Cariera, subiect de roman

Citeva avioane cu motoarele turate la maxim asteapta sa decoleze sub comanda elevilor Scolii de zbor Strejnic, atent supravegheati de instructori. Printre cei care decid daca un tinar este capabil sa ajunga pilot pe un avion de calatori sau nu se numara si Ion Lepadatul.

Dupa 30 de ani de zbor in cadrul companiei Tarom a devenit seful acestei unitati de invatamint din cadrul Scolii Superioare de Aviatie Civila Bucuresti. Isi aminteste cu placere anii copilariei in care era atras ca un magnet de Aeroportul Baneasa. "La inceputul anilor '60 cursele de calatori erau foarte rare.

Cunosteam programul de zbor si fugeam de acasa sa prind momentul aterizarii unui avion de pasageri. Atunci mi-am promis sa ma fac pilot", spune Ion Lepadatu. Avind sprijinul familiei, tinarul a reusit sa se numere printre cei 17 absolventi ai unuia dintre primele cursuri organizate de Tarom.

"A fost inghesuiala mare, vreo 30 pe loc. Am avut sansa de a deveni unul dintre cei mai tineri piloti ai Tarom-ului pentru care am zburat peste 20.000 de ore, inclusiv pe aeronave mari precum Boeing 707 sau Airbus 310", spune actualul instructor de zbor.

De-a lungul carierei sale a avut parte si de momente dificile, cum ar fi oprirea in zbor a unui motor sau defectiuni ale trenului de aterizare, insa, de fiecare data, a reusit sa aduca avionul intreg la sol. Cheia succesului este o lege nescrisa a pilotilor. "Pastreaza-ti singele rece. Daca ai intrat in panica esti ca si mort", spune Ion Lepadatu.

Scoala de zbor recunoscuta international

Dupa incheierea carierei de pilot, pasiunea pentru zbor l-a determinat sa continue pe acelasi drum. A devenit instructor de zbor si, din 2000 este seful scolii de la Strejnic, singura recunoscuta international din sud-Estul Europei. "De la noi pilotul merge direct la compania aeriana, unde face o pregatire suplimentara pe aeronava cu car va zbura.

Apoi intra direct pe curse. Pilotii romani sint cautati de principalii operatori pentru ca sint foarte bine pregatiti", spune, cu mindrie, "sefu'". Pentru ca o promotie are numai 12 absolventi, batalia pentru un loc este acerba. Pentru a deveni pilot, un tinar trebuie sa fie perfect sanatos, sa aiba cunostinte de limba engleza, fizica si matematica si, nu in ultimul rind, sa fie talentat.

"Atentia distributiva, indeminarea si singele rece sint principalele calitati ale unui viitor pilot. Cine nu le are este oprit la sol", spune cel care decide cariera elevului. Un astfel de curs dureaza trei ani si costa aproximativ 60.000 de euro, fondurile fiind suportate din bugetul Ministerului Transporturilor care scoleste elevii.

"Tariceanu era un elev care promitea"

In paralel, la scoala de zbor de la Strejnic se organizaeza si cursuri pentru atestarea pilotilor privati. Pentru ca e la moda sa zbori cu avionul personal, multi oameni de afaceri romani si straini s-au inghesuit sa ia lectii de la cel mai bun instructor. "Gelu Tofan si multi alti oameni de afaceri au fost elevii mei. Chiar si Calin Popescu Tariceanu a fost, pentru o perioada cursant si am zburat impreuna, dar, din cauza programului incarcat, a renuntat. Era un elev care promitea", spune profesorul.

Pentru ca un astfel de curs costa 7.000 de dolari, multi amatori de zbor renunta, printre acestia numarindu-se si vedeta Pro TV, Roxana Ciuhulescu, care, oricum, incapea cu greu in carlinga avionului bimotor pe care se face practica la Strejnic.