Surse din cadrul MApN afirma ca generalul-maior Marin Maciuca, seful Directiei Logistice a Armatei a fost demis din functie. Generalul Maciuca a fost presedintele mai multor comisii de licitatie ale MApN, in urma carora ARDAF s-a ales cu contracte de zeci de miliarde de lei.

Colaborarile oneroase dintre ARDAF-MApN au iesit la iveala la sfarsitul anului 2004, cand MApN a organizat, prin intermediul UM 02574 (Directia de Logistica a Armatei), o licitatie deschisa, avand ca obiect achizitia publica de prestari servicii privind asigurarea de raspundere civila auto pentru pagube produse tertilor din accidente, necesare autovehiculelor din inzestrarea armatei. Contractul a generat un scandal in presa, iar generalul Maciuca a fost responsabilizat pentru neregulile constatate.

Generalul Marin Maciuca, sef al Directiei Logistice din cadul MApN, a fost demis. In calitate de presedinte al comisiilor de licitatie ale MApN, Maciuca a favorizat in repetate randuri compania de asigurari ARDAF, controlata de controversatul om de afaceri Ovidiu Tender.

Relatiile dintre Maciuca si Ovidiu Tender au fost inlesnite de prietenia dintre general si angajata MApN, Nicoleta Braun, care detine si functia de administrator la Prospectiuni SA, la care Tender este actionar majoritar.

Ani la rand, compania de asigurari ARDAF a fost intretinuta cu sume uriase de la MApN, prin influenta generalului Maciuca. O data cu "mazilirea" personajului cheie din tandemul Tender-MApN, se asteapta inchiderea robinetului cu fonduri ale Armatei catre ARDAF.

Surse din cadrul MApN sustin ca generalul-maior Marin Maciuca, seful Directiei de Logistica a MApN a fost demis. Numele lui Maciuca este strans legat de contractele dintre ARDAF si MApN, subiect amplu tratat in paginile cotidianului nostru.

MApN si-a exprimat, in 2004, intentia de a organiza o licitatie pentru achizitia asigurarii RCA necesare autovehiculelor armatei, printr-un anunt publicat in M.O. 228/23.11.2004. Initial, licitatia trebuia sa aiba loc in 15.12.2004, ora 10.00, la sediul U.M. 02574.

Intrucat la data respectiva nu existau normele privind aplicarea legii in domeniul RCA (au aparut la 17.12.2004), licitatia a fost amanata pentru 20.12.2004, ora 10.00. Licitatia n-ar fi trebuit organizata, deoarece companiile de asigurare nu erau autorizate sa vanda asigurari RCA. Insa pentru sefii U.M. 02574, acest lucru n-a contat.

Initial, comisia de evaluare numita de generalul-maior Marin Maciuca a respins oferta ARDAF, conform art. 36, alin. 5, lit. a) din HG 461 pentru aprobarea normelor de aplicare a OUG 60/2001 privind achizitiile publice. Se pare ca oferta n-a respectat cerintele prevazute in documentatia pentru elaborare si prezentare.

In 22.12.2004, ARDAF a depus o contestatie. In aceeasi zi, seful U.M. 02574 a numit o comisie de solutionare a contestatiei ARDAF. Maciuca a fost foarte prompt, omitand ca ARDAF n-a remis la timp precizarile privind oferta financiara, dar si faptul ca in aceasta fusese cuprinsa o exprimare interpretabila.

A doua comisie numita de generalul-maior Maciuca a invalidat hotararea comisiei de evaluare a ofertelor si a declarat castigatoare oferta.

In adresa A-9467/22.12.2004, semnata de Maciuca, se arata ca, dintr-o eroare, precizarile ARDAF privind propunerea sa financiara n-au ajuns in timp util la comisia de evaluare, ceea ce a dus le respingerea initiala a ofertei.

Erorile lui Maciuca

Dincolo de aspectele procedurale omise din cauza unor "erori umane" - dupa cum s-au exprimat sefii U.M 02574 -, trebuie mentionat ca in aceeasi zi in care ARDAF a depus contestatia, aceasta a fost si solutionata in baza unui raport supervizat de Maciuca, in care s-a invocat ca temei legal un text normativ care se pare ca nu exista& art. 91, alin 1 si 2 din HG 461/2001, hotarare care are doar 58 de articole. Greseala a fost recunoscuta si motivata de general ca o simpla scapare facuta sub presiunea timpului.

Un alt aspect interesant este acela ca inaintea licitatiei, companiilor participante la licitatie li s-a cerut un certificat de atestare a managementului calitatii, act care nu se cere in domeniul asigurarilor, dar pe care ARDAF l-a avut pregatit.

Generalul Maciuca a dezvaluit in presa, ca inainte de organizarea licitatiei a purtat discutii cu Nicoleta Braun - personaj care are tripla calitate de director adjunct al Colegiului National de Aparare, administrator al Prospectiuni SA (Grupul Tender) si mama a copilului lui Tender.

