„O banca moderna este o banca universala”. Asa sustin cu orice prilej bancherii din Romania, in incercarea de a-si diversifica produsele si serviciile si de a atrage astfel cat mai multi clienti in vederea cresterii cotei de piata.

In ultimul an, s-a lansat moda serviciilor si produselor destinate adolescentilor, s-au inventat oferte de finantare pentru IMM-uri si chiar produse si servicii diverse pentru pensionari. Acestea din urma sunt insa foarte timide si slab mediatizate, lucru deloc de mirare atunci cand se dovedesc, in fapt, inutile pentru clienti si neperformante pentru banci.

Ca piata, pensionarii reprezinta aproximativ jumatate din potentialii clienti persoane fizice carora se adreseaza de regula institutiile bancare. In Romania exista aproximativ 4,6 milioane de pensionari fata de cei 9 milioane de romani care au un loc de munca.

In privinta finantarii insa, ofertele nu pot fi atractive, in conditiile in care sunt disponibile doar pe termene relativ scurte, cu dobanzi aferente mai mari.

Iar in ce priveste conturile curente, in care se vireaza pensiile, si respectiv cardurile utilizate in acelasi scop, ofertele sunt inflexibile, punandu-i pe pensionari pe drumuri si obligandu-i sa stea la cozi generoase, in timp ce cardurile utilizate in acest scop sunt instrumente complet inutile.

Momentan, doar CEC si Bancpost au conventii cu Casa Nationala de Pensii (CNPAS) pentru virarea banilor in contul curent si respectiv pe card, cele trei institutii incercand, fiecare, sa se disculpe atunci cand vine vorba despre procedurile prin care clientii sunt adusi obligatoriu in fata ghiseului, pentru a dovedi ca sunt in viata.

In timp ce CEC incearca sa se descotoroseasca de aceste operatiuni, CNPAS vrea sa introduca sistemul la toate bancile.

Prejudicii de imagine pentru CEC

Reprezentantul CEC Cluj, Marcel Rus, s-a aratat foarte revoltat de modul in care este perceputa banca din cauza conditiilor impuse de Casa Nationala de Pensii pentru ridicarea pensiei de la ghiseele acesteia ori de pe card. „Suntem obligati sa ne comportam ca niste politisti, sa verificam daca clientii respectivi sunt in viata, inainte de a vira banii pe card”, a declarat Rus.

Mai exact, pensionarii care isi incaseaza pensia prin CEC au obligatia de a se prezenta lunar la ghiseu pentru a-si ridica banii sau pentru a solicita virarea pensiei pe card. Banii raman in contul curent timp de maximum sase luni, perioada in care, daca pensionarul nu s-a prezentat la banca, se considera ca acesta a decedat si banii sunt returnati Casei de Pensii.

Rus a mai aratat ca CEC face presiuni pentru a i se permite sa vireze pensiile pe carduri intr-un mod mai flexibil, intrucat banca are de pierdut la capitolul imagine din aceasta cauza si, in plus, castigul institutiei din comisioanele aferente gestionarii pensiilor „e egal cu zero”.

Acesta este de altfel si unul dintre motivele pentru care, de la 1 iulie, banca a renuntat la colaborarea cu Casa de Pensii pentru noi conturi, activitatea sa in acest domeniu restrangandu-se la conturile existente.

Carduri inutile

Cealalta banca prin care se pot incasa pensiile este Bancpost. Reprezentantii acesteia au aratat ca normele procedurale tin atat de Casa de Pensii, cat si de banca, in sensul ca prin protocolul cu CNPAS clientul are obligatia sa se prezinte la ghiseul bancii cel putin o data la trei luni, in caz contrar banii fiind returnati Casei.

In schimb, banca este cea care impune ca, in cazul virarii banilor pe card, clientul sa se prezinte lunar pentru a solicita acest lucru. Ca si in cazul CEC, impunerile sunt motivate de necesitatea asigurarii ca pensionarul este in viata si banii nu sunt incasati de alte persoane, fara drept.

Acest lucru face din carduri instrumente absolut inutile pentru pensionari si cozi impresionante la ghiseele bancilor in perioada virarii banilor (de regula intre zilele de 10 si 15 ale lunii), aspecte ce afecteaza in mod negativ imaginea institutiilor bancare.

De aceea, interesul celorlalte banci comerciale de a colabora cu Casa de Pensii ar putea fi pusa sub semnul intrebarii, in ciuda optimismului afisat de reprezentantii CNPAS.

CNPAS se disculpa

Casa Judeteana de Pensii Cluj s-a delimitat de procedurile de virare a pensiilor pe card. Directorul acesteia, Vasile Dolean, sustine ca obligativitatea pentru pensionar de a se prezenta lunar la ghiseul bancii pentru a solicita virarea banilor pe card este strict o impunere a institutiilor bancare.

„La Casa de Pensii trebuie sa se confirme doar o data la sase luni ca pensionarul s-a prezentat la banca”, a declarat Dolean.

Acesta s-a aratat contrariat de nemultumirile CEC, care a cerut intreruperea colaborarii de la 1 iulie, in sensul ca nu vor mai deschide noi conturi pentru virarea pensiilor, intrucat, sustine directorul CJPAS Cluj, „bancile traiesc si pe seama pensiilor”.

Potrivit lui Dolean, in viitorul apropiat, Casa de Pensii are in vedere incheierea de acorduri cu toate bancile comerciale pentru virarea pensiilor, sustinand ca multe institutii s-au aratat deja interesate de preluarea acestor operatiuni.

Asa cum au anuntat reprezentantii conducerii CEC recent, banca incearca, in aceasta perioada, sa se descarce de operatiunile care tin de obligatii fata de bugetul de stat, cum sunt plata unor taxe, amenzi, pensii etc, derulate in mod traditional de banca, intrucat implica niste costuri de oportunitate foarte mari si fac institutia neatractiva pentru potentialii investitori.

Prezent la Cluj, luna trecuta, tocmai pentru a promova noua politica a CEC, conducerea bancii, in frunte cu presedintele acesteia, Eugen Radulescu, a aratat ca, in prezent, CEC are incheiate aproximativ 300 de conventii cu institutii ale statului, de care incearca sa scape.

Reprezentantul CEC Cluj, Marcel Rus, spune ca Trezoreria a preluat deja o mare parte din aceste operatiuni, in aceeasi strategie putandu-se inscrie si decizia de a nu mai deschide noi conturi pentru virarea pensiilor, de la 1 iulie.

articol de Innes Radu