Societatea clujeana de constructii Mecdru SA a fost infiintata printr-o hotarare adoptata de Guvernul Nastase in anul 2001. Executivul PSD a dispus infiintarea unei societati comerciale care sa preia o parte din activele unei subordini a Ministerului Transporturilor, Constructiilor si Turismului (MTCT).

Imediat dupa infiintare, Mecdru a inceput sa castige majoritatea contractelor MTCT de intretinere si reparatii drumuri in Ardeal.

Conturile societatii s-au ingrasat din bani publici in virtutea unei articol de HG. In 27 septembrie 2001, Guvernul Adrian Nastase face Monitorul Oficial mai greu cu cateva file prin adoptarea Hotararii nr. 956 "privind infiintarea Societatii Comerciale "Mecdru" SA".

Cu toate acestea, in 2004 societatea se afla in executare silita pentru datorii de peste 10 miliarde de lei. Banii statului au intrat cu mare usurinta in buzunarele noilor proprietari ai Mecdru, ungurii si germanii de la Highway, si dupa caderea PSD-ului de la putere.

Mecdru SA Cluj, societatea infiintata printr-o Hotarare de Guvern in mandatul PSD pentru a intretine drumurile nationale din Ardeal pe banii statului care intrau in conturile actionarilor numiti de Miron Mitrea continua sa fie pe lista abonatilor la Directia Regionala de Drumuri si Poduri (DRDP) Cluj.

Privatizata intre timp, prin negociere pe baza de oferte finale, societatea a fost cumparata de consortiul Highway Germania-Ungaria contra sumei de 1,8 milioane de euro.

Insa, Mecdru nu sta grozav la capitolul utilaje, motiv care a determinat conducerea societatii sa se asocieze cu austriecii de la Swietelsky in vara anului trecut pentru a putea participa la licitatia organizata de Primaria Cluj-Napoca in vederea modernizarii a 288 de strazi.

Mecdru a pierdut potul cel mare, insa, la scurt timp, DRDP a compensat prin atribuirea a sase contracte de inchiriere utilaje pentru deszapeziri, intr-o singura zi, pentru Mecdru SA. Valoarea totala a contractelor este de 841.808 euro.

In contextul in care directivele UE strang cu usa executivul roman pentru accelerarea privatizarii activelor de stat, acelasi executiv decide infiintarea la inceput de mileniu a unei noi societati cu capital integral de stat.

Mecdru SA a primit imobile din patrimoniul unor institutii subordonate MTCT si s-a cadorisit cu 56,7 miliarde de lei prin preluarea cotei corespunzatoare obiectului de activitate desprins din activul Ministerului.

Potrivit HG 956, obiectul principal de activitate al societatii Mecdru era executarea lucrarilor de constructii cladiri, de intretinere curenta si periodica a infrastructurii rutiere si inchirierea de utilaje.

Cel mai interesant articol al actului guvernamental este numarul sase care hotaraste ca Mecdru "va executa lucrarile de intretinere curenta, periodica de vara si de iarna a infrastructurii rutiere, printr-un contract de concesiune care se va incheia in conditiile legii".

Finalul textului este mai mult o metafora de acoperire in conditiile in care articolul respectiv persifleaza Ordonanta de Urgenta nr. 60/2001 privind regimul achizitiilor publice si Legea Concurentei.

HG 956 mai precizeaza ca societatea a fost infiintata cu scopul de a fi privatizata si cat timp statul este actionar, acesta este reprezentat de adunarea generala a actionarilor in nume de trei numiti de insusi Miron Mitrea.

Seful MTCT este cel care si contrasemneaza aceasta Hotarare de Guvern aprobata de Adrian Nastase. Ministerul lui Mitrea a dirijat cele mai multe contracte de reparatii si intretinere din judetele Ardealului spre firma nou infiintata.