Sustinand insa ca discutiile cu Braun n-ar fi avut legatura cu licitatia, Maciuca a dezvaluit ca are o relatie de prietenie cu femeia, care i-a fost colega, in 2001, la Colegiul National de Aparare".

Comisia de Supraveghere a Asigurarilor (CSA) a refuzat sa se sesizeze in cazul contractului incheiat de MApN cu ARDAF pentru politele RCA, in decembrie 2004. Aceasta, in ciuda neregulilor vizibile in procesul de atribuire a contractului de raspundere civila auto pentru autovehiculele celui mai gras client de stat, Ministerul Apararii Nationale.

Cel putin doua nereguli majore au fost semnalate in contestatiile inregistrate la comisia de licitatie a ministerului, ambele favorizand firma patronata de controversatul Ovidiu Tender.

In primul rand, in caietul de sarcini a fost inclusa cu cateva zile inaintea licitatiei solicitarea ca fiecare candidat sa aiba un certificat de management al calitatii, ISO 9001. In al doilea rand, comisia de licitatie condusa de gen. maior Marin Maciuca a permis ARDAF modificarea ofertei dupa deschiderea licitatiei.

Seful serviciului mass-media al CSA, Mirela Antohi, motiva decizia de neimplicare a forului prin faptul ca in acest caz contractul MApN a fost incheiat cu ARDAF nu doar pentru asigurarile obligatorii auto, ci si pentru asigurari facultative, caz in care majoritatea clauzelor contractuale sunt negociate intre parti.

"Stiu ca pare socant la prima vedere, dar daca firma a considerat ca poate ajunge la acest procent, poate sa o faca", a declarat Antohi referindu-se la facilitatile de o mie de procente ofertate de ARDAF pentru parcul auto al MApN.

De altfel, inclusiv in cazul asigurarilor RCA, unde reducerile sunt limitate prin lege si unde Antohi sustine ca "lucrurile sunt foarte clare, trebuie facute in spiritul legii", facilitatile de 30, 40 de procente sau chiar mai mult sunt des folosite de companiile de asigurari pentru a atrage clientii cu parcuri auto semnificative.

Reducerile nu sunt stipulate in contract, ci se ruleaza "la mica intelegere", potrivit unor surse bine informate din piata afacerilor. Biroul de presa al Ministerului a admis intr-o informare remisa redactiei ca ofertele Astra si ARDAF au fost egale, respectiv cele stabilite de lege.

Comisia de licitatie a inregistrat cel putin trei contestatii privind modul de atribuire a contractului catre firma ARDAF. Nici una dintre contestatii nu a fost solutionata favorabil, iar Comisia de Supraveghere a Asigurarilor a refuzat sa faca o investigatie in acest caz.

"Artificii" marca Tender pentru MApN

Normele privind aplicarea Legii Asigurarilor de raspundere civila auto pentru pagubele produse tertilor, aprobate prin ordinul CSA nr. 3108 din 10 decembrie nu permite facilitati de 1000 de procente sub nici o forma la asigurarile obligatorii auto.

In aceste conditii, ARDAF a procedat la un artificiu prin care in contractul cu Ministerul Apararii Nationale au fost introduse asigurari facultative. Aici reducerile nu mai sunt controlate strict.

La prima vedere comisia de licitatie a MApN pare de buna credinta, avand in vedere ca oferta ARDAF a fost intr-adevar cea mai buna de la licitatia deschisa organizata in 20 decembrie anul trecut.

Cu toate acestea, remarcabil este ca in caietul de sarcini MApN a inclus o serie de asigurari, cum sunt cele pentru riscuri de razboi, pe care la aceasta data nici o societate de asigurari nu este autorizata sa le incheie. Nici macar ARDAF, dar se pare ca acest detaliu a fost lipsit de importanta.

In plus, anexa legii 15 din 9 ianuarie 1998 republicata in aprilie 2001 privind asigurarile facultative de bunuri, persoane si raspundere civila din MApN, MI, MJ, SPP, SIE, SRI si STS nu prevede acest tip de asigurari pentru persoanele si bunurile din subordinea si respectiv patrimoniul acestor institutii.

Era prima data cand ARDAF incheia politele RCA pentru parcul auto al MApN, si de altfel prima data cand MApN solicita in caietul de licitatie un certificat de asigurare a calitatii, dupa ce in 2003 licitatia a fost castigata de Omniasig si de Asirom iar apoi de Astra.

Ca o coincidenta, bineinteles, ARDAF a devenit preferata ministerului condus de Mircea Pascu abia dupa ce a fost preluata de controversatul Ovidiu Tender. Asa cum se va vedea mai jos, ARDAF a fost preferata dupa 2003 si pentru alte tipuri de asigurari.

