Un utilaj de noua milioane de dolari, care trebuia sa ajunga la aerodromul militar din Campia Turzii, s-a ratacit in “ograda” Ministerului Apararii Nationale.

Este vorba de un echipament GCA-2000, de dirijare la aterizare, similar cu cel instalat la o alta baza militara, 90 Transport Aerian Bobocu (judetul Buzau), care a costat bugetul Ministerului Apararii Nationale 12 milioane de dolari.

Desi, potrivit producatorilor, utilajul ar fi trebuit sa fie montat pe aerodromul din Cluj cel tarziu la inceputul acestui an, aparatul de noua milioane de dolari ramane inca “ratacit” pe traseu. Oficialii aerodromului recunosc nu numai ca aparatul nu a ajuns in Cluj, dar ca nici nu au semnat vreun document de predare-primire.

Conducerea Ministerului Apararii Nationale (MApN) sustine ca aparatul ar trebui sa ajunga la Campia Turzii abia anul viitor.

Echipamentul trebuia sa ajunga la Unitatea Militara din Campia Turzii cel tarziu in primavara. Echipamentul este asigurat de compania canadiana Intelcan Ottawa, insa nu a ajuns inca la Unitatea Militara (UM) din localitate. Comandantul unitatii, Ion Avram, a refuzat sa ofere informatii cu privire la tranzactie. “Avem birou de relatii publice”, a declarat Avram.

Echipamentul de dirijare la aterizare GCA - 2000 (Ground Control Approach) a fost livrat de Intelcan Systems printr-o subsidiara a companiei, ITT Industries SUA, ca urmare a unui acord incheiat cu ministerul in 19 ianuarie anul trecut. Un acord similar a fost incheiat intre cele doua companii pentru livrarea unui alt aparat GCA-2000, pentru fortele aeriene bulgare, in anul 2002.

Livrarea echipamentului catre baza aeronautica din Luna, in apropiere de Campia Turzii, face parte dintr-un program finantat de MApN, “Ghidul”, de modernizare a bazelor aeriene. Programul a fost lansat inca din anul 1999.

“Echipa-mentele existente la data inceperii programului aveau durata de functionare depasita, erau uzate din punct de vedere tehnic si moral, din generatia ‘60-’80, si nu prezentau stabilitate in functionare. Costurile de mentinere erau ridicate, nu mai erau asigurate materiale si piese de schimb”, a declarat un oficial al ministerului.

Cele doua echipamente, care au fost achizitionate cu 24 de milioane de dolari, din bani publici, au fost solicitate, in urma unor negocieri, desfasurate la sediul firmei Intelcan, in Ottawa, la care au participat seful sectiei de comunicatii si informatica din Statul Major al Fortelor Aeriene, Liviu Nichifor, si Nicolae Zamfirescu, seful biroului de telecomunicatii.

Citat de biroul de relatii publice al ministerului, seful Resurselor din cadrul Statului Major al Fortelor Aeriene, Marinel Nicolae, sustine ca, potrivit contractului incheiat cu ITT Industries, echipamentele ar trebui sa ajunga la cele doua baze aeriene abia anul viitor, contrar oficialilor companiei nord-americane.

ZIUA de Cluj a solicitat o copie a contractului incheiat intre fostul ministru Ioan Mircea Pascu si compania ITT Systems, insa MApN refuza sa o transmita.

Istoria aerodromului

Aerodromul din Campia Turzii a fost construit de Fortele Aeriene Romane in 1953 si a fost dotat cu avioane de asalt IL-10. O divizie de artilerie antiaeriana pentru apararea aerodromului din Campia Turzii a fost infiintata in 1969, iar in 1980 fost creat un regiment de parasutisti.

Escadrila de aviatie de vanatoare, infiintata in 1982 prin ordinul Marelui Stat Major, s-a transformat, in iunie 1986, in Regimentul 71 Aviatie Vanatoare si a fost dislocata pe aerodromul Deveselu (judetul Olt), iar un an mai tarziu Regimentul a revenit la Campia Turzii. In 1995, Regimentul 71 Aviatie Vanatoare s-a transformat in Baza 71 Aeriana de Aviatie Vanatoare si Vanatoare-Bombardament.

Primele avioane Mig 21 Lancer au ajuns in Campia Turzii abia in ianuarie 2001. Elicopterele Bazei 58 Elicoptere au ajuns in februarie 2003 la Baza 71 Campia Turzii, dupa ce Baza 58 a fost desfiintata; in aceeasi situatie fiind si Baza 93 Aeriana. Personalul si tehnica din dotarea acesteia au fost transferate la structura din Campia Turzii in septembrie 2004.

“Livrarea celor doua aparate radar in toamna anului 2005 va sprijini efortul Romaniei de a-si imbunatati bazele aeriene la standarde NATO” - Evelyn Teichner, purtator de cuvant ITT Industries, intr-un comunicat de presa din ianuarie 2005.

“Conform contractului, aparatele vor fi livrate in 2007” - Seful Resurselor din cadrul Statului Major al Fortelor Aeriene, Marinel Nicolae.