Licitatiile organizate de institutiile din subordinea MTCT au fost pur formale, Mecdru castigand in aceeasi zi contracte consecutive pe mai multe drumuri nationale. Potrivit HG 956 asa si trebuia sa se intample, indiferent ca alte firme concurente ar fi avut oferte mai avantajoase pentru Statul Roman.

Lucrarile de reparatii si intretinere prevazute de articolul 6 al HG au devenit monopol al Mecdru SA.

Administratia Funar, clienta Mecdru

In 24 martie anul 2004, Mecdru a devenit beneficiarul contractului de servicii de inchiriere utilaje specifice pentru lucrari de intretinere si reparatie drumuri nationale pe timp de vara pentru Societatea de Drumuri Nationale (SDN) Alba.

In aceeasi zi Mecdru primeste si contractul de inchiriere utilaje specifice pentru lucrari de intretinere si reparatie drumuri nationale pe timp de vara pentru SDN Cluj.

In 5 aprilie 2004, Mecdru mai castiga cateva contracte importante& servicii de inchiriere utilaje specifice pentru lucrari de intretinere si reparatie drumuri nationale pe timp de vara pentru SDN Oradea, SDN Baia Mare, SDN Satu Mare, SDN Cluj, SDN Alba, SDN Bistrita.

Contact telefonic, Ovidiu Lucaciu, director tehnic in cadrul Mecdru ne-a declarat ca nu considera societatea pe care o reprezinta favorizata in vreun fel de MTCT.

Lucaciu a mai precizat ca desi in primul an de activitate a societatii Mecdru a primit prin incredintare directa mai multe contracte cu statul, colaborarea cu MTCT s-a restrans la contracte de inchiriere utilaje si echipamente. In schimb, Lucaciu a confirmat ca unul dintre clientii Mecdru a fost Primaria Cluj in timpul mandatului Funar.

Cu toate ca Mecdru a inghitit sume uriase pentru lucrarile care i-au fost atribuite incepand cu anul 2001, in 2004 societatea figura in baza de date a Ministerului Finantelor Publice cu datorii restante la bugetul de stat in valoare de 20,8 miliarde de lei.

Motiv care ridica mari semne de intrebare despre cursul pe care l-au luat banii incasati de societatea clujeana. In pragul falimentului, societatea este scoasa la vanzare de MTCT.

Mecdru, firma ministeriabililor

Privatizarea Mecdru SA a fost un proces greoi, practic nefiind nimeni interesat de societate in decurs de doi ani, din 2002 pana in 2004. Cel putin asa sustin reprezentantii MTCT in adresa trimisa cotidianului BZA.

Este greu de crezut ca Ministerul a vrut intr-adevar sa vanda societatea, in conditiile in care contractele veneau pe banda rulanta, iar actionarii erau oamenii de casa ai ex-ministrului Miron Mitrea.

Anuntul de vanzare al pachetului de actiuni prin licitatie cu oferta in plic a fost trimis de MTCT mai multor firme care s-au aratat interesate de alte societati de constructii scoase la mezat de Minister.

Potrivit datelor furnizate de MTCT, anunturile au fost trimise la Boulgozo Engineering LTD Cipru, Strabag AG Austria, Spedition UMB SRL Bacau, Lafarge Romcim SA Bucuresti, Hamerock BAU S.A. Miercurea Ciuc, Swietelsky Baugesellschaft MBH Austria, Wilhelm Geiger GmbH&Co. KG Germania, SC Diekat Construct SRL Romania, SC Colas Romania.

In urma anuntului republicat in data de 11.08.2003 nu s-a depus nici o oferta. Dupa o luna, Ministerul publica un nou anunt in presa centrala, insa fara ecou, spun reprezentantii MTCT.

Ministerul a hotarat, la data de 03.12.2003, schimbarea metodei de privatizare din licitatie cu oferta in plic in negociere pe baza de oferte finale. Pana in iulie 2004, MTCT a "copt" anuntul privind vanzarea actiunilor Mecdru prin negociere a ofertelor finale.