Pentru anul 2005, valoarea contractului de asigurari facultative si RCA a fost de 67,7 miliarde lei, bani inclusi in bugetul MApN pe anul 2004, pentru 13.436 de autovehicule si pentru o parte din personalul angajat al MApN.

Contractul 235/29 decembrie 2004, semnat cu firma ARDAF, prevede ca firma de asigurari va oferi MApN facilitati de pana la 1000% daca rata daunei este de pana la 80 de procente din prima incasata.

Nu este de mirare ca firma Astra, care a fost preferata initial in calitate de castigator al licitatiei, a depus o contestatie, insa termenul de solutionare al acesteia a expirat fara vreun rezultat notabil.

In acest timp, ARDAF a incheiat deja asigurarile RCA pentru intreg parcul auto al MApN, facand intre timp demersuri pentru a incheia si asigurari pe care doar angajatii ministerului, ca indivizi, le puteau incheia.

Astfel, in ceea ce priveste asigurarile facultative pentru personalul MApN, ARDAF a oferit o reducere de 50 la suta la polita Caminul pentru locuintele personale.

Maciuca, vechi prieten al ARDAF

Privilegii din trecut: ARDAF a fost preferata anterior de fostul ministru Mircea Pascu si pentru asigurarile de viata ale militarilor dislocati in Afghanistan, pentru care ministerul a incheiat cu ARDAF asigurari de viata in valoare de 20.000 de euro fiecare.

Totodata, TAB-urile trimise in Afghanistan au fost asigurate la aceeasi companie de asigurari patronata de Tender.

La licitatia din 2003, cand asiguratorul principal al MApN a fost desemnat Asirom, compania de asigurari a facut reduceri de 51 la suta din valoarea politelor de asigurare, atat pentru RCA cat si pentru celelalte tipuri de asigurari cum ar fi cele pentru cadrele militare.

Marin Maciuca, la acea data general de brigada iar acum seful departamentului logistica al MApN, a fost cel care a incheiat, in ambele cazuri, contractele cu ARDAF. Un contract de asigurare a vehiculelor si efectivelor militare trimise in misiuni externe, cu nr. 113 din 28 mai 2003, a fost semnat cu presedintele Asirom Angela Toncescu.

Cu toate acestea, unele unitati militare au incheiat propriile contracte de asigurari platite din bani publici pentru aceleasi efective militare si pentru aceleasi autovehicule. Este cazul UM 01331 Bistrita, care a incheiat asigurari pentru patru vehicule militare cu firma ARDAF, sucursala Baia Mare, desi acestea erau deja asigurate la Asirom.

Prejudiciul total a depasit 115 milioane de lei doar pentru cele patru autovehicule.

MApN si-a pastrat abonatii la lucrari pe bani publici. Firmele alimentate cu contracte de zeci si sute de miliarde de lei timp de patru ani sub mandatul ministrului PSD, Ioan Mircea Pascu, au beneficiat de acelasi tratament si in actuala guvernare.

De departe, insa, cel mai privilegiat contractant este ARDAF, societatea de asigurari controlata de controversatul om de afaceri Ovidiu Tender.

In baza unei licitatii deschise organizata de Ministerul Apararii Nationale in data de 20 iunie 2005, in vederea atribuirii unui contract privind asigurari RCA pentru Unitatea Militara nr. 02574 din Bucuresti, societatea ARDAF, cu sediul in Cluj-Napoca, a fost desemnata castigatoare.

Potrivit informatiilor publice postate pe site-ul MapN, la licitatie au mai participat alti patru ofertanti, iar criteriul de selectie a fost pretul cel mai mic. Pretul ofertat si castigat de ARDAF Cluj depaseste orice imaginatie. Este vorba de peste 3.000 de miliarde de lei.

O succinta retrospectiva arata ca in 10 octombrie 2002 ARDAF si MApN au semnat un contract de 109 miliarde de lei, in 17 noiembrie 2003 – 7,8 miliarde, in 23 mai 2003 – 9,6 miliarde, in 22 august 2003 – 73 miliarde.

Prin vanzarea de asigurari RCA prin ARDAF sau combustibili prin Tender SA omul de afaceri timisorean a scos din bugetul Armatei Romane sume fabuloase.

In ciuda unui demers sustinut pentru a afla de la reprezentantii ARDAF Cluj termenii contractului semnat in iunie 2005 avand ca obiect asigurari RCA, nici un director al societatii nu a reusit sa ne raspunda in timp util. Sefa de cabinet a presedintelui Octavian Manastireanu, Ana Maria Haidu ne-a indrumat spre departamentul de marketing.

Insa nici aici nu am primit un raspuns. Ni s-a sugerat sa trimitem o adresa prin e-mail, urmand ca, dupa ce sefii vor fi consultati, sa primim, eventual, cateva detalii. Desi au trecut cateva luni de la solicitarea BZA, ARDAFul lui Tender nu a catadicsit sa ne dea un raspuns.