Dupa examenele de bacalaureat si testele nationale au urmat cadrele didactice pentru testarea cunostintelor in cadrul examenului de titularizare. Daca la bacalaureat si la testele nationale, elevii din judetul Salaj au obtinut o promovabilitate de peste 80 la suta, nu acelasi lucru s-a intamplat si cu profesorii.

La examenul de titularizare doar aproximativ 30 la suta dintre ei au obtinut note peste 7. Din datele pe care le-am primit de la Inspectoratul Scolar Judetean, din cele 518 cadre didactice care au sustinut concursul de titularizare doar 181 au obtinut note peste 7. Acestea pot solicita titularizarea pentru unul din cele 297 de posturi titularizabile, atat in mediul rural, cat si in mediul urban.

Szabo ii apara pe profesori

Cei care se presupune ca transmit din cunostintele lor copiilor nu au reusit sa obtina nota 7 intr-un procent foarte mare, de aproape 70 la suta. Cum se explica acest fapt? Szabo Stefan, inspector general adjunct al Inspectoratului Scolar Judetean Salaj, ne-a declarat ca la prima vedere aceste rezultate sunt slabe, dar exigenta pentru acest concurs a fost foarte mare.

"Pentru acest concurs trebuie invatat foarte mult si foarte multi nu se pregatesc la nivelul exigentelor cerute”. Profesorii au avut la dispozitie 4 ore pentru a trata subiectele de specialitate si de metodica, iar metodologia apare cu 8 luni inainte, deci profesorii aveau suficient timp sa se pregateasca, a mai spus Szabo.

Pe de alta parte, inspectorul general adjunct i-a disculpat pe profesorii, sustinand ca acest lucru nu dovedeste ca profesorii sunt slabi, ci doar ca acesta este un examen foarte greu si complex. Un motiv pentru acest esec al profesorilor ar fi si lipsa de experienta a unora, a fost de parere inspectorul Szabo.

In cazul profesorilor care au avut experienta si au luat sub 7, inspectorul Szabo a spus ca nu poate comenta acest lucru, insa „majoritatea candidatilor cu care am stat de vorba au spus ca la partea de metodica nu au stiut”.

In privinta subiectului de metodica, inspectorul Szabo a afirmat ca ar fi trebuit sa isi exprime punctele de vedere cu privire la modul cum un subiect trebuie tratat si predat la o anumita clasa, ceea ce necesita experienta.

Un semn mare de exclamare trebuie pus in cadrul candidatilor proaspeti absolventi de facultate si care au luat note de 1 sau 2, a afirmat Szabo, sustinand ca la acestia se observa o lipsa de pregatire pentru viitoarea meserie de profesor.

La facultate, studentii fac referate si nu isi formuleaza ideile proprii, ceea ce nu ii ajuta la astfel de examene complexe unde la partea de metodica au fost nevoiti sa aiba propria viziune despre modul de predare a unei materii sau subiect la clasa, a mai spus Szabo.

Rezultatele nu sunt relevante pentru calitatea invatamantului?

In privinta rezultatelor de la concursul de titularizare, inspectorul general adjunct a mai spus ca nu sunt relevante pentru calitatea invatamantului romanesc.

Cadrele didactice care nu au obtinut nota 5 si vor sa mai lucreze in invatamant vor mai sustine un examen, la nivelul judetului si cel care va decide daca e apt sau nu va fi inspectorul de specialitate, care va fi si presedintele comisiei. In Salaj au depus contestatii doar 50 de candidati.

Din datele pe care le-am primit de la Inspectoratul Scolar cele mai mici note sunt la matematica, la clasele cu predare in limba maghiara, unde din 4 candidati nici unul nu a obtinut nota 5, la limba si literatura romana unde nu au fost note peste 7 sau la limba si literatura engleza unde din 30 de candidati doar 4 au obtinut note peste 7.

La economie un singur candidat a obtinut nota 7, iar la educatie fizica nici un candidat nu a obtinut nota de trecere.