Pana la termenul stabilit, respectiv 13.09.2004, s-au depus doua oferte, din partea Consortiului Comercial Highway, format din firmele Dach Holding 94 KFT si Luxcon GmbH (doua societati – prima din Ungaria si a doua din Germania ) si a Asociatiei de Privatizare Mecdru PAS.

Oferta Highway a intrunit punctajul cel mai mare, conform grilei de punctare a ofertelor prevazuta in dosarul de prezentare, iar in perioada septembrie-decembrie 2004 s-au negociat clauzele contractuale. Valoarea tranzactiei a fost de 1.807.000 euro.

Potrivit contractului, cumparatorul s-a angajat sa indeplineasca toate obligatiile ce decurg din calitatea de actionar al societatii, mai exact realizarea unui volum de investitii in Mecdru, pe o durata de 1 an in raport cu data transferului dreptului de proprietate asupra actiunilor , atat pentru dezvoltare cat si pentru realizarea obligatiilor de mediu, pastrarea obiectului principal de activitate prevazut in statutul societatii.

O alta clauza prevede determinarea societatii de a realiza anual o cifra de afaceri in care ponderea cifrei de afaceri obtinuta din realizarea obiectului principal de activitate sa fie de minimum 70% si mentinerea unui numar de locuri de munca.

Motiv pentru care Mecdru a incercat cu disperare sa obtina contractul pentru modernizarea a 288 de strazi din Cluj-Napoca, iar cand a pierdut licitatia a depus contestatii la primarie, generand un adevarat scandal.

Mecdru s-a asociat cu firma Swietelsky Baugesellschaft MBH Austria sub denumirea "consortiul Drum Bun" in vederea participarii la licitatia organizata de Primaria Cluj-Napoca in vara anului 2005 pentru modernizarea a 288 de strazi din oras. Valoarea contractului, aproximativ 50 de milioane de euro, a starnit interesul Mecdru SA.

Insa oferta Drum Bun, cea mai costisitoare din cele patru inregistrate la primarie, a fost respinsa. La fel si contestatia depusa impotriva municipalitatii si castigatorului licitatiei, Garboli Conicos Italia.

Chiar daca Mecdru SA nu a reusit sa prinda contractul cu primaria clujeana, lucrarile pe linia de intretinere a drumurilor nationale au mers pe banda rulanta.

Peste 800 de mii de euro, intr/o singura zi

Directia Regionala de Drumuri si Poduri (DRDP) Cluj a fost foarte darnica si in anul 2005 cu Mecdru SA. Mecdru SA a castigat intr-o singura zi sase contracte cu DRDP Cluj, valoarea totala a acestora fiind de 841.808 euro fara TVA.

Cinci contracte vizeaza inchirierea de autovehicule, utilaje si echipamente pentru prevenirea si combaterea inzapezirii drumurilor nationale si a poleiului, iar al saselea contract se refera la servicii de prevenire si combatere a lunecusului si inzapezirii pe sectorul DN 148, pentru SDN Alba.

La fiecare din cele sase licitatii organizate de DRDP Cluj au participat cel putin trei, patru societati de profil, iar documentatia a fost achizitionata de fiecare data de peste 30 de firme. Insa, Mecdru SA a "ras" tot, in ziua de gratie 28 octombrie 2005. Vom reveni.

"Zestrea" Mecdru SA la vanzare

Societatea avea la vanzare urmatoarele active&

- suprafata de teren de 4116 mp ( conform certificatului de atestare a dreptului de proprietate Seria M09 nr. 0925), amplasat in localitatea Baia Mare

- cladiri si spatii necesare desfasurarii activitatii specifice (ateliere, baraci metalice, magazii materiale) pe amplasamentele din judetele Cluj, Satu Mare, Maramures, Bihor, Bistrita Nasaud si Alba (ex Atelier Someseni – Cluj-Napoca, Atelier mecanic – Bistrita, Atelier zonal Baia Mare, Baraca metalica cu 2 usi Bistrita, etc.).