Dupa ce un ceferist a refuzat sa dea spaga si a picat examinarea anuala, cazul de coruptie a ajuns in atentia Parchetului de pe langa Tribunalul Mures.

La inceputul fiecarui an, personalul fiecarei regionale CFR este examinat in vederea evaluarii cunostintelor specifice posturilor pe care le ocupa.

Deoarece de profesionalismul acestor oameni depinde siguranta transporturilor feroviare cat si siguranta persoanelor care circula pe Caile Ferate Romane, acarii, impiegatii, pazitorii de bariere si toate categoriile de personal cuprinse in aceasta activitate sunt evaluate de comisii specializate. De rezultatele obtinute depinde activitatea viitoare a fiecaruia dintre ei.

Sau cel putin asa ar trebui sa fie. Pentru ca din cate am aflat, in ultimii ani, pe angajatii CFR mai mult ii interesau sumele percepute de examinatori, de persoana, decat cunostintele despre, linii, noduri, bariere, toate de cale ferata bineinteles.

Spaga la CFR

Acum, totul a pornit de la un angajat al CFR, M. Ogrean, care a refuzat sa dea cele 600.000 de lei, partea lui, pentru ca se gandea omul ca, avand cunostinte solide in domeniu, plus un tata care lucreaza tot in CFR, va trece testul fara sa umple buzunarele cuiva. Gresit. Singurul care nu a dat bani, a "platit", pana la urma, picand examinarea. Singurul din peste 80 de persoane. Si atunci a spus tot ce stie.

Verificarea profesionala anuala a lucratorilor din CFR se desfasoara pe centre de pregatire, Targu Muresul avand in subordine zona Ludus, Mures si Deda. Regionala Brasov a cedat atributiunile de verificare profesionala unei comisii formata la nivel de Minister, CNAFR, pe baza unui contract de colaborare care se innoieste anual. Aceasta comisie stabileste metodologia de concurs si baremurile.

In cazul concursului scris, nota minima de trecere este cinci, cu conditia ca media generala sa nu fie mai mica de sase, in urma probelor sustinute la 8 materii. A doua modalitate de examinare este cea grila, unde conditia de promovabilitate este efectuarea corecta a 2/3 din intrebari.

In acest an, testele au fost mixte, metoda de apreciere fiind foarte ciudata, ramanand practic la latitudinea comisiei de evaluare.

In urma reclamatiilor facute de Ogrean M., Parchetul de pe langa Tribunalul Mures, prin procurorul Daniel Oltean, a inceput cercetarile care au dus la concluzia ca reclamatia este intemeiata.

Din cele peste 80 de persoane audiate la Targu Mures si Ludus majoritatea au recunoscut ca au fost constranse sa dea mita, de acest "protocol" depinzand practic locul lor de munca, si ca aceste examene se platesc obligatoriu de catre fiecare examinat, de cel putin patru ani.

Luand in considerare faptul ca reciclarea personalului are loc anual si ca fiecare impiegat si acar pune la bataie cate 600.000, respectiv 400.000 de lei, adica aproape 10% din salariul pe o luna, inseamna ca doar la o singura tura de examene in buzunarul comisiei de examinare intra aproximativ 85.000.000 de lei.

Audieri la Parchet

Constantin Roman si Marcel Litra, cei doi examinatori, au fost citati la Parchetul de pe langa Tribunalul Mures pentru audieri in acest caz. Daca L.M. s-a prezentat de fiecare data, C.R. a invocat boli care nu ii permiteau sa se prezinte. Politistii din cadrul IJP Mures au descins la Brasov cu mandat de retinere in lipsa.

In urma cercetarilor, Parchetul a decis eliberarea mandatelor de retinere timp de 24 de ore, iar in urma audierilor de joia trecuta, Tribunalul Mures, iar apoi Curtea de Apel, prin respingerea recursului, au decis arestarea preventiva a celor doi pe 29 de zile pentru luare de mita si pentru indeplinirea deficitara a atributiunilor de serviciu, ceea ce pune in pericol siguranta Circulatiei CFR.

Daca cei doi vor fi declarati vinovati, risca o pedeapsa de maxim 7 ani. Ramane de vazut daca lucratorii CFR isi vor depasi temerile si vor declara ca au fost constransi sa dea mita.