Noul Cod Vamal, cu Anexele si Regulamentul vamal gandit in perspectiva aderarii Romaniei la Uniunea Europeana, preia aproape in totalitate prevederile Codului Vamal Comunitar.

De altfel, Dorin Miere, seful serviciului Tehnici de vamuire si tarif vamal din cadrul Directiei Regionale Vamale (DRV) Cluj afirma ca si vechiul Cod Vamal, intrat in vigoare in anul 1997, a preluat in parte Codul Vamal Comunitar, insa la acea vreme legislatia conexa nu era inca modificata in conformitate cu cerintele UE, fiind necesara refacerea acesteia.

O data cu aderarea Romaniei la Uniunea Europeana (UE), va intra automat in vigoare Codul Vamal Comunitar, care se deosebeste de actualul cod doar la capitolul referitor la regimul de sanctiuni si la cel privind organizarea institutionala, care difera de la un stat european la altul.

Dispare importul

Printre cele mai importante modificari de forma se numara eliminarea notiunii de import.

Astfel, pentru a se evita confuzia dintre regimul vamal de punere in libera circulatie si alte regimuri vamale, in cazul carora era utilizat termenul de "import" atunci cand se facea referire la intrarea in tara a marfurilor straine, notiunea de import este inlocuita cu “punerea in libera circulatie”.

De asemenea, o alta schimbare importanta intrata in vigoare o data cu noul Cod Vamal este legata de drepturile vamale.

Daca anterior, in drepturile vamale erau cuprinse atat taxele vamale, cat si comisionul, TVA, accizele si alte taxe, in prezent acestea se refera strict la taxele vamale si cele echivalente, respectiv taxele agricole, urmand ca celelalte taxe care erau incluse in drepturile vamale sa urmeze regimul stabilit de Codul Fiscal.

De asemenea, dupa aderarea Romaniei la Uniune, in cazul circulatiei produselor inspre si dinspre tarile membre, notiunile folosite vor fi “livrari” si “achizitii intracomunitare”, bunurile si marfurile incadrate in aceasta categorie fiind scutite de taxe vamale.

Deci, daca in cazul achizitiilor intracomunitare, rolul vamii dispare, in cazul achizitiilor extracomunitare, bunurile si marfurile trebuie sa treaca prin procedurile de punere in libera circulatie.

Accizele la Vama

Efectele disparitiei taxelor vamale in cazul bunurilor si marfurilor europene vor avea repercusiuni si asupra activitatii autoritatilor vamale. Dorin Ghiurutan, directorul executiv al DRV Cluj, estimeaza ca volumul activitatii Directiei clujene va scadea cu 70-80 de procente dupa disparitia barierelor vamale intre Romania si restul statelor Comunitatii Europene.

Pentru a umple acest gol survenit in urma unificarii pietei, o solutie luata in calcul de autoritati este ca Vama, beneficiara unei logistici de invidiat, sa preia colectarea accizelor de la Directiilor Judetene ale Finantelor Publice. De altfel, in mai multe state europene, cum ar fi Franta, Germania, Spania sau Marea Britanie, colectarea accizelor este atributul autoritatilor vamale.

Directorul DRV Cluj considera ca, in cazul in care o astfel de masura va fi adoptata, volumul de munca al angajatilor Directiei ar ramane acelasi, prin sporirea competentelor acestora.

Definitie noua pentru contrabanda

Noua realitate impusa de libera circulatie a bunurilor si marfurilor a dus la necesitatea modificarii definitiei contrabandei. Astfel, daca potrivit vechiului Cod Vamal, prin contrabanda se intelegea trecerea bunurilor si produselor peste frontiera prin alte locuri decat cele stabilite pentru controlul vamal, in noul Cod s-a renuntat la notiunea de frontiera.

Astfel, noua definitie a contrabandei se refera la introducerea sau scoatearea in/din tara, prin orice mijloace, a bunurilor si marfurilor prin alte locuri decat cele stabilite pentru control vamal. Motivul renuntarii la termenul de frontiera este evident: acestea vor disparea in cazul statelor UE.

In vechea definitie a contrabandei ar fi intrat doar infractiunile comise la granitele cu statele din afara Uniunii.