Avand in vedere necesitatea modernizarii liniei de tramvai din Cluj-Napoca, Consiliul Local, in parteneriat cu Regia Autonoma de Transport Urban Calatori (RATUC) Cluj-Napoca, a elaborat un proiect menit sa reglementeze tocmai acest aspect, de altfel mai mult decat necesar pentru clujeni.

Momentan, lucrarile se afla in stadiul de discutii, in aceasta perioada efectuandu-se un studiu de fezabilitate, pentru a se decide varianta optima de modernizare. Astfel, in urma acestui proiect, se vor moderniza 25,8 km cale simpla de tramvai si 246.500 mp trama stradala.

Mai mult, in cadul acestui proiect se are in vedere si inlocuirea, respectiv protejarea retelelor subterane tehnico-edilitare ce subtraverseaza linia de tramvai cu materiale moderne. Daca lucrarile vor decurge conform planurilor, clujenii se vor putea mandri cu o noua linie de tramvai, la standarde europene.

UE sponsorizeaza

Finantarea investitiei se ridica la suma de 29,532 miliaone euro, din care 22,149 euro reprezinta fonduri nerambursabile primite de la Uniunea Europena (UE) si 7, 383 euro reprezinta banii alocati din bugetul Consiliului Local al Municipiului Cluj-Napoca, cu mentiunea ca sumele sunt fara TVA.

Astfel, cu fonduri nerambursabile de la UE in proportie de 75%, Primaria promite cu surle si trambite o modernizare a liniilor de tramvai.

Odata cu inceperea primelor investitii asupra liniei de tramvai, respectiv anul I (2007 probabil), Primaria intra in posesia a 5,559 milioane euro de la UE, in anul II - 6,585 euro de la UE si in anul III suma de 10, 005 milioane euro proveniti tot de la UE, fara TVA.

In luna septembrie a anului trecut a avut loc prima licitatie publica deschisa, in vederea alegerii celei mai avantajoase oferte din punct de vedere tehnico-financiare pentru modernizarea liniei de tramvai. Din pacate, ofertantii de atunci nu au indeplinit una dintre cerintele cuprinse in caietul de sarcini, si anume metodologia de izolare fonica si antivibratoare a caii de rulare tramvaie.

Astfel, licitatia a fost reluata in data de 29 noiembrie 2005, fiind adjudecata in data de 14 decembrie 2005 dupa o analiza prealabila a comisiei de evaluare compusa de specialisti din cadrul Directiei Tehnice a Primariei municipiului CLuj-Napoca, precum si din cadrul RATUC.

Germanii studiaza

In aceste conditii, in ceea ce priveste proiectul de inlocuire, respectiv protejare a retelelor subterane tehnico-edilitare ce subtraverseaza linia de tramvai, se dezbate inca varianta optima de modernizare pentru ca mai apoi, in functie de aceasta, sa se continue lucrarile. De altfel, in caietul de sarcini, aceste lucrari sunt notate sub variabila “daca este cazul”.

Documentatia pentru studiul de fezabilitate a fost elaborata de catre societatea comerciala S.C. Iprotim Timisoara, in asociere cu firma germana Schubler Plan Berlin. “In cadrul acestui studiu de fezabilitate s-au tratat solutii tehnice de principiu pentru modernizarea subtraversarilor cu retele de apa, canal, gaz si termoficare, in baza avizelor detinatorilor acestei retele.

Pentru retelele electrice si de telecomunicatii, ce necesita proiectare stricta de specialitate, au fost preluate solutii elaborate in subcontracte de catre Electrica S.A.-AISE Cluj si Romtelecom SA-Unitatea Regionala”, a declarat Liviu Neag, director general RATUC.

Mai mult, in data de 1 august 2006 va avea loc o licitatie deschisa pe baza solutiilor tehnice stabilite prin studiul de fezabilitate, in vederea elaborarii proiectului tehnic si a documentatiei licitatiei in vederea achizitiei de materiale principale de import si a documentatiei pentru licitatia in vederea incheierii unui contract de executare de lucrari si detalii de executie.

In numele clujenilor

Linia de tramvai din municipiul Cluj-Napoca a fost pusa in functiune in anul 1987, insumand 25,8 km cale simpla pe traseul Cartierul Manastur-str.Plopilor-spl. Independentei-str.G.Baritiu-str.Horea-piata Garii-str.Caii Ferate-str.Oasului-bd.Muncii.

Lucrarile de modernizare a caii de rulare sunt necesare in scopul preintampinarii unor consecinte grave cum ar fi cresterea intreruperilor de circulatie datorate remedierii liniei distruse, cresterea numarului de deraieri a materialului rulant si deranjamente in traficul general, cresterea numarului de personal pentru intretinerea si revizia tramvaielor actuale si imposibilitatea introducerii unor tramvaie moderne in circulatie.

Astfel, alinierea la standarde internationale a liniei de tramvai va determina consumuri energetice cu 56% mai reduse si cheltuieli de exploatare cu 30% mai mici decat celelalte tipuri de mijloace de transport in comun.

Odata cu modernizarea liniei de tramvai, va creste confortul publicului calator, se va imbunatati siguranta in circulatie si Clujul se va incadra in parametri de mediu-zgomot si vibratii normali.