei de Cai Ferate a chemat in judecata "Transilvania" SA, cerand evacuarea acestora din spatiul pe care-l detine in Gara Deva, cu toate ca societatea are consfintit dreptul de proprietate asupra imobilului in urma unei alte sentinte pronuntata intr-un proces identic in anul 1994.

De asemenea, firma are si acte care sa ateste dreptul de folosinta asupra terenului pe care este situat spatiul comercial. Procesul care se afla pe rolul Tribunalului poate sa dureze timp indelungat si sa duca la pierderea finantarii din fonduri europene pentru modernizarea statiei CFR din Deva.

Prefectul judetului Hunedoara, Cristian Vladu, fost director in cadrul SNCFR, sustine ca situatia va fi rezolvata pentru ca SC "Transilvania" SA va fi obligata sa plateasca despagubiri catre Caile Ferate in urma folosintei terenului, ceea ce implica un alt proces de durata. "Vor fi obligati sa plateasca o gramada de bani si nu stiu daca o sa le convina. Cred ca vor mai lasa din pretul pentru spatiu", a spus Vladu.

In replica, managerul firmei care detine restaurantul, Beniamin Tif, a spus ca nu ii este frica de un proces pentru ca are acte prin care sa dovedeasca atat proprietatea asupra cla-dirii, cat si dreptul de folosinta asupra terenului. "Cu actele pe care le am nu au cum sa castige un proces.

Eu nu ma opun modernizarii garii si sunt gata sa vand spatiul asa cum ne-am inteles cu conducerea SNCFR", a adaugat Tif.